VVD


13-5-2007

Speech Uri Rosenthal ALV Rotterdam 12 mei 2007

Algemene Leden Vergadering VVD Rotterdam 12 mei 2007 Uri Rosenthal Voorzitter Eerste Kamerfractie

De politieke verhoudingen zijn veranderd. Daarmee hebben ook wij in de Eerste Kamer volop te maken. Einde vorig jaar, kort na de Tweede Kamerverkiezingen, werden we geconfronteerd met een manoeuvre van het CDA, de PvdA en de ChristenUnie om een aantal bij ons lopende wetsvoorstellen controversieel te verklaren. Dat is chique taal voor niets meer eraan willen doen. Het was een platte politieke manoeuvre. Want die partijen maakten zich daarmee tot de spreekbuis van de latere regeringscoalitie, die er op dat moment nog niet eens was. Het absolute dieptepunt was het stopzetten van het bij ons aanhangige wetsvoorstel voor de huurliberalisatie. We zagen toen de bui al hangen. De huurliberalisatie werd even later door het nieuwe kabinet afgeblazen waardoor de woningmarkt op slot blijft zitten. Voeg er de huurverhoging van slechts 1,1% aan toe, en het is de vraag wie nog voor de Nederlandse huurmarkt wil bouwen. Wij laten het er met die merkwaardige gang van zaken rond de controversieelverklaring van wetsvoorstellen niet bij zitten. We zullen er later dit jaar het debat over aangaan.

In de opmaat naar de Provinciale Staten verkiezingen gebeurden ook vreemde dingen. Wij kondigden aan dat de Bos-belasting - de extra belasting voor AOW-ers met een bescheiden pensioen - er wat ons betreft in de Eerste Kamer niet door zal komen. Premier Balkenende kwam toen ineens met het verwijt dat wij politieke spelletjes speelden. Het leek er zelfs op dat hij eigenstandig de functie en rol van de Eerste Kamer wilde beperken. Bij het debat over de regeringsverklaring in de Eerste Kamer begin april is dat recht gezet. Dat was echt nodig.

Bij de Statenverkiezingen van 7 maart hebben we een heel behoorlijk resultaat geboekt. De VVD zal in de komende periode de tweede partij in de Senaat zijn, en de grootste oppositiefractie. De regeringscoalitie zal in de Eerste Kamer waarschijnlijk net een meerderheid hebben: zoals het er nu naar uitziet, 39 van de 75 zetels. We weten dat het CDA in de Eerste Kamer bij een centrum-rechts kabinet de gewoonte heeft naar links te gaan hangen, en bij een centrum-links kabinet, zoals Balkenende IV, naar rechts - van Hannie van Leeuwen naar Hans Hillen. Dat is voor ons een wenkend perspectief.

Wij lopen ook in de Eerste Kamer niet weg voor onze oppositierol. Wij zullen van onze kant geen oppositie om de oppositie voeren. Maar slechte of onuitvoerbare wetsvoorstellen zullen wij niet steunen. Wij zijn de Kamer van reflexie, én van heroverweging. Wij zitten er niet voor niets. Als plannen van de regering de verkeerde kant op dreigen te gaan, zullen ook wij vroegtijdig daartegen waarschuwen - of het nu de Bos-belasting of wetgeving voor het generaal pardon is.


******

Ons land is door Balkenende IV in de wachtstand is gezet. De regering is honderd dagen aan haar Ronde van Nederland bezig. Het schiet niet erg op met het regeren van ons land. Het land staat ook voor de langere termijn stil. Want de regering zegt te streven naar verbetering van energie en milieu, naar meer veiligheid en doeltreffend bestuur. Maar het gaat op al die punten keuzes uit de weg. Geen kernenergie, de terrorismebestrijding weggestopt bij twee ministeries, en geen vermindering van het aantal bestuurders. In de Randstad nog steeds erg veel bestuurders, en het kabinet telt meer bewindspersonen dan het vorige.

Er is natuurlijk bij ons de afgelopen periode wel nog het een en ander aan wetgeving gepasseerd. Soms met onze instemming, soms ondanks tegenstand van onze kant. Net voor de Tweede Kamerverkiezingen is bij ons de verlaging van de vennootschapsbelasting erdoor gekomen. De PvdA durft daar nu gelukkig niet aan te tornen. Wij hebben ook ingestemd met de nieuwe Pachtwet, zij het met een kritische vraag over het zogeheten losse land - dat door de woordvoerder van de PvdA stelselmatig los zand werd genoemd. Verder vinden wij dat, ondanks getreuzel en gedoe vooral van de kant van het CDA, komende week nu eindelijk de modernisering van het waterschapsbestel erdoorheen moet.

We hebben ons, helaas tevergeefs, fel verzet hebben tegen een berucht initiatiefwetsvoorstel - Vazalo - dat een inkomenstoeslag geeft aan alleenstaande ouders met een deeltijd baan. Dat klinkt heel sympathiek maar het is peperduur en voegt de zoveelste toeslag toe aan de toeslagen-manie in ons land.

