Ingezonden persbericht


Woningcorporaties presteren weer beter dan vorig jaar.

Nederlandse huurder weer meer tevreden over dienstverlening woningcorporatie

Rotterdam - 11 mei 2007. Net als vorig jaar is, volgens de Nederlandse huurder, de kwaliteit van de dienstverlening van woningcorporaties op een aantal belangrijke aspecten gestegen. Opvallend is daarnaast dat kleinere corporaties ( 5000 woningen). Kleine corporaties voldoen op bijna alle aspecten aan de 'USP-tevredenheidsnorm' van een 7. Dit blijkt uit de Bewonersscan van USP Marketing Consultancy onder ruim 15.000 huurders.

2007 versus 2006: vooral stijging op belangrijke aspecten De landelijke tevredenheidcijfers zijn op de meeste elementen nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar. De top vijf van aspecten waar men het meest tevreden over is, is qua aspecten en ranking ook niet veranderd ten opzichte van 2006. Opvallend is vooral de relatief grote stijging in tevredenheid over de klachtafhandeling (+0,06). Dit is voor de huurders een belangrijk aspect waarop een corporatie vaak meer fout dan goed kan doen. Ook de vrijheid om zaken in de woning te veranderen (wet ZAV) en de ontwikkelingen in de wijk worden beter gecommuniceerd (respectievelijk +0,08 en +0,11).

De elementen waar nog de meeste verbeteringen nodig zijn is de informatievoorziening. Op dit punt wordt de norm van 7 nog niet gehaald. De informatieverstrekking over vrijgekomen woningen en de informatie over ontwikkeling in de wijk en bij de corporatie zelf zijn nog steeds voor verbetering vatbaar. De tevredenheid op deze aspecten kan worden verbeterd als corporaties hun website en "woonkrant" beter zouden benutten. Een mooi voorbeeld hiervan is de Virtuele Woonplaats van Bergopwaarts in Deurne (www.bergopwaarts.nl).

©2007 USP Marketing Consultancy BV

Groot versus klein: klein maar fijn

Hoewel de landelijke cijfers zich iets stabiliseren, vertonen corporaties onderling nog wel behoorlijke verschillen. Een interessant onderscheid is het onderscheid tussen de kleine (5000 woningen) corporaties in Nederland. Kleinere corporaties scoren op alle aspecten, behalve op de openingstijden en de klantvriendelijkheid, hoger dan de grotere corporaties. Met name op het gebied van de informatievoorziening, de snelheid waarmee men geholpen wordt aan de balie en de telefoon en de vrijheid om zaken in de woning naar wens aan te passen, scoren kleinere corporaties beduidend beter dan grotere corporaties. Ook het verhelpen van gebreken verloopt bij kleinere corporaties sneller en beter.

©2007 USP Marketing Consultancy BV

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
USP Marketing Consultancy
Drs. Claudie Wels
Telefoon: 010-2066900
E-mail: wels@usp-mc.nl Internet : www.usp-mc.nl

Over USP Bewonersscan/technische verantwoording
De cijfers uit dit artikel komen uit de USP Bewonersscan 2007. De Bewonersscan is een continu onderzoek waar corporaties zich het hele jaar op kunnen inschrijven. De landelijke cijfers zijn gebaseerd op ruim 15.000 enquêtes. De tevredenheid van de bewoners met de woning, dienstverlening en omgeving wordt door de bewoners uitgedrukt in een rapportcijfer en brengt concrete verbeterpunten aan het licht. Doordat deze verbeterpunten direct en heel concreet zijn, kan vervolgens door de corporatie goed en snel op deze punten worden ingespeeld. De tevredenheid van de bewoners is middels dit onderzoek ook heel goed te volgen in de tijd doordat de vraagstelling steeds gelijk blijft. Zo kunnen eventueel uitgevoerde aanpassingen/verbeteringen goed geëvalueerd worden.


---- --