Barco


Barco imponeert kijkers Eurovisie Songfestival met hoogtechnologische visualisatie-effecten

Kortrijk, Belgie, 11 mei 2007. Barco, leider in creatieve LED-technologie, speelt opnieuw een hoofdrol in de visualisatie van de show tijdens het 52ste Eurovisie Songfestival. Met een imposante combinatie van de meest recente LED-technologie en digitale projectoren, zal de show nog groter zijn en nog meer visueel entertainment bieden dan ooit tevoren.

Het festival wordt dit jaar gehouden in Helsinki, Finland, met als gastheer de Finse omroep YLE. Kijkers van over heel Europa zullen afstemmen om te zien hoe de 42 deelnemende landen het tegen elkaar opnemen tijdens respectievelijk de halve finale op 10 mei en de finale op 12 mei. Ze zullen één van de meest spectaculaire podiumontwerpen ooit te zien krijgen. Het adembenemend visueel ontwerp van de showontwerper Mikki Kunttu valt op door het gloednieuwe Barco MiTRIX LED-scherm van meer dan 200 m2, 125 m2 ultra heldere OLite 510 LED-modules en drie SLM R12+ digitale projectoren. Barco's verhuurpartner Massteknik (Zweden) is de hoofdleverancier van video voor de show.

In de set op het podium wordt een gigantisch gebogen scherm, "de cobra", volledig geïntegreerd. Dit scherm torent niet enkel 9,5 meter hoog uit boven en achter het podium, maar is ook opgebouwd tot in het publiek waardoor een geanimeerde catwalk gecreëerd wordt die het podium zelf tot leven brengt met meeslepende video- en lichteffecten. Behalve dit scherm wordt rond bijna het volledige podium een enorme 30 meter brede en 6,5 meter hoge LED-achtergrond opgesteld van meer dan 200 m2 MiTRIX, een nieuw transparant LED-scherm van Barco.

Het MiTRIX scherm werd door de ontwerpers gekozen omwille van zijn laag gewicht en grote transparantie. Dit laat de Syncrolite xenon straallichten, die gemonteerd zijn achter het scherm, toe om er dwars doorheen te schijnen, wat een ongelooflijke diepte geeft aan het decor. Op bepaalde ogenblikken, wanneer het beeld op het MITRIX scherm wordt uitgezet, lijkt het alsof het scherm volledig onzichtbaar is, waardoor een volkomen andere look van de set wordt gecreëerd. De mix van hoge- en lage resolutieschermen laat ook toe individuele `achtergrond videobeelden' te gebruiken voor elke song, waardoor elk land met zijn artiesten een unieke visuele identiteit krijgt en dit door één druk op een knop.

Om het breed aanbod aan oplossingen van Barco verder te illustreren worden er drie SLM R12+ digitale projectoren gebruikt in de show. Eén daarvan wordt gebruikt als onderdeel van de geïntegreerde set, terwijl de andere twee gebruikt worden om het publiek close ups aan te bieden van de acts op het podium.

Nico Vernieuwe, Vice President van Barco's Media & Entertainment divisie verklaarde, "Elk jaar leggen de ontwerpers van de set van het Eurovisie Songfestival de lat hoger op het vlak van visuele creativiteit, en dit jaar is daarop geen uitzondering. De trend in het samengaan van videoverlichting, belichting en podiumontwerp zet zich verder en we zijn verheugd deel te mogen uitmaken van deze spannende tijd in de evolutie van visualisatie".

Over Barco
Barco, een internationaal technologiebedrijf, ontwerpt en ontwikkelt visualisatieproducten voor geselecteerde professionele markten. Barco heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing, Customer Support, Onderzoek & Ontwikkeling en Productie in Europa, Noord-Amerika en Asia Pacific.
Barco (Euronext Brussel: BAR) heeft zijn hoofdzetel in België en is in meer dan 90 landen actief met ongeveer 3800 werknemers wereldwijd. In 2006 realiseerde Barco een omzet van 751 miljoen euro.

© Copyright 2007 Barco - Mag enkel door de professionele pers gereproduceerd worden

For more information, please contact

JP Tanghe
Vice President Barco
President Corporate Communication & Investors Relations Barco nv

Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com