Gemeente Rotterdam

Jaarrekening Rotterdam 2006 goedgekeurd door accountant

Net als vorig jaar heeft de accountant van KPMG een goedkeurende verklaring afgegeven bij de gemeentelijke jaarrekening. De gemeente heeft over 2006 een rekeningoverschot van 60 miljoen op de begroting van 6,3 miljard. Het jaarverslag van de gemeente is twee weken eerder verschenen dan voorgaande jaren.

Goedkeurende accountantsverklaring
Ook dit jaar heeft KPMG een goedkeurende accountantsverklaring afgegeven bij de gemeentelijke jaarrekening. Bij haar onafhankelijke oordeelsvorming heeft KPMG zich gebaseerd op de controlewerkzaamheden van de Audit Services Rotterdam (de eigen gemeentelijke accountantsdienst). De accountantsverklaring omvat zowel een goedkeurend oordeel over het getrouwe beeld van de jaarrekening, als over de rechtmatigheid van de in de jaarrekening opgenomen bedragen. Rotterdam behoort daarmee tot de minderheid van gemeenten met een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring. Vorig jaar was dat het geval bij slechts een derde van de gemeenten en Rotterdam was toen de enige G4-gemeente met een dergelijke verklaring.

Versnelling jaarverslag
Op verzoek van de gemeenteraad is het jaarverslag twee weken eerder beschikbaar dan in voorgaande jaren. Daarbij zijn de regels aangescherpt. Zo bevat het jaarverslag de verantwoording richting het rijk over een aantal specifieke uitkeringen. Voorheen werden deze apart en in een later stadium aangeleverd. Daarnaast heeft de accountant (KPMG) strenger getoetst op de naleving van de subsidieregels.

Financieel resultaat
De gemeente heeft geld overgehouden in verschillende sectoren. In de sociale sector is sprake van een rekeningoverschot van 11,5 miljoen. Er zijn minder uitkeringen verstrekt voor de Wet Maatschappelijke Opvang en de Wet Bijzondere Bijstand en er waren minder voorzieningen nodig voor gehandicapten.Het beleidsterrein onderwijs en jeugd heeft een grotendeels éénmalig overschot van 11,6 mln. Naast vrijval van oude verplichtingen is sprake van lagere kosten voor onderwijshuisvesting en hebben enkele projecten voor scholing en integratie vertraging opgelopen.

Een overschot van 13,5 miljoen wordt veroorzaakt door de doorlooptijd van een aantal projecten in de buitenruimte en economie. Het gaat bijvoorbeeld om het project Kansenzones, het Innovatiefonds en de projecten Groen en Kleur en Fleur. Het geld dat minder is besteed in 2006, moet worden ingelopen in 2007.
Door een strikte toepassing van subsidieafspraken is op het beleidsveld volksgezondheid een éénmalige besparing van 3 miljoen behaald.
De doorwerking van de reorganisatie en verkleining van de bestuursdienst veroorzaakte een meevaller van 4 miljoen. Op het beleidsveld middelen en ICT is sprake van een meevaller bij de belastingen. Naast hogere baten is sprake van lagere lasten. Daarmee ontstaat een voordelig resultaat van 8 miljoen.

Naast deze resultaten van de uitvoering van de begroting zijn er ook resultaten behaald in de financieringssfeer. Zo resulteert het met de gemeenteraad afgesproken rentebeleid ook over 2006 weer in een meevaller van 23 miljoen. Door de vrijval van een deel van de ten tijde van de verkoop van AVR ingestelde voorziening voor garanties en vrijwaringen, ontstaat een éénmalige meevaller van 50 miljoen. Het resultaat op de gemeentelijke deelnemingen is daarnaast 10 miljoen hoger door een nagekomen dividendresultaat en meevallende kosten. Deze resultaten zijn bedoeld voor het investeringsprogramma zoals bij begroting 2007 is aangegeven.

Het geheel van rekeningoverschotten en financieringsresultaten 2006 bedraagt 150 miljoen.

Behandeling in de gemeenteraad
Het college komt begin juni in de kaderbrief met voorstellen over de bestemming van het resultaat. Op dat moment is ook het meerjarige financiële beeld bekend en kan een integrale afweging plaatsvinden. De gemeenteraad behandelt het jaarverslag op 5 juli en beslist op 12 juli bij de kaderbrief over de voorstellen van het college.

Jaarverslag 2006:
Hoofdstuk 1 t/m 3.6 (pdf)
Hoofdstuk 3.7 - 3.14 (pdf)
Hoofdstuk 4 (pdf)
Hoofdstuk 5 + bijlagen (pdf)

Bron: Bestuursdienst, 11-05-2007