Vlaamse Overheid

Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van vrijdag 11 mei 2007

Elektronische communicatie vereenvoudigt papierberg drastisch in VLAREM-procedure

Vanaf 1 januari 2008 VLAREM-milieuvergunningsaanvraag in één schriftelijk en één elektronisch exemplaar mogelijk

Op initiatief van Kris PEETERS, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur heeft de Vlaamse Regering haar principiële goedkeuring gehecht aan een ontwerpbesluit waarmee het mogelijk wordt de VLAREM-milieuvergunningsaanvragen nog in slechts één enkel schriftelijk exemplaar en één elektronisch exemplaar (dvd of cd-rom) in te dienen.

Dit betekent dat het aantal - tot nog toe in te leveren - schriftelijke exemplaren voor de bedrijven drastisch wordt verminderd: aanvragen voor klasse 1 inrichtingen moeten volgens de huidige regeling in 10 schriftelijke exemplaren worden afgeleverd bij de provincie, aanvragen voor klasse 2 inrichtingen moeten in 7 schriftelijke exemplaren worden ingediend bij de gemeente.

Vanaf 1 januari 2008 kunnen de provincies en gemeenten dit drastisch vereenvoudigende systeem toepassen. Tegen uiterlijk 1 januari 2009 worden de provincies daartoe verplicht. Voor de gemeenten geldt uiterlijk 1 januari 2010 als verplichte inwerkingtreding. Deze overgangsperiode geeft de gemeenten en provincies, voor dewelke dit nog nodig zou zijn, voldoende tijd om zich voor te bereiden.

Wanneer het systeem op kruissnelheid zit, betekent de administratieve lastenvermindering voor alle bedrijven samen gemiddeld een besparing van twee miljoen euro per jaar. Met dit ontwerpbesluit wordt het tijdperk van de elektronische communicatie definitief geïntroduceerd in de VLAREM-procedure. Deze regeling vormt dan ook een belangrijke stap naar de uiteindelijke doelstelling, met name het mogelijk maken de milieuvergunningsaanvraag volledig elektronisch via een internet-loket in te dienen.

Administratieve vereenvoudiging dankzij elektronische communicatie

Met de VLAREM-procedure, die op 1 september 1991 in werking is getreden, duurt de afhandelingstermijn voor de milieuvergunningsaanvragen ongeveer één jaar voor een eerste klasse-inrichting, inclusief de beroepsfase. Fundamenteel hierbij is dat elke betrokken overheidsdienst onmiddellijk na indiening van de aanvraag met zijn onderzoek van het dossier kan starten. Hierbij wordt een groot aantal schriftelijke exemplaren opgevraagd voor de indiening van een milieuvergunningsaanvraag: tien schriftelijke aanvragen voor een eerste, respectievelijk zeven schriftelijke aanvragen voor een tweede klasse-inrichting. Het nu principieel goedgekeurde ontwerpbesluit wijzigt niets inhoudelijk aan deze VLAREM-procedure.

Wel moeten ingevolge deze drastische administratieve vereenvoudiging klasse 1 of klasse 2 inrichtingen nog slechts één schriftelijk exemplaar én één elektronisch exemplaar voor een milieuvergunningsaanvraag indienen bij de provincie, respectievelijk gemeente. Waar de vergunningaanvrager voorheen dus zelf moest zorgen voor de nodige kopieën, zal het de vergunningverlenende overheid zelf zijn die nu het nodige moet doen. Reeds vanaf 1 januari 2008 hebben de provincies en gemeenten de mogelijkheid dit nieuwe systeem toe te passen. Tegen uiterlijk 1 januari 2009 worden de provincies daartoe verplicht. Voor de gemeenten geldt uiterlijk 1 januari 2010 als verplichte inwerkingtreding. Deze overgangsperiode geeft de gemeenten en provincies, voor dewelke dit nog nodig zou zijn, voldoende tijd om zich voor te bereiden.

Rekening houdend met het volume van een milieuvergunningsaanvraagdossier (al vrij snel meerdere honderden pagina's), betekent het vervangen van de zeven of tien bijkomende schriftelijke exemplaren door één schriftelijk én één elektronisch exemplaar een belangrijke administratieve vereenvoudiging. Voor alle bedrijven samen betekent dit gemiddeld een besparing van twee miljoen euro op jaarbasis. Bovendien wordt er massaal papier bespaard, wat op zich een belangrijke milieuwinst uitmaakt. Ook zal deze overschakeling de communicatie tussen burgers, bedrijven en overheden sneller en efficiënter laten verlopen. Met het ontwerpbesluit wordt het tijdperk van de elektronische communicatie dan ook definitief geïntroduceerd in de VLAREM-procedure.

Eén standaard elektronische taal

Efficiënt communiceren veronderstelt dat elkeen eenzelfde taal gebruikt, of minstens verstaat. Vandaar dat, het ontwerpbesluit een duidelijke 'elektronische taal' vooropstelt die als standaard moet worden gebruikt voor de elektronische communicatie met en tussen de overheden. Rekening houdend met de door de Vlaamse overheid in gebruik zijnde standaarden, wordt gekozen voor de standaardformaten:


- RTF en PDF voor de tekstdocumenten;


- PDF voor de plannen.

Het principieel goedgekeurde ontwerpbesluit wordt nu voor advies voorgelegd aan de Vereniging van de Vlaamse Provincies (VVP) en de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG), de betrokken administraties, alsook aan de MINA-Raad en de SERV.

"Met het ontwerpbesluit wordt het tijdperk van de elektronische communicatie definitief geïntroduceerd in de VLAREM-procedure. Deze regeling vormt ook een belangrijke stap naar de uiteindelijke doelstelling, met name het mogelijk maken de milieuvergunningsaanvraag volledig elektronisch via een internet-loket in te dienen. Reeds vanaf 1 januari 2008 kunnen de gemeenten en provincies het nieuwe systeem toepassen. Dit zorgt voor extra zuurstof voor onze bedrijven aangezien dit voor alle bedrijven samen gemiddeld een jaarlijkse besparing van twee miljoen euro oplevert, eens het systeem op kruissnelheid zit," besluit de minister Peeters.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Dhr. Luc De Seranno, woordvoerder van minister Peeters Tel: 02 552 66 00
GSM: 0477 38 23 37
Email: persdienst.peeters@vlaanderen.be

Lees meer op: http://publicatie-62.vlaanderen.be/servlet/Satellite?pagename=nieuwsberichten%2FNB_Nieuwsbericht%2FNieuwsbericht&cid=1178863507951