Ingezonden persbericht
Vrijdag 11 mei 2007
Zuivelcoöperatie Friesland Foods
Voorlopige melkprijs 2006:
31,19 euro
De voorlopige melkprijs 2006 van Zuivelcoöperatie Friesland Foods
bedraagt 31,19 euro (inclusief 5,374 procent BTW) per honderd kilogram
melk.
Het gemiddelde vetgehalte van de melk in 2006 was 4,435 procent, het
eiwitgehalte 3,483 procent. Van de melkprijs van 31,19 euro is 29,50 als
gemiddeld voorschot aan de leden-melkveehouders uitbetaald. De nabetaling
bedraagt 1,69 euro per honderd kilogram ofwel 5,703 procent van het door de
leden-melkveehouders ontvangen voorschotmelkgeld.
Naast het melkgeld ontvangen de leden-melkveehouders van Friesland Foods op
basis van de winst een dividenduitkering. Royal Friesland Foods heeft in 2006
een winst gerealiseerd van 128 miljoen euro. Van deze winst is 83 miljoen euro
gereserveerd en is 45 miljoen euro beschikbaar voor dividenduitkeringen.
Leden-melkveehouders hebben een dividend A ontvangen van 0,33 euro (excl.
BTW) per honderd kilogram geleverde melk (2005: 0,29 euro) ontvangen. Aan
bezitters van certificaten van aandelen B is een dividend uitgekeerd van 6,81
euro per certificaat (2005: 5,32 euro).
In het jaarverslag 2006 van Friesland Foods is gerekend met een melkprijs van
31,17 euro (inclusief BTW). In 2005 bedroeg de melkprijs 31,90 (4,436 procent
vet, 3,495 procent eiwit).
De melkprijs voor 2006 is nog niet definitief. De definitieve melkprijs wordt voor
1 november 2007 vastgesteld aan de hand van de officiële publicatie van de
jaarcijfers van de vijf indexondernemingen Arla Foods, Campina, Humana
Milchunion, Milcobel en Nordmilch.
Zuivelcoöperatie Friesland Foods U.A. is een samenwerkingsverband van melkveehouders dat zich ten doel stelt de melk van haar leden
tot waarde te brengen. De coöperatie behartigt de belangen van haar leden en oefent het stemrecht uit op de aandelen in Koninklijke
Friesland Foods N.V.
Koninklijke Friesland Foods N.V. is een internationaal opererende onderneming die natuurlijke, voedzame en hoogwaardige
zuivelproducten, vruchtendranken en ingrediënten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit
voor de consument staan daarbij centraal. Met name in West- en Centraal-Europa, West-Afrika en Zuidoost-Azië is Friesland Foods sterk
op de zuivelmarkt vertegenwoordigd. De omzet bedraagt 4,7 miljard euro. Wereldwijd telt Friesland Foods 15.500 medewerkers. De
belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow, Completa, Debic,
Frico, Friso, Pöttyös, Dots, Domo, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en Fristi.