Rode Kruis Belgie


Bevolking steunt de superhelden van het Rode Kruis

Opbrengst stickerverkoop gaat naar lokale hulpverlening

Rode Kruis-Vlaanderen sluit vandaag zijn 14-daagse stickerverkoop af met een geschatte opbrengst van 2,85 miljoen euro. Hiermee bewijzen de Rode Kruisvrijwilligers dat de 14-daagse een succesformule blijft, want 1 op de 4 Vlaamse huisgezinnen heeft de actie opnieuw gesteund. Dit voorlopige resultaat komt dicht in de buurt van de recordopbrengst van de afgelopen twee jaar (2,9 miljoen euro). Het Rode Kruis dankt iedereen voor de niet-aflatende steun.

Voor het eerst in 25 jaar stond er geen stripfiguur of Bekende Vlaming op de sticker. De vrijwilligers stonden deze keer écht centraal, en wel in tweevoud. Twee stickers toonden zowel vrouwelijke als mannelijke Rode Kruisvrijwilligers. Zij zijn immers de superhelden van elke dag, die zich belangeloos inzetten voor de medemens. Zij staan paraat. Altijd, overal.

De stickerverkoop is de belangrijkste inkomstenbron voor de 260 plaatselijke Rode Kruisafdelingen. De opbrengst gaat naar de aankoop van materiaal, bijvoorbeeld voor de hulpverlening bij rampen en voor de eerstehulpposten op evenementen en sportwedstrijden. De Rode Kruisvrijwilligers werken gratis maar krijgen een uitgebreide opleiding en volgen regelmatig bijscholingen. Ook deze opleidingen kosten handenvol geld.

Het Rode Kruis telt 14.000 vrijwilligers in Vlaanderen. Dat de inzet van deze vrijwilligers nodig is en blijft, blijkt uit enkele cijfers van de werking van vorig jaar. Zo organiseerden de Rode Kruisvrijwilligers in 2006 bijna 11.500 preventieve acties op evenementen en sportwedstrijden, rukten zij 51 keer uit om hulp te bieden bij rampen, verleenden zij in 37 noodsituaties psychosociale bijstand aan slachtoffers en familieleden, leerden zij 5.781 volwassenen en 22.000 jongeren eerste hulp, reden ambulanciers meer dan 76.000 keer met de ziekenwagen, enz.
Wat er ook gebeurt, zij staan paraat. Altijd, overal.

Mechelen, 11 mei 2007