Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
logoocw
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-Gravenhage
Den Haag Ons kenmerk
9 mei 2007 VO/OK/2007/14012
Onderwerp
Diploma Vakmanschap
Het kamerlid Aasted Madsen heeft tijdens het Algemeen Overleg over het praktijkonderwijs van 19
april 2006 gevraagd de leerlingen van deze schoolsoort in de gelegenheid te stellen een diploma
beginnend vakman te behalen (Kamerstuk 2005 2006, 29823, nr. 11). Ik heb daarop geantwoord dat
een diploma niet mogelijk is maar dat met de MBO Raad wordt besproken of een getuigschrift of een
certificaat beginnend vakman tot de mogelijkheden behoort.
Dit overleg heeft ondertussen plaatsgevonden. Ook COLO is hierbij betrokken geweest. Deze brief
voorziet in een antwoord op het verzoek van mevrouw Aasted Madsen.
De kwalificatiestructuur in het mbo kent vier niveaus waarvan het diploma van niveau 2 de
startkwalificatie is voor de arbeidsmarkt. Een beperkt aantal leerlingen uit het praktijkonderwijs is in
staat om met goede begeleiding één of meerdere certificaten te behalen die de opleidingen op niveau 1
kennen danwel een diploma. Momenteel staat de opleiding Arbeidsmarktkwalificerend assistent in de
belangstelling omdat deze aansluit bij de mogelijkheden van de leerlingen uit het praktijkonderwijs.
Deze leerlingen kunnen dus gebruik maken van de kwalificatiestructuur om hun positie op de
arbeidsmarkt te verbeteren. Een getuigschrift of certificaat beginnend vakman naast de
kwalificatiestructuur zal ook op bezwaren stuiten van de werkgevers. De term vakmanschap brengt
verwarring met zich mee omdat dan de relatie met andere niveaus kan worden gelegd.
De regeling van een dergelijk certificaat of getuigschrift in de WVO veronderstelt dat een afzonderlijk
examenprogramma en een afsluitend examen moet worden ontwikkeld om dit arbeidsmarktrelevant te
maken.
Dit staat haaks op de individuele benadering van de leerlingen uit het praktijkonderwijs, waar het
individueel ontwikkelingsplan de basis is van het onderwijs. Er wordt dan onvoldoende recht gedaan
aan hun persoonlijke kansen op ontplooiing.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl
blad 2/2
Gelet op het bovenstaande acht ik het niet wenselijk om verdere ontwikkelingen naar de regulering van
een getuigschrift of certificaat beginnend vakman in de regeling Modellen diploma's voorbereidend
middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) met kenmerk VO/BOB-2002/8958 van 23 april 2002 of de WEB in
gang te zetten. Ik voel er veel meer voor om, na COLO en de MBO-Raad gehoord te hebben, de huidige
situatie te laten voortbestaan waarin trajecten voor branchegerichte cursussen en op het bedrijf
gerichte certificaten met een arbeidsmarktrelevantie aan de leerlingen uit het praktijkonderwijs
worden aangeboden. Met name de AKA-opleiding kan hier haar diensten bewijzen. Op deze wijze zijn
de leerlingen uit het praktijkonderwijs verzekerd van een goede overgang van school naar werk, mede
nu arbeidsmarktinstanties steeds meer in beeld zijn om deze leerlingen bij te staan bij de overgang van
school naar werk.
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart