TNS NIPO

Publicaties TNS NIPO onderzoek

10 mei 2007

DAG bij een op de zes Nederlanders bekend

Een op de zes Nederlanders (16%) heeft iets gehoord, gezien, of gelezen over het nieuwe dagblad DAG. Deze gratis krant wordt vanaf dinsdag 8 mei verspreid. Het precentage Nederlanders dat DAG kent, zal waarschijnlijk snel toenemen nu de krant eenmaal verspreid wordt. Kijken we bijvoorbeeld naar andere gratis kranten dan blijkt dat driekwart van de Nederlanders (73%) wel eens de Spits, de Metro of De Pers leest.


---

1 | Driekwart leest (soms) De Pers, Metro, of Spits


---


Totaal Betaald Geen18-34 35-54 55 abonnement betaaldjaar jaar jaar abonnement en ouder % % % % % % Vaak 10 3 16 15 7 9 Regelmatig 14 10 19 14 17 11 Soms 49 55 43 47 52 47 Nooit 27 31 22 23 24 33


---

De gratis kranten worden vaker gelezen door mensen die geen abonnement op een krant hebben, met name door jongeren. Van alle Nederlanders geeft de helft (50%) aan een betaald abonnement te hebben; dit geldt slechts voor één op de vijf (20%) jongeren (18-34 jaar).

Websites voor bijna een op de vijf Nederlanders belangrijkste nieuwsbron
Van de mensen zonder betaalde krant, wordt de krant toch nog door drie op de tien (30%) geraadpleegd voor de dagelijkse nieuwsvoorziening. Van alle Nederlanders gebruikt bijna tweederde (63%) een dagblad voor de dagelijkse nieuwsvoorziening. De krant moet het daarmee afleggen tegen de TV (92%) en de radio (65%).

Voor meer dan de helft van de Nederlanders (54%) maken nieuwspagina's en andere internetsites tegenwoordig ook deel uit van de dagelijkse nieuwsvoorziening. Voor bijna een op de vijf Nederlanders zijn nieuwspagina's en websites zelfs de belangrijkste nieuwsbron. Webpagina's van dagbladen behoren tot het dagelijkse nieuwspakket van drie op de tien Nederlanders (31%). Nieuwsschermen die in steeds meer openbare ruimten te vinden zijn, worden door één op de twaalf Nederlanders (8%) regelmatig bekeken. SMS-diensten worden (nog) niet door veel mensen gebruikt (3%).


---

2 | Dagblad op de derde plaats in nieuwsvergaring


---

Gebruikte Vaakst
nieuwsbronnen gebruikt
% %
TV 92 37
Radio 65 9
Dagblad 63 28
Nieuwspagina's 54 18
of websites
Website van 31 6
een dagblad
Nieuwsschermen 8 -
in openbare
ruimten
SMS-diensten 3 -
Weet niet/wil - 2
niet zeggen


---

De rangorde van de informatiebronnen die men het meest gebruikt, is grotendeels gelijk aan de lijst van bronnen die men überhaupt gebruikt. De radio zakt in deze lijst echter naar een vierde plaats.

Helft wil betalen voor nieuws, toch vindt meerderheid dit eigenlijk onzin
De helft van de Nederlanders (51%) is bereid om voor nieuws in het algemeen te betalen. Toch is een meerderheid het eens met de stelling dat 'er tegenwoordig zoveel gratis nieuws is, dat het onzin is om voor nieuws te betalen' (61%). De jongeren zijn in zekere zin consequenter: zij vinden onzin om te betalen en zijn hier dan ook niet toe bereid. Van de mensen van middelbare leeftijd en ouderen is een meerderheid bereid te betalen voor nieuws, terwijl eveneens een meerderheid dit, gezien het gratis aanbod, onzin vindt.

Een meerderheid van de Nederlanders (60%) onderschrijft de stelling dat de snelheid waarmee nieuws gebracht wordt, belangrijker is dan de manier waarop het nieuws gebracht wordt.

Weinig mensen willen actief op de hoogte blijven nieuws Hoewel de snelheid waarmee het nieuws wordt gebracht door een meerderheid van de Nederlanders belangrijker gevonden wordt dan de manier waarop het wordt gebracht, zijn er maar weinig mensen die regelmatig de behoefte hebben om actief via bijvoorbeeld SMS of e-mail op de hoogte gehouden te worden van de ontwikkelingen omtrent bepaald nieuws. Ruim vier op de tien Nederlanders (44%) hebben hier helemaal nooit behoefte aan. Een derde (33%) geeft aan hier alleen bij bijzondere gebeurtenissen behoefte aan te hebben.

Tien procent van de Nederlanders hoort of ziet een paar keer per jaar iets op het nieuws waarvan men gedurende de dag per SMS of e-mail op de hoogte gehouden wil worden. Nog eens één op de tien Nederlanders (11%) komt maandelijks, wekelijks, of dagelijks nieuwsfeiten tegen waarvan men gedurende de dag per SMS of e-mail op de hoogte gehouden wil worden. Opmerkelijk is dat vooral ouderen hier behoefte aan hebben.

C5879E2 | Methode: TNS NIPObase (CATI) | Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van RTL Nieuws. Het veldwerk vond plaats op 4 mei 2007. In totaal werden 600 personen van 18 jaar en ouder, behorend tot het Leven-in-Nederland-Forum, ondervraagd (n=600). De resultaten van het onderzoek zijn herwogen naar geslacht, leeftijd, opleiding, gezinsgrootte en regio.

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO/ RTL Nieuws vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Tom van der Horst (tel: 020 522 57 45).