Time : 09:33:52
Date : 08 May 2007
Sender Name: Everaets & C°

Kliniek Sint-Jan doet oproep naar aanleiding van Internationale Dag van de Verpleging

"Verzorg niet alleen uw patiënten, maar ook uw verpleegkundigen"

Op 12 mei 2007 is het Internationale Dag van de Verpleging. Onder het motto "Een kwalitatieve werkomgeving = kwaliteit van zorg" zijn de schijnwerpers dit jaar gericht op de 'zorg voor zorgverleners'. "Om te komen tot een kwalitatieve zorgverlening en tevreden patiënten, moet je eerst zorgen voor tevreden medewerkers", stelt Jos Olbrechts, Directeur Verpleging van de Kliniek Sint-Jan. De Kliniek Sint-Jan in hartje Brussel investeert al jaren in zijn verpleegkundigen. Die inspanningen missen hun effect niet. Op de sterk concurrentiele Brusselse arbeidsmarkt is de Kliniek Sint-Jan één van de weinige ziekenhuizen die niet met een tekort aan verpleegkundigen te kampen heeft. Dat is vrij uniek, gezien de vraag in Brussel naar verpleegkundigen erg groot is door het overaanbod aan zorginstellingen. Heel wat Brusselse ziekenhuizen leveren strijd om de 'schaarse' verpleegkundige. Toch kan de Kliniek Sint-Jan moeiteloos haar vacatures invullen. In juni moet zelfs een aanwervingstop worden ingelast. "Een geheim recept is er niet. Jarenlang een consequent en kwalitatief personeelsbeleid voeren, werpt wel vruchten af", weet Jos Olbrechts. Jammer genoeg scoren de Brusselse ziekenhuizen niet zo goed op de arbeidsmarkt, stelt hij vast. "Oncomfortabele werkuren, een gebrekkige mobiliteit, een ontoereikende kennis van de tweede landstaal en het structurele gebrek aan kinderopvang houden jonge verpleegkundigen weg uit Brusselse ziekenhuizen. Gevolg is dat er teruggegrepen wordt naar nepoplossingen zoals de rekrutering van interims of Roemeense verpleegkundigen. We moeten dringend af van dat negatieve imago", vindt de Directeur Verpleging van Sint-Jan. Naar aanleiding van de Internationale Dag van de Verpleging formuleert hij een 15-stappenplan met concrete actiepunten die de aantrekkelijkheid van de Brusselse ziekenhuizen op de arbeidsmarkt kan vergroten. Alle speerpunten worden al jaren in de Kliniek Sint-Jan toegepast en hebben hun succes bewezen. Jos Olbrechts vindt het belangrijk zijn ervaring met andere ziekenhuizen te delen. "Als verpleegkundigen zich goed voelen in hun baan, in welk ziekenhuis dan ook, dan komt dat vooral de patiënt ten goede. En van tevreden patiënten worden de Brusselse ziekenhuizen allemaal beter", besluit hij.

Magneetziekenhuis
De Kliniek Sint-Jan maakt sinds 2005 deel uit van een ABBK-project (Attractiviteit, Behoud, Betrokkenheid, Kwaliteit van de zorgverlening) van de federale overheid rond magneetziekenhuizen. Dat zijn ziekenhuizen die erin slagen in een periode van schaarste op de arbeidsmarkt hooggekwalificeerd verpleegkundig personeel aan te trekken en te behouden. De federale overheid vertrouwde de opdracht toe aan een universitair team dat in 12 Belgische pilootziekenhuizen, waaronder de Kliniek Sint-Jan, het verband onderzocht tussen het werkklimaat en de zorgkwaliteit enerzijds en de resultaten van aanwerving en behoud van personeel anderzijds. Einde maart 2006 legde het wetenschappelijke team een synthese voor waaruit aanbevelingen kunnen gemaakt worden naar de ziekenhuissector. "Als magneet- en pilootziekenhuis is het onze taak onze positieve ervaringen te delen met andere ziekenhuizen, zeker nu de nood het hoogst is", zegt Jos Olbrechts. "Aan de hand van een eenvoudig 15-stappenplan kan elk ziekenhuis zijn aantrekking op de arbeidsmarkt vergroten. Voorwaarde tot slagen is dat alle speerpunten op consequente wijze worden uitgevoerd", benadrukt hij nog.

