Time : 09:33:52
Date : 08 May 2007
Sender Name: Everaets & C°
Kliniek Sint-Jan doet oproep naar aanleiding van Internationale Dag van de Verpleging
"Verzorg niet alleen uw patiënten, maar ook uw verpleegkundigen"
Op 12 mei 2007 is het Internationale Dag van de Verpleging. Onder het
motto "Een kwalitatieve werkomgeving = kwaliteit van zorg" zijn de
schijnwerpers dit jaar gericht op de 'zorg voor zorgverleners'. "Om
te komen tot een kwalitatieve zorgverlening en tevreden patiënten,
moet je eerst zorgen voor tevreden medewerkers", stelt Jos Olbrechts,
Directeur Verpleging van de Kliniek Sint-Jan. De Kliniek Sint-Jan in
hartje Brussel investeert al jaren in zijn verpleegkundigen. Die
inspanningen missen hun effect niet. Op de sterk concurrentiele
Brusselse arbeidsmarkt is de Kliniek Sint-Jan één van de weinige
ziekenhuizen die niet met een tekort aan verpleegkundigen te kampen
heeft. Dat is vrij uniek, gezien de vraag in Brussel naar
verpleegkundigen erg groot is door het overaanbod aan
zorginstellingen. Heel wat Brusselse ziekenhuizen leveren strijd om
de 'schaarse' verpleegkundige. Toch kan de Kliniek Sint-Jan
moeiteloos haar vacatures invullen. In juni moet zelfs een
aanwervingstop worden ingelast. "Een geheim recept is er niet.
Jarenlang een consequent en kwalitatief personeelsbeleid voeren,
werpt wel vruchten af", weet Jos Olbrechts. Jammer genoeg scoren de
Brusselse ziekenhuizen niet zo goed op de arbeidsmarkt, stelt hij
vast. "Oncomfortabele werkuren, een gebrekkige mobiliteit, een
ontoereikende kennis van de tweede landstaal en het structurele
gebrek aan kinderopvang houden jonge verpleegkundigen weg uit
Brusselse ziekenhuizen. Gevolg is dat er teruggegrepen wordt naar
nepoplossingen zoals de rekrutering van interims of Roemeense
verpleegkundigen. We moeten dringend af van dat negatieve imago",
vindt de Directeur Verpleging van Sint-Jan. Naar aanleiding van de
Internationale Dag van de Verpleging formuleert hij een
15-stappenplan met concrete actiepunten die de aantrekkelijkheid van
de Brusselse ziekenhuizen op de arbeidsmarkt kan vergroten. Alle
speerpunten worden al jaren in de Kliniek Sint-Jan toegepast en
hebben hun succes bewezen. Jos Olbrechts vindt het belangrijk zijn
ervaring met andere ziekenhuizen te delen. "Als verpleegkundigen zich
goed voelen in hun baan, in welk ziekenhuis dan ook, dan komt dat
vooral de patiënt ten goede. En van tevreden patiënten worden de
Brusselse ziekenhuizen allemaal beter", besluit hij.
Magneetziekenhuis
De Kliniek Sint-Jan maakt sinds 2005 deel uit van een ABBK-project
(Attractiviteit, Behoud, Betrokkenheid, Kwaliteit van de
zorgverlening) van de federale overheid rond magneetziekenhuizen. Dat
zijn ziekenhuizen die erin slagen in een periode van schaarste op de
arbeidsmarkt hooggekwalificeerd verpleegkundig personeel aan te
trekken en te behouden. De federale overheid vertrouwde de opdracht
toe aan een universitair team dat in 12 Belgische pilootziekenhuizen,
waaronder de Kliniek Sint-Jan, het verband onderzocht tussen het
werkklimaat en de zorgkwaliteit enerzijds en de resultaten van
aanwerving en behoud van personeel anderzijds. Einde maart 2006 legde
het wetenschappelijke team een synthese voor waaruit aanbevelingen
kunnen gemaakt worden naar de ziekenhuissector. "Als magneet- en
pilootziekenhuis is het onze taak onze positieve ervaringen te delen
met andere ziekenhuizen, zeker nu de nood het hoogst is", zegt Jos
Olbrechts. "Aan de hand van een eenvoudig 15-stappenplan kan elk
ziekenhuis zijn aantrekking op de arbeidsmarkt vergroten. Voorwaarde
tot slagen is dat alle speerpunten op consequente wijze worden
uitgevoerd", benadrukt hij nog.
15-stappenplan
1/ Biedt elke verpleegkundige de beste formule om werk- en
gezinssituatie te combineren. Geef hen vrije keuze van arbeidstijd:
met of zonder weekends, met of zonder nachtdienst. Laat hen kiezen op
welke dienst ze willen werken. Ondersteun het personeel door opvang
te voorzien bij ziekte van hun kindjes. Tevreden verpleegkundigen
voelen zich beter in hun baan;
2/ Werk een degelijk mobiliteitsplan uit. Speel de bereikbaarheid van
je ziekenhuis met trein, tram, bus uit en voorzie waar mogelijk ook
de nodige parkeerfaciliteiten;
3/ Creëer uitstekende samenwerkingwerkingsverbanden tussen artsen en
verpleegkundigen, tussen directie en verpleegkundigen en tussen
verpleegkundigen onderling;
4/ Streef naar een doorgedreven vorm autonomie voor verpleegkundigen,
verplaats de beslissingsbevoegdheid naar de werkvloer;
5/ Hecht het grootste belang aan de kwaliteit van de verpleging en de
zorgverlening. Stel een zorgcharter op met concrete aandachtspunten
die door alle verpleegkundigen worden onderschreven. Zorg dat je
ziekenhuis een visie uitstraalt die door het voltallige personeel
gedeeld wordt en vertaal die visie in operationele doelstellingen;
6/ Maak de cultuur van je instelling zichtbaar buiten de muren.
Transparantie en openheid zijn fundamenteel voor de
aantrekkingskracht en dus ook voor de rekrutering. Wees creatief in
de manier waarop je afgestudeerde verpleegkundigen benadert en maak
gebruik van de media;
7/ Geef nieuwkomers altijd een contract van onbepaalde duur. Werk
niet met vervangingscontracten of contracten van beperkte duur.
Nieuwkomers verdienen respect en werkzekerheid in de vorm van een
degelijk startcontract en dito salaris;
8/ Zorg voor een professionele omkadering van de nieuwkomers. Stel
begeleidingsverantwoordelijken aan die zich toeleggen op de
integratie van de nieuwkomers op de werkvloer;
9/ Geef de medische en verpleegkundige directie een gezicht en zorg
voor een open-deur-politiek waarbij de verpleegkundige te allen tijde
met een probleem kan aankloppen. Baseer je relatie met je personeel
op vertrouwen;
10/ Moedig elke vorm van bijscholing aan en zorg voor financiële
tegemoetkomingen of flexibele arbeidstijden. Zorg voor een degelijke
interne taalopleiding;
11/ Neem enkel hooggespecialiseerd personeel in dienst en werf geen
interims of zorgkundigen aan. Dit is niet alleen een meerwaarde voor
de patiënt maar ook voor de verpleegkundigen zelf die indien nodig op
elkaars expertise kunnen terugvallen;
12/ Leid je verpleegkundigen op tot polyvalente medewerkers die aan
totaalzorg doen. Dat zorgt voor meer afwisseling in de baan;
13/ Zorg voor een veilige werkomgeving met ergonomisch materiaal en
voorzie de nodige veiligheidsprocedures op de werkvloer;
14/ Maak van elke verpleegkundige een referentieverpleegkundige waar
patiënten met al hun vragen bij terecht kunnen. Dat vergroot de
vertrouwensrelatie tussen patiënt en verpleegkundige en sluit het
gevoel van 'anonieme' verzorging uit;
15/ Laat al je hoofdverpleegkundigen een opleiding 'Clinical
Leadership' volgen en maak er inspirerende leiders van.
- Einde persbericht -
De Kliniek Sint-Jan, gelegen in hartje Brussel, biedt met haar
hooggespecialiseerde team van 1.100 medewerkers een kwalitatief en
uitgebreid verzorgingspakket aan. Het gaat om een totaalzorg
gebaseerd op de erkenning van de lichamelijke, emotionele en sociale
noden van de patiënt. Respect voor de veelheid aan culturen,
overtuigingen en religies staat daarbij centraal. De Kliniek Sint-Jan
bestaat sinds 1211 en kan buigen op acht eeuwen ziekenhuistraditie.
Bijlages ook terug te vinden bij dit persbericht op
www.pressreleases.be