Dit jaar al 646 nieuwe medewerkers aan de slag
10/05/2007
Lancering nieuwe golf in rekruteringscampagne
Tijdens de eerste vier maanden van 2007 verwelkomde de NMBS-Groep 646
nieuwe werknemers in haar rangen. Voor het hele jaar 2007 mikt de
spoorweggroep op een 2000-tal aanwervingen. Ambitieus maar haalbaar,
zoals deze tussentijdse cijfers aantonen. De klemtoon blijft op
treinpersoneel en technici liggen. Volgende week start ter
ondersteuning van de andere rekruteringsinspanningen een nieuwe
grootscheepse mediacampagne waarin diversiteit een centraal thema
blijft.
Een goede tweehonderd van de 646 medewerkers die de voorbije vier
maanden aan hun spoorwegloopbaan zijn begonnen, behoren tot
sleutelberoepen zoals treinbegeleider en treinbestuurder of
bestuurder-rangeringen. Voor meer dan 150 nieuwe personeelsleden gaat
het om technische beroepen. Op 1 mei werkten er in totaal 38 242
personeelsleden (of 36 706 voltijds-equivalenten) voor de NMBS-Groep.
In de loop van 2007 zal de nadruk voor de aanwervingen blijven liggen
op typische spoorwegberoepen: voor een job als treinbestuurder of
bestuurder-rangeringen zijn dit jaar nog meer dan 400 valabele
kandidaten welkom, voor die laatste groep hoofdzakelijk voor de
activiteiten in de Antwerpse haven. Er wordt ook nog een 200-tal
treinbegeleiders gezocht. Technische beroepen blijven zeer gegeerd.
Opvallend is ook dat er vraag is naar een dikke honderd burgerlijke en
industriële ingenieurs.
De opvallende en succesvolle publiciteitscampagne van verleden jaar
wordt vanaf volgende week herhaald en aangevuld. Gedurende twee weken
zijn er radiospots gepland, advertenties in de geschreven pers,
affiches in de stations en later ook op trams en bussen. Verleden
maand waren er ook al TV-spots op regionale zenders.
De speciale jobsite www.despoorwegenwervenaan.be die vorige jaar in
september werd gelanceerd en meteen een schot in de roos was
(tienduizenden inschrijvingen op de gezochte profielen in enkele
maanden tijd), wordt de komende weken aangevuld met videotestimonials
van personeelsleden.
Voor het aanmaken van alle campagnebeelden werd beroep gedaan op eigen
personeelsleden. Het benadrukt de verbondenheid van de personeelsleden
met de spoorweggroep en geeft hen de kans een actieve rol te spelen de
zoektocht naar nieuwe collegas.
Voor de rekruteringen wordt ook uitdrukkelijk gestreefd naar meer
diversiteit, zowel voor wat vrouwen betreft, momenteel fel
ondervertegenwoordigd binnen de NMBS-Groep, als nieuwe Belgen. In de
campagnebeelden komt dit aspect duidelijk aan bod, maar er worden ook
meer gerichte communicatieacties georganiseerd, zoals inlassingen in
specifieke media en de verdeling van informatie via allochtone
verenigingen of organisaties alsook bezoeken.
NMBS