Een ergerlijk voorbeeld van onzorgvuldig overheidshandelen waarmee wij nu in de Eerste Kamer te kampen hebben, is de invoering van het Burger Service Nummer. Dat Burger Service Nummer komt in de plaats van het sofi-nummer. Het wetsvoorstel is bij ons nog volop in behandeling. Maar intussen krijgen de burgers steeds meer formulieren toegestuurd waarop dit Burger Service Nummer al als een voldongen feit vermeld staat. Laat het duidelijk zijn: dat heeft geen wettelijke grondslag. Op instigatie van onze fractie is er nu een brandbrief naar de minister van Binnenlandse Zaken gegaan. Als zij niet snel terzake komt, overwegen wij een interpellatie aan te vragen. De minister speelt hoog spel, want het is de vraag of al die formulieren - inclusief de beruchte blauwe formulieren - wel volledig rechtsgeldig zijn.

De binnenlandse agenda mag dan tot nader order vaak lege plekken vertonen - Europa draait gewoon door. Wij besteden daar veel aandacht aan, vanuit de gedachte: je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn. Voorbeeld: het werk- en wetgevingsprogramma van de Europese Commissie. Dan zie je messcherp waar Europa zin heeft, en waar het teveel wil. Wij zijn tegen de ongebreidelde expansie van het aantal agentschappen die Brussel in de lidstaten neerzet. En we zien weinig in een ander troetelkindje van Brussel - het Europees Technologisch Instituut.


*****

Laten we verder vooruitkijken. In de Eerste Kamer oordelen de meeste fracties bij de behandeling van wetsvoorstellen en regeringsplannen expliciet vanuit hun beginselen en hun levensbeschouwlijke gedachtengoed. Wij ook, en bij ons staan uiteraard onze liberale beginselen voorop. En ook - mag het maar gewoon zo gezegd worden - onze liberale idealen. Dat zal de komende tijden tot forse discussies leiden. Dit kabinet is het kabinet van christelijke bevoogding en staatspaternalisme. Wij zijn bijvoorbeeld zeer bezorgd over het plan van de regering om het `recht op leven' aan nader onderzoek te onderwerpen. Een onderzoek naar recht op leven - dus nader onderzoek gericht tegen abortus en vrijwillige levensbeëindiging? Waarom, waartoe zo'n onderzoek? Waarom, waartoe door een heuse staatscommissie? Voor verder denken en voortschrijdend inzicht in bijna alle ethische kwesties, ook bijvoorbeeld stamcelonderzoek, zijn we bij dit kabinet aan het verkeerde adres.

We hebben natuurlijk ook onze bedenkingen tegen de paternalistische weg van de minste weerstand die dit kabinet nu al inslaat. Ik zeg het toch nog maar eens: wat een verschil tussen het vorige kabinet dat rechtstreeks durfde te interveniëren, en dit kabinet dat zich heeft vastgenageld aan participatietoppen, convenanten en mammoetakkoorden met organisaties en instellingen die geheel en al met de staat vergroeid zijn. Paternalistisch is ook om onmiddellijk de portemonnee trekken, bijvoorbeeld voor gratis schoolboeken. Wie moet dat betalen? Wij allen dus. Gerrit Zalm zei het al: gratis is waarde(n)-loos.

Christelijke bevoogding en staatspaternalisme staan haaks op de liberale uitgangspunten van de persoonlijke vrijheid en de eigen kracht van de burgers. En ook haaks op het liberale beginsel dat mensen vrijwillig samenwerking aangaan - in bedrijven, in verenigingen
- en dat ze die samenwerking niet van bovenaf opgelegd willen krijgen. Je kunt mensen niet dwingen tot samenwerking. Je kunt mensen niet dwingen solidair te zijn.

Onze liberale beginselen en idealen zijn natuurlijk geen dogma's. Ze ontwikkelen zich. Ikzelf kijk met grote belangstelling naar de manier waarop de conservatieven in het Verenigd Koninkrijk uit het dal klimmen. Ze doen dat met een aanpak die wel getypeerd wordt als "compassionate conservatism". Voor mij is dat dan "compassionate liberalism". Liberale politici moeten niet alleen een antwoord geven op de megatrends in de wereld zoals de globalisering en Europa, de massamigratie en de razendsnelle ontwikkelingen in wetenschap en technologie, maar ze moeten zich ook ten volle rekenschap geven van de micro-narigheid van de mensen in het land. De micro-narigheid van inbraken en van vrees voor geweld, radicalisme en terrorisme; de micro-narigheid van de nodeloze regels en belemmeringen die de bureaucratie opwerpt; de micro-narigheid van de weg kwijtraken in te grootschalige instellingen en organisaties; de micro-narigheid ook van de voortdurende lastenstijging die iedereen om de paar maanden voor zijn kiezen krijgt. Twee notoire voorbeelden: de energielasten en de kosten die je tegenwoordig moet maken om je huis en goederen te beveiligen. Dat voel je allemaal niet alleen in je portemonnee, je voelt je er vooral ook machteloos door. Voor een groot deel zijn dat precies de obstakels waar de vergeten meerderheid van Mark Rutte - de hard werkende mensen - mee te kampen heeft.


******

Van de huidige fractie keert twee-derde, negen senatoren, niet terug. Dat is een aderlating, maar er komen gelukkig prima nieuwe senatoren uit noord, oost, zuid en west bij. We zullen ook met de nieuwe fractie het liberale geluid duidelijk laten klinken. Dat gebeurt bij ons natuurlijk in gedragen bewoordingen. Bij ons zegt niemand, zoals een voormalig vooraanstaand PvdA Tweede Kamerlid: `U kletst uit uw nek!" Bij ons zeggen we in zo'n geval: "Voorzitter, ik ben bang dat de geachte collega hier nog eens even op moet reflecteren." Maar toch: U zult ook van ons horen.