Koninklijke Ahold
Omzetbericht Eerste kwartaal 2007
11 mei 2007
Amsterdam, 11 mei 2007 Ahold heeft vandaag een geconsolideerde netto-omzet over het eerste kwartaal van
2007 bekendgemaakt van 13,2 miljard. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2006 daalde de netto-omzet
met 0,7%. Tegen constante valutakoersen daarentegen steeg de netto-omzet met 5,8%. De netto-omzet werd
positief beïnvloed door de integratie van de Konmar-winkels in Nederland en de Clemens Markets-winkels in de
V.S. in de tweede helft van 2006. De prijsinvesteringen in verband met de verdere implementatie van het Value
Improvement Program, gestart in september 2006 bij Stop & Shop en Giant-Landover, zullen invloed blijven
hebben op de marges.
Omzetontwikkeling
Stop & Shop/Giant-Landover
· De netto-omzet steeg met 1,8% tot $ 5,1 miljard.
· De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 0,3% (daalde met 0,1% exclusief de netto-omzet uit
benzineverkopen) en die van Giant-Landover daalde met 1,1%.
· De vergelijkbare omzet van Stop & Shop steeg met 0,7% en die van Giant-Landover daalde met 0,8%.
Giant-Carlisle
· De netto-omzet steeg met 16% tot $ 1,3 miljard, deels ten gevolge van de overname van de Clemens
Markets-winkels.
· De identieke omzet steeg met 4,4% (3,9% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen).
· De vergelijkbare omzet steeg met 6,3%.
Albert Heijn
· De netto-omzet steeg met 12,6% tot 2,4 miljard, deels ten gevolge van de overname van de Konmar-
winkels.
· De netto-omzet van Albert Heijn supermarkten steeg met 13,4% tot 2,2 miljard.
· De identieke omzet van Albert Heijn supermarkten steeg met 8,6%.
Albert / Hypernova (Tsjechië en Slowakije)
· De netto-omzet steeg met 9,9% tot 434 miljoen.
· De identieke omzet steeg met 3,4%.
Schuitema
· De netto-omzet steeg met 3,8% tot 987 miljoen.
· De identieke omzet steeg met 3,2%.
U.S. Foodservice
· De netto-omzet steeg met 4,4% tot $ 6,1 miljard. De kosteninflatie over het eerste kwartaal van 2007
bedroeg circa 2%.
Niet-geconsolideerde joint venture - ICA
· De netto-omzet steeg met 23,2% tot 2 miljard. Exclusief de effecten van valutakoersen steeg de netto-
omzet met 22,2%. Deze stijging was grotendeels het gevolg van de overname door ICA van alle
aandelen in Rimi Baltic AB in december 2006.
www.ahold.nl
Eerste kwartaal 2007
11 mei 2007
Omzetbericht (vervolg)
Netto-omzet per segment
Mutatie
Q1 2007 Q1 2006
(in miljoenen) in %
Alle segmenten (in euro's)
Stop & Shop/Giant-Landover 3.854 4.135 (6,8%)
Giant-Carlisle 983 925 6,3%
Albert Heijn 2.363 2.099 12,6%
Albert / Hypernova 434 395 9,9%
Schuitema 987 951 3,8%
Totaal retail
8.621 8.505 1,4%
U.S. Foodservice 4.600 4.812 (4,4%)
Ahold Groep 13.221 13.317 (0,7%)
Niet-geconsolideerde joint venture - ICA 2.045 1.660 23,2%
Gemiddelde USD-wisselkoers
(EUR voor USD) 0,7591 0,8287 (8,4%)
V.S.-segmenten (in USD)
Stop & Shop/Giant-Landover 5.078 4.990 1,8%
Giant-Carlisle 1.295 1.116 16,0%
U.S. Foodservice 6.060 5.807 4,4%
1. Op 6 november 2006 maakte Ahold haar voornemen bekend U.S. Foodservice, haar retailactiviteiten in Slowakije en Polen, de
resterende Tops-activiteiten in New York en Pennsylvania en haar aandeel in JMR te verkopen. Vanaf het eerste kwartaal van 2007 zijn
Polen, Tops en JMR gekwalificeerd als aangehouden voor verkoop en beëindigde bedrijfsactiviteiten. De netto-omzet van Polen en van
Tops zijn dienovereenkomstig buiten beschouwing gelaten, terwijl de netto-omzet van JMR niet langer is opgenomen in de netto-omzet
van de niet-geconsolideerde joint ventures. De andere activiteiten kwalificeerden niet als aangehouden voor verkoop vanaf het eerste
kwartaal van 2007. In het geval van U.S. Foodservice moet de transactie tussen Ahold en de koper van U.S. Foodservice ter
goedkeuring worden voorgelegd aan de Buitengewone Vergadering van Aandeelhouders op 19 juni 2007.
