Burgerjaarverslag: meest klantgericht, maar verbeteringen gewenst
Het Burgerjaarverslag 2006 laat veel goede resultaten zien. Driekwart
van de Hagenaars is trots op Den Haag. Ondernemers beoordelen het
Haagse ondernemingsklimaat steeds positiever. De vooruitgang bij de
digitale dienstverlening is groot en komt ver boven de norm uit van
het streefcijfer van het Rijk.
De stadsdeelkantoren ontvingen goede rapportcijfers van de bezoekers.
Vergunningen, klachten en bezwaarschriften worden steeds sneller
afgehandeld. Burgerzaken handelde ook in 2006 zo goed als alle
aanvragen af binnen de wettelijke termijn. In 2006 werd Den Haag
uitgeroepen tot meest klantgerichte gemeente.
Maar op onderdelen kan het toch beter. Zo moet de gemeente de burgers
beter informeren over de levertijden van producten. En de telefonische
bereikbaarheid die er in 2005 al niet best voorstond, ging in 2006
achteruit. Hetzelfde is het geval bij het tempo in de afhandeling van
de post van burgers en een deel van de bestuurlijke post. De
toegankelijkheid van de gemeentelijke website is niet voldoende. In
2007 moet de gemeente deze kwesties aanpakken. Uit het
burgerjaarverslag over 2007 zal blijken of er succes is geboekt.
Burgemeester Deetman: De dienstverlening van de gemeente Den Haag is
goed, maar we moeten alert blijven en niet achterover gaan leunen. Ik
heb een signaal afgegeven waar het beter moet. Volgend jaar ga ik dat
opnieuw beoordelen. De burger heeft recht op een goede
dienstverlening.