De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Uw brief 2060712530
Ons kenmerk W&B/B&K/2007/14681
Datum 11 mei 2007
Onderwerp Kamervragen van het lid Spekman
Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid Spekman (PvdA) over
verstandelijk gehandicapten die in de schulden geraken.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(ing. A. Aboutaleb)
2060712530
Vragen van het lid Spekman (PvdA) aan de staatssecretaris voor Sociale zaken en
Werkgelegenheid over verstandelijk gehandicapten die in de schulden geraken.
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het tv-programma1 over verstandelijk gehandicapten die in de
schulden geraken?
1 EenVandaag, 3 april 2007
Ons kenmerk W&B/B&K/2007/14681
Antwoord op vraag 1
Ja. Naar aanleiding van het tv-programma heeft SZW contact opgenomen met de MEE
organisatie (de voormalige Sociaal Pedagogische Dienst). Zoals u wellicht weet biedt MEE
ondersteuning aan alle mensen met een lichamelijke of verstandelijke handicap,
functiebeperking of chronische ziekte. Ik heb MEE gevraagd of zij actief betrokken willen
worden bij de voorlichtingscampagne tegen schulden: Blijf Positief! MEE kan de mensen die
bij haar komen met vragen of problemen op het terrein van schulden mede door het
voorlichtingsmateriaal de weg naar hulp wijzen en een bijdrage leveren aan het zo goed
mogelijk aansluiten van de voorlichtingscampagne op de behoeften van o.a. verstandelijk
gehandicapten.
Vraag 2
Bent u bekend met het feit dat veel thuiswinkelorganisaties vaak het verzoek om geen
geadresseerde reclame meer toe te sturen negeren, ook nadat bewindvoerders zich tot hen
hebben gericht met een dergelijk verzoek?
Antwoord op vraag 2.
Ik ken dergelijke signalen niet.
Vraag 3
Wat zijn de bij u bekende cijfers over het aantal verstandelijk gehandicapten met
problematische schulden in Nederland?
Antwoord op vraag 3.
Er zijn mij geen gegevens bekend van het aantal verstandelijk gehandicapten met
problematische schulden. De registratie die in het kader van de Wet Sanering Natuurlijke
Personen (WSNP) wordt bijgehouden, selecteert niet op dit criterium. Er bestaat geen
(periodieke) monitor minnelijke schuldhulpverlening, waarin dergelijke kengetallen zijn
opgenomen. Er is evenmin landelijke informatie beschikbaar over kwaliteit en effectiviteit
van de schuldhulpverlening. Dit gebrek aan landelijke (beleids)informatie maakt het lastig om
in te spelen op knelpunten en duiding te geven aan dit soort signalen. Ik heb daaraan wel
behoefte. Ik zal om deze redenen in overleg met andere relevante partijen bekijken hoe dit
vorm kan worden gegeven.
Vraag 4
Kunt u uiteenzetten over welke instrumenten consumenten de beschikking hebben om te
bewerkstelligen dat zij geen geadresseerde reclame meer ontvangen? Kunt u aangeven in
hoeverre hier gebruik van wordt gemaakt?
---
Ons kenmerk W&B/B&K/2007/14681
Antwoord op vraag 4.
Artikel 41, eerste lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geeft de consument
het recht kosteloos te allen tijde verzet aan te tekenen bij de verantwoordelijke (de organisatie
die persoonsgegevens verwerkt voor eigen direct marketingdoeleinden) tegen het gebruik van
zijn persoonsgegevens voor direct marketingdoeleinden zoals geadresseerde reclame. Het
bedrijf of de organisatie waartegen het recht van verzet is gericht, moet de uitoefening van het
recht van verzet altijd honoreren.
Artikel 41 Wbp schrijft verder voor dat de verantwoordelijke de betrokkene (de consument)
op twee manieren moet wijzen op het recht van verzet:
- artikel 41, derde lid, Wbp bepaalt dat de organisatie, die van plan is persoonsgegevens
voor direct marketingdoeleinden aan een andere organisatie te verstrekken of te
gebruiken voor rekening van andere organisaties, de betrokkene op een geschikte
wijze moet informeren over zijn recht van verzet tegen een dergelijk gebruik van zijn
persoonsgegevens. Dit kan door bekendmaking in dag-, nieuws-, of huis-aan-
huisbladen, dan wel bijvoorbeeld door een mededeling in een colofon van een
catalogus van een thuiswinkel of door een bijsluiter bij een nota;
- -artikel 41, vierde lid, Wbp bepaalt dat in iedere toegezonden reclameboodschap, dus
in iedere geadresseerde reclame, de betrokkene gewezen moet worden op zijn recht
van verzet tegen verdere geadresseerde reclame. Dat kan bijvoorbeeld door het adres
van de betreffende organisatie in de toegezonden reclameboodschap te vermelden
waaraan de consument zijn mededeling, dat hij gebruik maakt van zijn recht van
verzet, kan richten.
