Federale regering Belgie
Toespraak Verhofstadt - Mobilom
(2007-05-10)
Persdienst van de Eerste Minister
embargo tot 17u
TOESPRAAK VAN EERSTE MINISTER GUY VERHOFSTADT BIJ DE OPENING VAN
MOBILOM, HET HOOFDKWARTIER VAN FEDERAUTO EN EDUCAM.
EVERE, 10 MEI 2007.
Dames en heren,
Van alle federaties en confederaties is Federauto een van de jongste.
Officieel opgericht in 1994, startte Federauto haar activiteiten op 1
januari 2005. Maar ondanks haar jonge leeftijd werd ze in een klap een
grote, zwaarwichtige confederatie. Niet alleen autohandel en
reparatie, maar ook aanverwante sectoren waaronder zelfs de
fietsindustrie zitten nu in eenzelfde koepel. Federauto
vertegenwoordigt hiermee maar liefst 16.000 bedrijven, met een
gezamenlijke omzet van meer dan 25 miljard euro en goed voor een
tewerkstelling van bijna 87.000 mensen.
De opening vandaag van Mobilom komt op het goede moment. Een moment
waarop twijfel en hoop elkaar afwisselen. Een moment waarop het
bevestigen van de hoop voor de auto-industrie en alle aanverwanten
belangrijk is. En naar mijn mening ook terecht. Want ondanks de
tegenslagen die we de voorbije jaren hebben gekend, is er ook de
bevestiging dat de automobielindustrie nog toekomst heeft in ons land.
Er zijn wel pijnlijke herstructureringen geweest, maar zowel Ford
Genk, Volkswagen Vorst en Opel Antwerpen kregen of krijgen nieuwe
modellen. Hiermee wordt hun toekomst gegarandeerd en hebben we dus een
nieuwe Renault Vilvoorde vermeden.
Deze vaststelling wordt bovendien ondersteund door harde cijfers,
namelijk de cijfers van de autoverkoop. Vorig jaar werden immers meer
nieuwe personenwagens ingeschreven dan ooit. Het record van 2000 werd
bijna tien procent verpulverd. In 2006 werden in totaal namelijk
526.141 nieuwe auto's ingeschreven. Dat is niet alleen goed nieuws
voor de auto-assemblage, maar ook voor de toelevering, de distributie
en de reparatie.
De automobielindustrie en aanverwanten heeft dus sterke troeven in
handen. Ik weiger dan ook consequent om zoals sommigen deze
industrietak af te schrijven. Integendeel. Meer dan ooit investeert de
federale regering in de industrie. Daarom hebben we de bestaande
lastenverlaging voor nacht- en ploegenarbeid verdubbeld. Tot 10,7%. En
nu zullen we deze belastingsverlaging nogmaals optrekken tot 15,6%.
Hierdoor blijven de Belgische fabrieken die met ploegenstelsels werken
concurrentieel met die van onze buurlanden. Ook de belastingverlaging
op overuren werd aanzienlijk versterkt. Overuren worden dus flink
goedkoper voor de werkgever en interessanter voor de werknemer.
Dit zijn maar een aantal van het grote pakket aan hervormingen die we
de voorbije jaren hebben doorgevoerd. Hervormingen die inmiddels
resultaten opbrengen. Zo hebben we de voorbije weken niet minder dan
zeven records gebroken. Recordcijfers op de beurs. Recordcijfers in de
bouw. Een record aantal startende ondernemers, een record aantal nieuw
ingeschreven auto's, een recordvermogen voor de gezinnen en
recordwinsten voor de bedrijven. En vandaag nog in de krant een record
van investeringen in ons land van Amerikaanse bedrijven. Het aantal
Amerikaanse investering groeit in ons land, na het Verenigd
Koninkrijk, het sterkst van heel Europa.
Deze records zijn niet zomaar trofeeën waar we graag mee uitpakken.
Het zijn signalen dat onze economie goed draait en dat in de nabije
toekomst ook zal doen. Vorig jaar bereikte onze economie een groei van
3,1% BBP. En volgens de verhoogde voorspellingen van de banken voor
dit jaar kunnen we dat cijfer opnieuw benaderen. Het komt er nu op aan
om dat ook op de langere termijn vast te houden. Door verder te
hervormen. Verder de belastingen te verlagen. En verder in te spelen
op de globalisering door het flexibeler maken van onze arbeidsmarkt.
Dat is de opdracht voor de komende jaren.
Maar de ondernemingen hebben natuurlijk de belangrijkste opdracht. En
dat is investeren in opleiding en vorming. Levenslang leren maakt
werknemers sterker. Het maakt hen flexibeler in hun werk en
weerbaarder voor verandering. Opleiding en vorming is dan ook een van
de cruciale afspraken die we hebben gemaakt met de sociale partners.
In het Interprofessioneel Akkoord en in het Generatiepact. Ik vind het
daarom een bijzonder goed en vooruitziend idee om in Mobilom niet
alleen Federauto maar ook EDUCAM te huisvesten. EDUCAM heeft niet
enkel als doel om de kaders te trainen in onderhandelingen. EDUCAM is
vooral het opleidingscentrum van en voor de autosector en de
metaalaanverwante sectoren. EDUCAM houdt de kennis en het vakmanschap
van de werknemers uit deze sectoren op peil. En hiermee nemen de
sectoren van Federauto de juiste wissel op de toekomst.
Dames en heren,
Het is vandaag eigenlijk onmogelijk om over de auto-industrie en
aanverwanten te spreken zonder iets te zeggen over de verkeersellende.
En dan bedoel ik voornamelijk de files. Ons land slibt bijna
letterlijk dicht. Eén ongeval op een invalsweg zorgt meteen voor
kilometers stilstaand verkeer. Dat mochten de meesten onder ons deze
maandag tot hun ergernis merken. Maar ook zonder ongevallen blijft het
elke ochtend en elke avond een zware opdracht om op het werk of thuis
te geraken.
Ik zeg hierover normaal gezien zeer weinig. Omdat de federale
regering, behalve via de NMBS, hierover geen bevoegdheden heeft. Toch
is het fileleed zowel voor onze economie en voor het gezinsleven een
ernstige rem. De situatie begint stilaan onhoudbaar te worden. Het is
echter niet aan mij om hierover grote voorstellen te doen. Maar gezien
het belang wil ik vandaag mijn oproep met nadruk herhalen. Mijn oproep
aan de regeringen van de gewesten om dringend naar oplossingen te
zoeken voor het groeiende fileprobleem. Ik denk dat elk creatief
voorstel bij elke autogebruiker of vrachtwagenchauffeur van harte
verwelkomd zal worden.
Dames en heren,
Ik wil vandaag niet eindigen met leed, maar met felicitaties. Met
felicitaties aan Federauto en aan EDUCAM voor deze nieuwe start en dit
prachtige gebouw. Ik dank u.