GroenLinks op de bres voor behoud Beneluxtrein
De Beneluxtrein 10 mei 2007
Terwijl Europa steeds hechter wordt, vergroot de NS de afstanden binnen
Europa. Vanaf eind 2007 zal de Beneluxdienst Amsterdam-Brussel verlegd
worden naar het hogesnelheidstraject. Op zich prima, maar de NS wil de
huidige intercity dan schrappen. Dit vindt GroenLinks onacceptabel.
In maart diende reizigersvereniging Rover een klacht in bij de
Nederlandse Mededingingsautoriteit. De NS exploiteert namelijk niet
alleen de Beneluxtrein, maar is ook grootaandeelhouder van High Speed
Alliance. Dit bedrijf zal de hogesnelheidslijn (HSL) gaan exploiteren.
Joost Lagendijk: "De NS maakt misbruik van haar economische
machtspositie. Het bedrijf heeft alle belang bij het verdwijnen van de
Beneluxtrein, omdat de hogesnelheidslijn daardoor meer reizigers zal
hebben. Tegelijkertijd is alleen de NS bevoegd om de dienst
Amsterdam-Roosendaal te exploiteren. Ik heb Neelie Kroes, de Europese
commissaris voor mededinging via schriftelijke vragen opgeroepen, de
Nederlandse Spoorwegen voor dit misbruik op de vingers te tikken."
Brief aan minister van Verkeer en Waterstaat
GroenLinks heeft niet alleen schriftelijke vragen gesteld over het
verdwijnen van de Beneluxdienst. Joost Lagendijk: "Het verdwijnen van
de Beneluxtrein zorgt ervoor dat reizigers gedwongen worden om gebruik
te maken van de duurdere hogesnelheidstrein. Dit betekent dat ze
vooraf altijd kaartjes moeten reserveren. Inwoners van de zuidelijke
regio´s moeten bovendien via een omweg een stuk verder reizen dan nu
het geval is. Ik heb daarom een brief naar minister van Verkeer en
Waterstaat, Camiel Eurlings, gestuurd. Daarin roep ik hem op de
Beneluxtrein toch vooral te behouden."
Zuidelijke regio's
Voor de inwoners van Brabant en Zeeland heeft het verdwijnen van de
Beneluxtrein ingrijpende gevolgen. Joost Lagendijk, naast
europarlementariër ook geboren Brabander: "Het is ook nog maar de
vraag of de trage stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen behouden
blijft. En een shuttledienst tussen Breda en Antwerpen is ook onzeker.
In het ergste geval moeten reizigers uit Zeeland en Brabant straks
eerst naar Rotterdam om daar op de trein naar Brussel te stappen. Dat
is een absurd idee. Ik vind het heel belangrijk dat Zeeland en Brabant
hun goede verbinding met België houden. De inwoners van deze
provincies zijn vaak van België afhankelijk en België van hen. De
Beneluxtrein moet daarom behouden blijven!´
Beloftes uit het verleden
De hogesnelheidsverbinding wordt duurder dan de huidige Beneluxtrein.
Bovendien kan men niet meer zonder reservering.
"In 2001 maakte minister Netelenbos afspraken met de Nederlandse
Spoorwegen over de hogesnelheidslijn. Zij verzekerde daarbij, dat
iedereen die dat wilde, ook na 2007 gebruik kon blijven maken van de
Beneluxtrein via Roosendaal. Nu blijken we toen te zijn voorgelogen en
verdwijnt de Beneluxtrein alsnog. Dat is schandalig. Ik zal er alles
aan doen om de keuzevrijheid van de reizigers te behouden", aldus
Lagendijk.
GroenLinks