Aanvullend op het wettelijke recht van verzet gebaseerd op artikel 41 Wbp, dat uitgeoefend
kan worden tegen een specifieke organisatie, bestaat er een algemene vorm van recht van
verzet dat gebaseerd is op zelfregulering. Het betreft het centrale afmeldregister dat beheerd
wordt door de Stichting Infofilter. De Stichting Infofilter biedt aldus consumenten de
mogelijkheid zich kosteloos te laten blokkeren tegen verschillende vormen van direct
marketing, waaronder geadresseerde reclame. Deze voorziening zorgt er voor dat door de
consument niet elke organisatie apart hoeft te worden benaderd. De Stichting Infofilter
faciliteert aldus dat de contactgegevens van de consument kunnen worden opgenomen in de
blokkadelijsten van bedrijven en instellingen die zijn aangesloten bij de Stichting.
Er is geen algemene informatie beschikbaar over de mate waarin consumenten gebruik maken
van het wettelijk recht van verzet. De uitoefening van dit recht vindt immers plaats ten
aanzien van iedere organisatie apart. Alleen deze organisaties zelf beschikken over de
gevraagde informatie en dan alleen nog voor zover het hun eigen organisatie betreft.
Voor informatie over het gebruikmaken van Infofilter door consumenten voor geadresseerde
reclame, verwijs ik naar het antwoord op vraag 5.
---
Ons kenmerk W&B/B&K/2007/14681
Vraag 5
Wat is uw oordeel over het functioneren van www.infofilter.nl in dit verband?
Antwoord op vraag 5.
Zoals ook is aangegeven bij de beantwoording d.d 19 september 2005 van kamervragen
(Kamervragen met antwoord 2004-2005, nr. 2432) vervult Infofilter een nuttige en
waardevolle functie bij het tegengaan van ongewenste communicatie voor direct marketing
doeleinden. De Stichting Infofilter stelt haar blokkaderegisters ter beschikking aan het
Nederlandse bedrijfsleven met inbegrip van de goede doelenorganisaties. Aldus hebben de
blokkaderegisters naar schatting een bereik van meer dan 95% van de commerciële (incl.
charitatieve en ideële) informatiestroom / directe reclame in Nederland. Op 23 april 2007 was
het aantal ingeschreven consumenten met een postblokkade 385.728.
Vraag 6
Deelt u de mening dat de Wet Bescherming Persoonsgegevens weliswaar het recht van verzet
borgt, maar dat consumenten hiermee en met de (vervolg)stappen die zij kunnen zetten zoals
het indienen van een klacht bij het College Bescherming persoonsgegevens, onbekend zijn?
Antwoord op vraag 6.
Op dit moment zijn geen gegevens bekend waaruit blijkt dat de consument in zijn
algemeenheid onbekend is met de te ondernemen stappen tegen geadresseerde reclame. Het
kabinet is van mening dat er in ieder geval genoeg middelen voorhanden zijn voor de
consument om daarmee op eenvoudige wijze bekend te raken.
De Wbp borgt niet alleen het recht van verzet zelf, maar ook de wijzen waarop de consument
daarmee bekend moet worden gemaakt, zoals aangegeven bij de beantwoording van vraag 4.
Ook het College bescherming persoonsgegevens (CBP) biedt meerdere middelen aan de
consument om zich te informeren over zijn rechten in het kader van direct marketing. Het
CBP stelt via haar website twee brochures ter beschikking, die gericht zijn op de consument,
te weten "Geadresseerde reclame" en "Uw recht van verzet bij direct marketing". Ook heeft
zij recentelijk een aparte website www.mijnprivacy.nl voor consumenten ingericht, waar
informatie over direct marketing en het recht van verzet is te vinden met inbegrip van een
modelbrief voor de uitoefening van het recht van verzet.
Vraag 7
Ziet u mogelijkheden om -naast de onbekendheid met de aanwezige mogelijkheden- de wet
op dit punt te wijzigen zodat het makkelijker wordt om commerciële organisaties aan te
pakken die verzoeken om geen geadresseerde reclame meer toe te sturen negeren?
---
Ons kenmerk W&B/B&K/2007/14681
Antwoord op vraag 7.
Naar de opvatting van het kabinet bieden de wettelijke regels zoals neergelegd in de Wbp
voldoende aanknopingspunten voor het CBP als wettelijke toezichthouder om op te treden
tegen commerciële organisaties, die verzoeken van consumenten om geen geadresseerde
reclame meer toe te sturen negeren.
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid