Retailbanken voldoen niet aan hun eigen verwachtingen, zo blijkt uit
nieuw onderzoek
De meeste banken ontwikkelen bijna identieke groeistrategieën, maar
schieten tekort wat betreft hun ambities voor klantgerichtheid; 46
procent vindt haar huidige IT-infrastructuur een strategisch nadeel;
Verwachte verschuiving naar standaardplatforms en een servicegerichte
architectuur.
's-Hertogenbosch - 9 mei 2007 - Bijna acht van de tien ondervraagde
retailbanken streven gelijksoortige groeistrategieën na en hebben dan
ook nauwelijks mogelijkheden om zich van de concurrentie te
onderscheiden, zo blijkt uit een nieuwe wereldwijde enquête. Banken
blijken onvoldoende in staat om deze strategieën uit te nutten door
een goed inzicht in hun klanten, en bemerken een verschuiving in de
richting van standaardplatforms en een servicegeoriënteerde
architectuur als onderdeel van de oplossing voor dit probleem. Dit is
de uitkomst van de enquête "Global Retail Banking Benchmark",
uitgevoerd door de European Financial Management & Marketing
Association (EFMA) en SAP AG (NYSE: SAP).
Het onderzoek onder 366 bankiers van 180 retail banken in 44 landen
bracht aan het licht dat een van de sleutels tot succes ligt in het
overtreffen van de concurrentie op het gebied van bedrijfsinformatie
en flexibiliteit van de bedrijfsvoering via betere toepassing van
flexibele en schaalbare IT-systemen. De bevindingen van de jaarlijkse
enquête, die voor de vierde keer werd gehouden, werden gepresenteerd
op de EFMA-conferentie, onlangs gehouden in Lissabon, Portugal.
"Banken moeten bij zichzelf te raden gaan waarom ze niet aan hun
verwachtingen van drie jaar geleden hebben voldaan," aldus Patrick
Desmarès, uitvoerend directeur van EFMA. "Nu acht van de 10 banken
dezelfde strategie nastreven kan alleen een voorsprong op de
concurrentie worden behaald als initiatieven ter verbetering van
klantinformatiesystemen ook effectief worden benut. Deze jaarlijkse
onderzoeken leiden tot discussie en debat in de branche en op
internationaal vlak, en het is goed om te zien dat het onderzoek elk
jaar meer effect sorteert."
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat bankdirecteuren nog steeds op
zoek zijn naar manieren om waarde te halen uit het verzamelen,
analyseren en ontsluiten van relevante informatie over klanten en
klantsegmenten. In vergelijking met de resultaten van eerdere enquêtes
hebben banken echter nog lang niet het resultaat bereikt dat ze op dit
tijdstip verwacht hadden te bereiken:
* Bij de enquête in 2003 verwachtte 57 procent van de retailbanken
dat ze in 2007 regelmatige en consistente analyses van
klantgegevens zouden uitvoeren. Dit is echter maar bij 20 procent
het geval
* Uit het huidige onderzoek bleek dat slechts 14 procent van de
banken beweerde gebruik te maken van alle mogelijkheden van
klantsegmenteringsstrategieën, een stijging van slechts zeven
procent vergeleken met 2004
Als basis voor business intelligence-initiatieven zullen de meeste
geënquêteerde banken zowel interne systemen als standaardsoftware
blijven gebruiken, zo blijkt uit het meest recente onderzoek. Het
percentage banken dat voornamelijk standaardsoftware gebruikt zal de
komende drie jaar daarbij stijgen van 11 procent naar 27 procent. Uit
de enquêteresultaten bleek ook:
* Een stijging van het percentage deelnemers dat hun huidige
IT-infrastructuur als strategisch nadeel zag naar 46 procent,
vergeleken met 36 procent in 2004
* In het eerste jaar van de enquête verwachtten praktisch alle
banken een vorm van automatisering van klantinterfaces. Echter, in
de enquête van dit jaar meldde echter slechts 60 procent van de
banken verbeteringen op dit gebied. De rest vermeldde onduidelijke
of helemaal geen automatisering
* Bijna 80 procent van de banken bemerkt een verschuiving naar
standaardplatforms, als gevolg van ontwikkelingen op het gebied
van servicegeoriënteerde architectuur en strengere voorschriften
"Deze onderzoeken en onze uitgebreide samenwerking met EFMA bieden
waardevolle inzichten in de veranderende behoeften van de banksector.
