Gemeente Capelle a/d IJssel

Rotterdam, 9 mei 2007

Reeks maatregelen tegen files:

Extra uitvoegstrook en afritten voor Kralingseplein

Het Kralingseplein in Rotterdam krijgt er een extra uitvoegstrook en vier extra afritten bij. In juli starten de werkzaamheden die moeten leiden tot een aanzienlijke vermindering van de huidige verkeersdrukte. De gemeenten Rotterdam en Capelle aan den IJssel, Rijkswaterstaat en de stadsregio Rotterdam voeren het project gezamenlijk uit.

Met grote regelmaat staat het verkeer op het Kralingseplein vast. De drukte zal, als er niets gebeurt - door de bouw van nog meer kantoorpanden, de toevoeging van P+R-plaatsen en de autonome groei van het verkeer - in de toekomst nóg erger worden. Om die reden hebben Rijkswaterstaat, de gemeenten Rotterdam en Capelle aan den IJssel en de stadsregio Rotterdam in 2005 besloten een planstudie te doen naar capaciteitsuitbreiding op het Kralingseplein.

De partijen hebben besloten een aantal verkeersmaatregelen te nemen. Er komt een extra uitvoegstrook boven aan de noordelijke afrit van de A16. Daarnaast komen er drie extra 'linksaffers' (op de noordelijke afrit van de A16 en op de oostzijde en de westzijde van de Abram van Rijckevorselweg) en een extra 'rechtsaffer' (aan de oostzijde van de Abram van Rijckevorselweg). Ook worden de bewegwijzering en de verkeerslichteninstallatie verbeterd.

Deze maatregelen zullen de doorstroming van het verkeer op zowel de rijksweg als het onderliggende wegennet aanzienlijk verbeteren. Naar verwachting kunnen per uur maximaal zo'n 950 tot 1250 motorvoertuigen meer verwerkt worden, waardoor de files op de Abram van Rijckevorselweg en de A16 tijdens de spits zichtbaar korter zullen worden. Het openbaar vervoer behoudt zijn vrijliggende infrastructuur.

De planning van het project Kralingseplein is afgestemd op de geplande onderhoudswerkzaamheden aan de parallelrijbaan van de A16 (richting zuid/noord) begin juli 2007. Het project, waarin Rijkswaterstaat, de stadsregio, de gemeente Rotterdam en de gemeente Capelle aan den IJssel samenwerken, kost circa 2,5 miljoen euro.