Nieuw-Vlaamse Alliantie
Zoveelste belofte van Verhofstadt in de kiem gesmoord door njet van Di
Rupo (13/05/07)
Laat Vlaanderen niet langer verst(r)ikken!
Vrijdag raakte bekend dat de Waalse gewestregering van Elio Di Rupo
(PS) de IJzeren Rijn "weggegooid geld" vindt. N-VA Europarlementslid
Frieda Brepoels is verbouwereerd over zoveel arrogantie en plat
protectionisme. Di Rupo, die pretendeert kandidaat-premier voor heel
België te willen zijn, toont hiermee zijn ware gelaat: alleen de
Waalse belangen tellen voor hem. Erger nog, deze Waalse bezwaren
worden nu toegejuicht door de Nederlandse regering, die elke strohalm
aangrijpt om maar niets te moeten doen in dit dossier.
Wallonië heeft nog steeds schrik dat er enkele treinen minder zouden
rijden over de Montzenlijn, die de Antwerpse haven met Aken verbindt
via het Waalse Visé en Montzen. Die lijn is 55 km langer dan de
IJzeren Rijn en kent op bepaalde plaatsen steile hellingen. Daardoor
kan de IJzeren Rijn treinen tot 1800 ton aan, terwijl ze op de
Montzenlijn niet zwaarder dan 1100 ton mogen zijn.
Wallonië heeft in het verleden al met succes van de NMBS geëist dat
met de heringebruikname van de IJzeren Rijn ook gul in de
modernisering van de Montzenlijn zou geïnvesteerd worden. Sluitstuk
daarvan is de elektrificatie van het 8 km lange baanvak tussen Montzen
en de Duitse grens, waarover Infrabel zopas met het Duitse DB-Netz een
overeenkomst afgesloten heeft en die einde 2008 rond moet zijn. Die
buit is voor Wallonië binnen, maar ondertussen rijdt er nog steeds
geen enkele trein over de IJzeren Rijn. Precies die modernisering van
de Montzenlijn, die als garantie bij een heropening van de IJzeren
Rijn geëist was, gebruikt de Waalse gewestregering nu als argument
tegen de IJzeren Rijn.
Voor Frieda Brepoels is de IJzeren Rijn het symbooldossier bij uitstek
voor de manier waarop de paarse regering Vlaanderen verwaarloosd
heeft. Op 28 maart 2000 verklaarde premier Verhofstadt op de hem eigen
manier met veel verve dat de eerste goederentreinen einde 2001 over de
IJzeren Rijn zouden rijden. Uiteraard kwam er na die ronkende
aankondiging niets van in huis. De PS, die achter de schermen aan
Verhofstadt de lakens uitdeelt, laat immers niet toe dat de IJzeren
Rijn er komt. De Belgische regering heeft het gepresteerd om het
dossier IJzeren Rijn binnenlands en binnen Europa zo slecht te
verdedigen, dat er nog steeds geen vooruitgang geboekt is, ondanks het
feit dat België het recht volledig aan zijn kant heeft en een snelle
realisatie kan afdwingen en ondanks het feit dat de Ijzeren Rijn deel
uitmaakt van het TEN (Transeuropees netwerk) op Europees vlak.
Overigens is het Waalse verwijt van het "weggegooid geld" totaal
lachwekkend, vindt Frieda Brepoels. Een regio die fier is over
megalomane projecten als de scheepslift van Strépy-Bracquegnies of het
nieuwe superstation van Luik-Guillemins, moet anderen de les niet
spellen. Zeker niet als het om een volwaardige ontsluiting gaat van de
Antwerpse haven, de motor van de hele Vlaamse economie. Ook Limburg
zou hier een belangrijk voordeel kunnen van ondervinden door een
betere ontsluiting van de hele provincie voor het goederenvervoer per
spoor.
Auteur:
Europees parlementslid
Frieda Brepoels
Meer informatie:
Contactpersoon: secretariaat Frieda Brepoels
E-post: fbrepoels@europarl.eu.int
Url: www.friedabrepoels.eu