Ze onderstrepen het toenemend leiderschap en branchedeskundigheid van
SAP, waardoor we ons in de unieke positie bevinden om
branchespecifieke oplossingen aan te bieden aan banken en andere
financiële instellingen over de hele wereld," aldus Thomas Balgheim,
adjunct-directeur, Banking, SAP AG. "De uitkomsten van dit onderzoek
en onze continue dialoog met klanten tonen de waarde die wij mogelijk
maken door infrastructurele verbeteringen middels een enterprise
Service Oriented Architecture (eSOA). Banken leggen hiermee een
platform voor hun bedrijfsprocessen waarmee ze zich differentiëren in
de markt en sneller kunnen groeien."
SAP en de EFMA hebben samengewerkt aan talloze onderzoeken naar
retailbanken. Het eerste gezamenlijke onderzoek werd in maart 2003
gepubliceerd. Daarbij begonnen EFMA en SAP in 2005 aan een rondreis
door Europa, het Midden-Oosten en Afrika om managers te ontmoeten en
de problemen te bespreken die van invloed zijn op klanten,
distributiekanalen, producten en dienstverlening in de financiële
sector.
De oplossing SAP for Banking, met meer dan 600 klanten in 60 landen,
is een geïntegreerde set applicaties en voorgedefinieerde,
geautomatiseerde processen die alle bankprocessen omvatten - van
betalingsverkeer in hoge volumes en het beheer van klantrelaties tot
financiële administratie, kostenbeheersing en winstgevendheids- en
risicoanalyses. Meer informatie vindt u op www.sap.com/banking
Het onderzoek
De methodiek voor dit onderzoek is gebaseerd op "The Global Retail
Banking Tracker", een op internet gebaseerd programma dat het beste is
in haar categorie. Bezoek voor meer informatie over de enquête:
www.efma-sap.info. Bezoek voor meer informatie over EFMA: www.efma.com
De European Financial Management & Marketing Association
De European Financial Management & Marketing Association is een
non-profitorganisatie met als leden uitsluitend banken en financiële
dienstverleningsorganisaties in Europa. De EFMA streeft naar innovatie
in de bank- en financieringswereld door debat en discussie te
bevorderen in een omgeving waar geen druk wordt uitgeoefend door
commerciële concurrentie. Via vergaderingen en een open uitwisseling
van informatie bevordert EFMA de dialoog en de samenwerking onder haar
leden, en biedt een forum voor de erkenning van en het onderzoek naar
beste werkwijzen.
De EFMA wordt gefinancierd via contributie en inkomsten uit
evenementen en diensten. Met de contributie van de leden wordt een
reeks diensten gefinancierd die uitsluitend voor leden zijn bestemd.
Dankzij de inkomsten van ondersteuningsactiviteiten kan de organisatie
deze contributie laag houden. Deze oorspronkelijke regeling waarborgt
de neutraliteit van de EFMA, voorkomt dat er op programma's en
activiteiten commerciële druk wordt uitgeoefend en garandeert een
kwaliteitsnorm voor de programma's die door de leden zeer wordt
gewaardeerd. De trouw van EFMA-leden, meer dan driekwart van de
grootste banken in Europa, is het bewijs van haar effectiviteit in de
uitvoering van deze missie. Meer informatie vindt u op www.efma.com
Wilt u meer weten? Neem contact op met SAP voor meer informatie.
SAP