Nieuw-Vlaamse Alliantie


Zoveelste belofte van Verhofstadt in de kiem gesmoord door njet van Di Rupo (13/05/07)

Laat Vlaanderen niet langer verst(r)ikken!

Vrijdag raakte bekend dat de Waalse gewestregering van Elio Di Rupo (PS) de IJzeren Rijn "weggegooid geld" vindt. N-VA Europarlementslid Frieda Brepoels is verbouwereerd over zoveel arrogantie en plat protectionisme. Di Rupo, die pretendeert kandidaat-premier voor heel België te willen zijn, toont hiermee zijn ware gelaat: alleen de Waalse belangen tellen voor hem. Erger nog, deze Waalse bezwaren worden nu toegejuicht door de Nederlandse regering, die elke strohalm aangrijpt om maar niets te moeten doen in dit dossier.

Wallonië heeft nog steeds schrik dat er enkele treinen minder zouden rijden over de Montzenlijn, die de Antwerpse haven met Aken verbindt via het Waalse Visé en Montzen. Die lijn is 55 km langer dan de IJzeren Rijn en kent op bepaalde plaatsen steile hellingen. Daardoor kan de IJzeren Rijn treinen tot 1800 ton aan, terwijl ze op de Montzenlijn niet zwaarder dan 1100 ton mogen zijn.

Wallonië heeft in het verleden al met succes van de NMBS geëist dat met de heringebruikname van de IJzeren Rijn ook gul in de modernisering van de Montzenlijn zou geïnvesteerd worden. Sluitstuk daarvan is de elektrificatie van het 8 km lange baanvak tussen Montzen en de Duitse grens, waarover Infrabel zopas met het Duitse DB-Netz een overeenkomst afgesloten heeft en die einde 2008 rond moet zijn. Die buit is voor Wallonië binnen, maar ondertussen rijdt er nog steeds geen enkele trein over de IJzeren Rijn. Precies die modernisering van de Montzenlijn, die als garantie bij een heropening van de IJzeren Rijn geëist was, gebruikt de Waalse gewestregering nu als argument tegen de IJzeren Rijn.

Voor Frieda Brepoels is de IJzeren Rijn het symbooldossier bij uitstek voor de manier waarop de paarse regering Vlaanderen verwaarloosd heeft. Op 28 maart 2000 verklaarde premier Verhofstadt op de hem eigen manier met veel verve dat de eerste goederentreinen einde 2001 over de IJzeren Rijn zouden rijden. Uiteraard kwam er na die ronkende aankondiging niets van in huis. De PS, die achter de schermen aan Verhofstadt de lakens uitdeelt, laat immers niet toe dat de IJzeren Rijn er komt. De Belgische regering heeft het gepresteerd om het dossier IJzeren Rijn binnenlands en binnen Europa zo slecht te verdedigen, dat er nog steeds geen vooruitgang geboekt is, ondanks het feit dat België het recht volledig aan zijn kant heeft en een snelle realisatie kan afdwingen en ondanks het feit dat de Ijzeren Rijn deel uitmaakt van het TEN (Transeuropees netwerk) op Europees vlak.

Overigens is het Waalse verwijt van het "weggegooid geld" totaal lachwekkend, vindt Frieda Brepoels. Een regio die fier is over megalomane projecten als de scheepslift van Strépy-Bracquegnies of het nieuwe superstation van Luik-Guillemins, moet anderen de les niet spellen. Zeker niet als het om een volwaardige ontsluiting gaat van de Antwerpse haven, de motor van de hele Vlaamse economie. Ook Limburg zou hier een belangrijk voordeel kunnen van ondervinden door een betere ontsluiting van de hele provincie voor het goederenvervoer per spoor.

Auteur:
Europees parlementslid
Frieda Brepoels

Meer informatie:
Contactpersoon: secretariaat Frieda Brepoels
E-post: fbrepoels@europarl.eu.int
Url: www.friedabrepoels.eu