Gemeente Den Haag

Burgerjaarverslag: meest klantgericht, maar verbeteringen gewenst

Het Burgerjaarverslag 2006 laat veel goede resultaten zien. Driekwart van de Hagenaars is trots op Den Haag. Ondernemers beoordelen het Haagse ondernemingsklimaat steeds positiever. De vooruitgang bij de digitale dienstverlening is groot en komt ver boven de norm uit van het streefcijfer van het Rijk.

De stadsdeelkantoren ontvingen goede rapportcijfers van de bezoekers. Vergunningen, klachten en bezwaarschriften worden steeds sneller afgehandeld. Burgerzaken handelde ook in 2006 zo goed als alle aanvragen af binnen de wettelijke termijn. In 2006 werd Den Haag uitgeroepen tot meest klantgerichte gemeente.

Maar op onderdelen kan het toch beter. Zo moet de gemeente de burgers beter informeren over de levertijden van producten. En de telefonische bereikbaarheid die er in 2005 al niet best voorstond, ging in 2006 achteruit. Hetzelfde is het geval bij het tempo in de afhandeling van de post van burgers en een deel van de bestuurlijke post. De toegankelijkheid van de gemeentelijke website is niet voldoende. In 2007 moet de gemeente deze kwesties aanpakken. Uit het burgerjaarverslag over 2007 zal blijken of er succes is geboekt.

Burgemeester Deetman: De dienstverlening van de gemeente Den Haag is goed, maar we moeten alert blijven en niet achterover gaan leunen. Ik heb een signaal afgegeven waar het beter moet. Volgend jaar ga ik dat opnieuw beoordelen. De burger heeft recht op een goede dienstverlening.