15-stappenplan

1/ Biedt elke verpleegkundige de beste formule om werk- en gezinssituatie te combineren. Geef hen vrije keuze van arbeidstijd: met of zonder weekends, met of zonder nachtdienst. Laat hen kiezen op welke dienst ze willen werken. Ondersteun het personeel door opvang te voorzien bij ziekte van hun kindjes. Tevreden verpleegkundigen voelen zich beter in hun baan;


2/ Werk een degelijk mobiliteitsplan uit. Speel de bereikbaarheid van je ziekenhuis met trein, tram, bus uit en voorzie waar mogelijk ook de nodige parkeerfaciliteiten;


3/ Creëer uitstekende samenwerkingwerkingsverbanden tussen artsen en verpleegkundigen, tussen directie en verpleegkundigen en tussen verpleegkundigen onderling;


4/ Streef naar een doorgedreven vorm autonomie voor verpleegkundigen, verplaats de beslissingsbevoegdheid naar de werkvloer;


5/ Hecht het grootste belang aan de kwaliteit van de verpleging en de zorgverlening. Stel een zorgcharter op met concrete aandachtspunten die door alle verpleegkundigen worden onderschreven. Zorg dat je ziekenhuis een visie uitstraalt die door het voltallige personeel gedeeld wordt en vertaal die visie in operationele doelstellingen;


6/ Maak de cultuur van je instelling zichtbaar buiten de muren. Transparantie en openheid zijn fundamenteel voor de aantrekkingskracht en dus ook voor de rekrutering. Wees creatief in de manier waarop je afgestudeerde verpleegkundigen benadert en maak gebruik van de media;


7/ Geef nieuwkomers altijd een contract van onbepaalde duur. Werk niet met vervangingscontracten of contracten van beperkte duur. Nieuwkomers verdienen respect en werkzekerheid in de vorm van een degelijk startcontract en dito salaris;


8/ Zorg voor een professionele omkadering van de nieuwkomers. Stel begeleidingsverantwoordelijken aan die zich toeleggen op de integratie van de nieuwkomers op de werkvloer;


9/ Geef de medische en verpleegkundige directie een gezicht en zorg voor een open-deur-politiek waarbij de verpleegkundige te allen tijde met een probleem kan aankloppen. Baseer je relatie met je personeel op vertrouwen;


10/ Moedig elke vorm van bijscholing aan en zorg voor financiële tegemoetkomingen of flexibele arbeidstijden. Zorg voor een degelijke interne taalopleiding;


11/ Neem enkel hooggespecialiseerd personeel in dienst en werf geen interims of zorgkundigen aan. Dit is niet alleen een meerwaarde voor de patiënt maar ook voor de verpleegkundigen zelf die indien nodig op elkaars expertise kunnen terugvallen;


12/ Leid je verpleegkundigen op tot polyvalente medewerkers die aan totaalzorg doen. Dat zorgt voor meer afwisseling in de baan;


13/ Zorg voor een veilige werkomgeving met ergonomisch materiaal en voorzie de nodige veiligheidsprocedures op de werkvloer;


14/ Maak van elke verpleegkundige een referentieverpleegkundige waar patiënten met al hun vragen bij terecht kunnen. Dat vergroot de vertrouwensrelatie tussen patiënt en verpleegkundige en sluit het gevoel van 'anonieme' verzorging uit;


15/ Laat al je hoofdverpleegkundigen een opleiding 'Clinical Leadership' volgen en maak er inspirerende leiders van.


- Einde persbericht -

De Kliniek Sint-Jan, gelegen in hartje Brussel, biedt met haar hooggespecialiseerde team van 1.100 medewerkers een kwalitatief en uitgebreid verzorgingspakket aan. Het gaat om een totaalzorg gebaseerd op de erkenning van de lichamelijke, emotionele en sociale noden van de patiënt. Respect voor de veelheid aan culturen, overtuigingen en religies staat daarbij centraal. De Kliniek Sint-Jan bestaat sinds 1211 en kan buigen op acht eeuwen ziekenhuistraditie.

Bijlages ook terug te vinden bij dit persbericht op www.pressreleases.be