Kenniscentrum GOC - Onderzoek mediacompetenties
Datum besluit: 10-05-2007
Kenniscentrum GOC heeft een plan van aanpak ontwikkeld om te komen tot
een adequate competentieontwikkeling van aankomend en zittend
personeel van de betrokken branches. Het plan bestaat uit drie fases,
te weten: onderzoek, ontwikkeling en implementatie. Het project moet
uiteindelijk leiden tot nieuwe opleidingen, diploma's en
HRM-instrumenten voor de bedrijfstak. De onderzoeksfase bestaat uit
drie delen: een onderzoek door TNO naar veranderingen in de
mediasector, een inventarisatieonderzoek naar kwalificaties en
opleidingen en het ontwikkelen van een raamwerk van het gewenste
aanbod van kwalificaties en opleidingen. Elke onderzoeksfase zal
worden afgesloten met een publicatie. De totale kosten voor het
onderzoeksgedeelte werden begroot op EUR 258.810,-, waarvan ca. helft
ter hoogte van EUR 129.380,- aan het Bedrijfsfonds werd gevraagd. Het
fonds heeft besloten een subsidie in de vorm van een uitkering ter
hoogte van dit bedrag te verschaffen voor de medefinanciering van dit
onderzoek dat kenniscentrum GOC namens de samenwerkende
brancheorganisaties Centrum voor Merk en Communicatie (CMC),
Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) en Nederlands
Uitgevers Verbond (NUV) voor een subsidie had ingediend bij het
Bedrijfsfonds.
Het besluit tot het inwilligen van de aanvraag voor steun aan dit
project is gebaseerd op artikel 54 sub d, resp. artikel 58, van het
Mediabesluit, dat de mogelijkheid biedt financiële steun te
verstrekken aan onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als
geheel, voor zover dat onderzoek past in de doelstelling van het
Bedrijfsfonds. Het Bedrijfsfonds heeft geconstateerd dat dat hier het
geval is. Volgens de aanvrager wordt het onderzoek, dat wordt
uitgevoerd in samenwerking met TNO Informatie &
Communicatietechnologie, niet alleen gebruikt om het onderwijsaanbod
te verbeteren, maar wordt het door de ondernemingen uit de bedrijfstak
gebruikt voor het ontwikkelen van nieuwe strategieën en
businessmodellen. In meerdere geschriften is door het Bedrijfsfonds
gesuggereerd dat de persbedrijfstak zich wat innovatie betreft
offensief moet opstellen om de mogelijkheden van nieuwe elektronische
ontwikkelingen te benutten. Dit project, gericht op het analyseren van
ontwikkelingen in de bedrijfstak en de gevolgen daarvan voor het
opleidingsaanbod, de strategieën en de businessmodellen, sluit daar in
beginsel goed bij aan.
Bedrijfsfonds voor de Pers