NMBS

Dit jaar al 646 nieuwe medewerkers aan de slag

10/05/2007

Lancering nieuwe golf in rekruteringscampagne

Tijdens de eerste vier maanden van 2007 verwelkomde de NMBS-Groep 646 nieuwe werknemers in haar rangen. Voor het hele jaar 2007 mikt de spoorweggroep op een 2000-tal aanwervingen. Ambitieus maar haalbaar, zoals deze tussentijdse cijfers aantonen. De klemtoon blijft op treinpersoneel en technici liggen. Volgende week start ter ondersteuning van de andere rekruteringsinspanningen een nieuwe grootscheepse mediacampagne waarin diversiteit een centraal thema blijft.

Een goede tweehonderd van de 646 medewerkers die de voorbije vier maanden aan hun spoorwegloopbaan zijn begonnen, behoren tot sleutelberoepen zoals treinbegeleider en treinbestuurder of bestuurder-rangeringen. Voor meer dan 150 nieuwe personeelsleden gaat het om technische beroepen. Op 1 mei werkten er in totaal 38 242 personeelsleden (of 36 706 voltijds-equivalenten) voor de NMBS-Groep.

In de loop van 2007 zal de nadruk voor de aanwervingen blijven liggen op typische spoorwegberoepen: voor een job als treinbestuurder of bestuurder-rangeringen zijn dit jaar nog meer dan 400 valabele kandidaten welkom, voor die laatste groep hoofdzakelijk voor de activiteiten in de Antwerpse haven. Er wordt ook nog een 200-tal treinbegeleiders gezocht. Technische beroepen blijven zeer gegeerd. Opvallend is ook dat er vraag is naar een dikke honderd burgerlijke en industriële ingenieurs.

De opvallende en succesvolle publiciteitscampagne van verleden jaar wordt vanaf volgende week herhaald en aangevuld. Gedurende twee weken zijn er radiospots gepland, advertenties in de geschreven pers, affiches in de stations en later ook op trams en bussen. Verleden maand waren er ook al TV-spots op regionale zenders.

De speciale jobsite www.despoorwegenwervenaan.be die vorige jaar in september werd gelanceerd en meteen een schot in de roos was (tienduizenden inschrijvingen op de gezochte profielen in enkele maanden tijd), wordt de komende weken aangevuld met videotestimonials van personeelsleden.

Voor het aanmaken van alle campagnebeelden werd beroep gedaan op eigen personeelsleden. Het benadrukt de verbondenheid van de personeelsleden met de spoorweggroep en geeft hen de kans een actieve rol te spelen de zoektocht naar nieuwe collegas.

Voor de rekruteringen wordt ook uitdrukkelijk gestreefd naar meer diversiteit, zowel voor wat vrouwen betreft, momenteel fel ondervertegenwoordigd binnen de NMBS-Groep, als nieuwe Belgen. In de campagnebeelden komt dit aspect duidelijk aan bod, maar er worden ook meer gerichte communicatieacties georganiseerd, zoals inlassingen in specifieke media en de verdeling van informatie via allochtone verenigingen of organisaties alsook bezoeken.