Ahold mediarelaties: 020 - 509 5343
Page 2/3 www.ahold.com
Eerste kwartaal 2007
11 mei 2007
Omzetbericht (vervolg)
Toelichting
De netto-omzetcijfers in dit omzetbericht zijn voorlopig en niet door een externe accountant
gecontroleerd.
Definities
· Identieke omzet: netto-omzet van exact dezelfde winkels in lokale valuta voor de vergelijkbare
periode.
· Vergelijkbare omzet: identieke omzet plus de netto-omzet van vervangende winkels in lokale
valuta.
· Constante valutakoersen: sluit het effect uit van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij
de omrekening van financiële informatie van bepaalde dochtermaatschappijen van Ahold in
euro's. Om inzicht te verkrijgen in dit valutakoerseffect is, ter vergelijking , de financiële
informatie over het voorgaande jaar aangepast door gebruik te maken van de gemiddelde
wisselkoersen gedurende het lopende jaar of kwartaal.
Alternatieve financiële prestatie-indicatoren
Dit omzetbericht bevat de volgende alternatieve financiële prestatie-indicatoren:
· Netto-omzet bij constante wisselkoersen. In bepaalde gevallen wordt de netto-omzet in
constante wisselkoersen of in lokale valuta gepresenteerd. Het management van Ahold meent
dat hiermee een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van buitenlandse
dochtermaatschappijen.
· Identieke omzet exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen. Omdat de benzineprijzen
onderhevig waren aan grotere schommelingen dan de voedselprijzen, is het management van
Ahold van oordeel dat door de netto-omzet uit benzineverkopen buiten beschouwing te laten
een beter inzicht wordt gegeven in de invloed van de netto-omzet uit benzineverkopen op
Aholds identieke omzet.
Indien de Nederlandse vertaling van dit persbericht afwijkt van de Engelse versie, dan is de Engelse versie
leidend.
Waarschuwing
Bepaalde uitspraken in dit persbericht zijn `forward-looking statements' in de zin van het Amerikaanse effectenrecht. Deze uitspraken
omvatten, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken over het verwachte effect van het Value Improvement Program op de marges bij Stop & Shop
en Giant-Landover. Deze forward-looking statements zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor de werkelijke
resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van de toekomstige resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de forward-looking statements.
Veel van deze risico's en onzekerheden hebben betrekking op factoren die voor Ahold niet beheersbaar en evenmin nauwkeurig voorspelbaar
zijn, zoals het effect van algemene economische of politieke omstandigheden, wisselkoers- en renteschommelingen, de toename van of
veranderingen in concurrentie, Aholds mogelijkheden om haar plannen en strategieën succesvol te implementeren en af te ronden, inclusief
de afronding van voorgenomen desinvesteringen op voor Ahold aanvaardbare voorwaarden, tegenvallende of andere dan verwachte
voordelen van en middelen uit Aholds plannen en strategieën,veranderingen in Aholds liquiditeitsbehoeften, maatregelen van Aholds
aandeelhouders,overheidsinstanties, concurrenten en derden, alsmede andere factoren zoals besproken in documenten welke in Aholds
naam in openbare registers zijn neergelegd. Lezers wordt geadviseerd behoedzaam om te gaan met deze forward-looking statements, die
uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Ahold neemt, tenzij daartoe gehouden ingevolge toepasselijk
effectenrecht, geen verplichting op zich om enige gewijzigde forward-looking statement te publiceren naar aanleiding van gebeurtenissen of
omstandigheden die zich voordoen na de datum van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert Koninklijke Ahold N.V. - dat is haar
statutaire naam - zich onder de naam `Royal Ahold' of kortweg `Ahold'.
Page 3/3 www.ahold.com
---- --