Brussel gunt grote steden meer vrijheid dan Den Haag
Busbaan 10 mei 2007
Na onder meer de woningbouwcorporaties en de NS is nu het stad- en
streekvervoer aan de beurt. Als het aan Den Haag ligt wordt deze sector van
vervoer zo snel mogelijk geprivatiseerd en openbaar aanbesteed. GroenLinks
vindt dat het binnenlandse openbaar vervoer buiten de vrije markt moet
worden gehouden.
Donderdag 10 mei werd de verordening personenvervoer in het Europees
Parlement aangenomen. Die geeft nationale overheden de vrijheid om de
exploitatie van het openbaar vervoer onderhands aan te besteden. Den
Haag wil de liberalisering echter doorzetten. Joost Lagendijk,
europarlementariër voor GroenLinks: "Staatssecretaris Huizinga van
Verkeer en Waterstaat zei onlangs tegen de Tweede Kamer, dat de
openbare aanbesteding van openbaar vervoer in de steden verplicht
wordt gesteld door Europa. Dit is niet waar. Zij zet daarmee de Tweede
Kamer op het verkeerde been. Europa laat de lidstaten juist vrij om
dit deel van het openbaar vervoer door gemeentebedrijven te laten
uitvoeren."
Wet Personenvervoer
In 2000 wilde de Europese Commissie een aanbestedingsplicht invoeren
voor het stedelijk openbaar vervoer. In datzelfde jaar werd in
Nederland de Wet Personenvervoer aangenomen in de Tweede Kamer. Joost
Lagendijk: "Deze wet liep vooruit op de verwachte Europese
aanbestedingsplicht. Nu de Europese Commissie onder druk van het
Europees Parlement afziet van een openbare aanbestedingsplicht, moet
Den Haag de Wet Personenvervoer herzien. Het argument dat Brussel de
liberalisering van het openbaar vervoer in de grote steden afdwingt,
is niet langer vol te houden."
Grote steden
Volgens de Nederlandse Wet Personenvervoer moeten de grote steden hun
gemeentelijke openbaar vervoerbedrijven omvormen tot commerciële
ondernemingen. Vervolgens moeten die met andere marktpartijen
concurreren om vervoersopdrachten. Joost Lagendijk: "De grote steden
zelf zijn terecht tegenstander van de liberalisering in hun openbaar
vervoer. Zij hebben belang bij kwalitatief hoogwaardig en betaalbaar
openbaar vervoer. Het Europees Parlement en de Europese Commissie
steunen de grote steden in hun standpunt. De gemeenten weten prima
zelf hoe ze hun openbaar vervoer moeten organiseren."
Hoe nu verder?
Helaas verbiedt de verordening, die vandaag in het Europees Parlement
is aangenomen, lidstaten niet het openbaar vervoer volledig te
liberaliseren. Er tekent zich een meerderheid in de Tweede Kamer af om
de openbare aanbesteding in het stedelijk vervoer niet door te voeren.
"Hopelijk wijzigt de Tweede Kamer de Wet Personenvervoer snel en wordt
de gedwongen liberalisering gestopt. Het is interessant om te zien dat
Brussel de grote steden meer vrijheid gunt dan Den Haag. Het lijkt
erop dat Europa de lessen van de Grondwet-referenda daarmee serieuzer
neemt dan Nederland", aldus Joost Lagendijk.
Zie ook:
* dossier Liberalisering, Europa meer dan markt
GroenLinks