Ingezonden persbericht


Vrijdag 11 mei 2007

Zuivelcoöperatie Friesland Foods
Voorlopige melkprijs 2006:
31,19 euro

De voorlopige melkprijs 2006 van Zuivelcoöperatie Friesland Foods bedraagt 31,19 euro (inclusief 5,374 procent BTW) per honderd kilogram melk.
Het gemiddelde vetgehalte van de melk in 2006 was 4,435 procent, het eiwitgehalte 3,483 procent. Van de melkprijs van 31,19 euro is 29,50 als gemiddeld voorschot aan de leden-melkveehouders uitbetaald. De nabetaling bedraagt 1,69 euro per honderd kilogram ofwel 5,703 procent van het door de leden-melkveehouders ontvangen voorschotmelkgeld.
Naast het melkgeld ontvangen de leden-melkveehouders van Friesland Foods op basis van de winst een dividenduitkering. Royal Friesland Foods heeft in 2006 een winst gerealiseerd van 128 miljoen euro. Van deze winst is 83 miljoen euro gereserveerd en is 45 miljoen euro beschikbaar voor dividenduitkeringen. Leden-melkveehouders hebben een dividend A ontvangen van 0,33 euro (excl. BTW) per honderd kilogram geleverde melk (2005: 0,29 euro) ontvangen. Aan bezitters van certificaten van aandelen B is een dividend uitgekeerd van 6,81 euro per certificaat (2005: 5,32 euro).
In het jaarverslag 2006 van Friesland Foods is gerekend met een melkprijs van 31,17 euro (inclusief BTW). In 2005 bedroeg de melkprijs 31,90 (4,436 procent vet, 3,495 procent eiwit).
De melkprijs voor 2006 is nog niet definitief. De definitieve melkprijs wordt voor
1 november 2007 vastgesteld aan de hand van de officiële publicatie van de jaarcijfers van de vijf indexondernemingen Arla Foods, Campina, Humana Milchunion, Milcobel en Nordmilch.

Zuivelcoöperatie Friesland Foods U.A. is een samenwerkingsverband van melkveehouders dat zich ten doel stelt de melk van haar leden tot waarde te brengen. De coöperatie behartigt de belangen van haar leden en oefent het stemrecht uit op de aandelen in Koninklijke Friesland Foods N.V.
Koninklijke Friesland Foods N.V. is een internationaal opererende onderneming die natuurlijke, voedzame en hoogwaardige zuivelproducten, vruchtendranken en ingrediënten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit voor de consument staan daarbij centraal. Met name in West- en Centraal-Europa, West-Afrika en Zuidoost-Azië is Friesland Foods sterk op de zuivelmarkt vertegenwoordigd. De omzet bedraagt 4,7 miljard euro. Wereldwijd telt Friesland Foods 15.500 medewerkers. De belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow, Completa, Debic, Frico, Friso, Pöttyös, Dots, Domo, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en Fristi.