Gemeente Utrecht


beantwoording vragen 2007, nr. 55 inzake parkeerontheffingen


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
55 Vragen van de dames M.H. Bikker en N.R. Schipper
(ingekomen op 3 april 2007
en antwoorden door het college verzonden op 8 mei 2007)


De ChristenUnie en GroenLinks zijn benaderd door bewoners uit de buurt Wijk C.
Deze bewoners vragen zich af waarom er in gebieden in hun buurt waar geen auto's mogen rijden en parkeren, met name het Jacobskerkhof, de Jan Meijenstraat en het Jan Meijenhof, werkverkeer geparkeerd staat. Hier staan zowel kleine werkauto's, die ook in een parkeergarage passen, als grotere busjes. De bewoners vragen zich af of het noodzakelijk is bij grotere bouwklussen de auto in de nabijheid van de opdracht stil te laten staan.

De ChristenUnie heeft over deze problematiek vragen gesteld in de commissie Verkeer en Beheer. "Bewoners van Wijk C melden een toename van geparkeerde onderhoudsbusjes van bouwbedrijven. Hiervoor wordt een speciale vergunning verleend, maar bewoners ervaren dit als oneigenlijk gebruik van de parkeerruimte. De heer Van Stuijvenberg (fractie ChristenUnie) vraagt hierop een reactie van het college." De reactie van het College: "Bureau Paardenveld geeft tijdelijke parkeerontheffingen aan bedrijven af. Deze gelden voor de hele stad. De wethouder kent de specifieke problematiek in Wijk C niet, maar veronderstelt dat de geparkeerde onderhoudsauto's verband houden met werkzaamheden in de directe omgeving. Waar gebouwd wordt, kan sprake zijn van een concentratie. Dat kan tijdelijk extra parkeerdruk veroorzaken, maar het parkeren met een betaalde vergunning op de openbare weg past in het parkeerbeleid."

De voorbeelden die door de bewoners van Wijk C worden aangehaald Jacobskerkhof, de Jan Meijenstraat en het Jan Meijenhof, maken geen deel uit van het voetgangersgebied. In het voetgangersgebied in de Utrechtse binnenstad tijdens de afsluitingstijden geldt zowel een inrij- als parkeerverbod. Ontheffingen voor een inrijverbod worden afgegeven door de groep Vergunningen van Stadswerken. Ontheffingen op een parkeerverbod worden afgegeven door de politie, i.e. Bureau TOBIAS van district Paardenveld, mits er een verkeersbord 'verboden te parkeren' staat.
Er staat geen bord verboden te parkeren. Dus er zal hier ook geen sprake zijn van een parkeerontheffing. Ontheffingen op een parkeerverbod worden afgegeven door de politie, i.e. Bureau TOBIAS van district Paardenveld, mits er een verkeersbord 'verboden te parkeren' staat.

De bewoners van Wijk C vragen zich af of het Jacobskerkhof, de Jan Meijenstraat en het Jan Meijenhof, ook zullen worden gebruikt voor het parkeren van werknemers van die betrokken zijn bij het Stationsgebied.

De ChristenUnie en GroenLinks willen inzicht in wie op welke grondslag de ontheffingen aan wie verstrekt.

Vragen:

1. Wie kan bij TOBIAS een ontheffing aanvragen voor Jacobskerkhof, de Jan Meijenstraat en het Jan Meijenhof?

Bedrijven die op deze locaties moeten zijn voor onderhouds /herstelwerkzaamheden kunnen een ontheffing aanvragen.

2. Hoeveel ontheffingen zijn er verleend in dit gebied?

In de regel geeft TOBIAS incidenteel ontheffingen uit, meestal voor één dag of een enkele keer voor twee dagen. De ontheffingen voor de Jan Meijenhof zijn verstrekt omdat een schildersbedrijf onderhoud moest plegen aan de woningen aldaar. Momenteel is er een verbouwing gaande bij Fortisbank en bij WE. Voor deze verbouwingen is voor een periode van ongeveer twee maanden een ontheffing verleend.
In de maand april zijn er nog geen nieuwe ontheffingen uitgegeven.
3. Op basis waarvan wordt deze ontheffing al dan niet verstrekt?

De criteria die bij het verstrekken / weigeren van een ontheffing gehanteerd worden zijn als volgt.
a. Is er in de directe omgeving een andere parkeergelegenheid.
b. Bestaat de mogelijkheid om in een parkeergarage te parkeren.
c. Gaat het volgens het kentekenbewijs om een bedrijfsauto ( grijs kenteken ).
d. Is de aanvrager aangewezen op de nabijheid van zijn voertuig. Bijvoorbeeld als er een agregaat in staat, er sprake is van zware gereedschappen, werknemers vaak materiaal uit een voertuig moet halen of dat deze materialen direct in de buurt moet zijn.

4. Hoe zwaar weegt in deze afweging de omvang van het bedrijfsvervoermiddel, de lengte van de werkzaamheden, en de nabijheid van de werkzaamheden mee?

De afmetingen spelen een rol in de afweging. Dit is echter afhankelijk van de situatie. Er zijn geen vaste normen voor.

5. Hoe wordt omgegaan met het verlenen van ontheffingen in wijk C ten aanzien van bouwverkeer dat voortvloeit uit de werkzaamheden voor het stationsgebied?

De gemeente zal met de projectontwikkelaar afspraken maken over het bouwverkeer /parkeren. De voertuigen zullen in ieder geval geen ontheffingen krijgen voor het parkeren op terreinen, pleinen, stoepen e.d. in wijk C (bij parkeerverboden). Dit is tijdens een eerdere informatieavond voor bewoners en andere belanghebbenden ook toegezegd. De gemeente bekijkt momenteel hoe dit bouwverkeer dan wel het beste gefaciliteerd kan worden.


---- --