AutoRai

Chevrolet Racing gaat in Spanje voor meer WTCC-overwinningen

(5/14/2007)
Met de allereerste 1-2 overwinning in Zandvoort nog vers in het geheugen, bereidt het Chevrolet WTCC-team zich inmiddels voor op ronden vijf en zes van het World Touring Car Championship 2007, volgend weekend in het Spaanse Valencia.

Na een vroege start in Brazilië volgen de WTCC-races elkaar nu in rap tempo op, met vijf raceweekenden in slechts negen weken tijd. Alain Menu en Nicola Larini gaan opnieuw voor belangrijke punten op een circuit dat de Chevrolet Nubira WTC traditioneel gezien goed ligt. Ditmaal krijgen de Nubiraâs echter extra gewicht mee als gevolg van de succesvolle prestaties in Zandvoort. Rob Huff is vastbesloten om het succes van zijn teamgenoten te evenaren, terwijl de Spaanse Maria De Villota samen met het Maurer Motorsport team, waarvoor ze met een Nubira in het Duitse ADAC Touring Car Championship uitkomt, dit seizoen eenmalig haar WTCC-opwachting maakt.

Rob Huff: âOm heel eerlijk te zijn ga ik naar Valencia om te winnen. Ik heb de lichtste auto van de drie Chevrolets en de auto is zeer snel zoals we in Zandvoort hebben bewezen. Ik zie daarom ook niet in waarom ik geen kans op een overwinning zou maken. Zandvoort vormde een prachtige prestatie van het team, hoewel ik een beetje het gevoel heb dat ik hen teleurgesteld heb, dus dat wil ik in Spanje goedmaken. We hebben daar altijd goed gekwalificeerd, maar helaas ben ik er nooit in geslaagd om tijdens onze twee vorige optredens in Valencia heel door de eerste bocht te komen. Dat gaat zeker geen drie keer op rij gebeuren. Ik ga daarom voor pole position om vervolgens eenvoudigweg het voorbeeld van Alain in Zandvoort te volgen.â

Nicola Larini: âIk kijk erg uit naar de komende races in Valencia. Nu de auto zichzelf meer dan bewezen heeft en we een uitstekende balans gevonden hebben, ben ik overtuigd dat we in Valencia de concurrentie aan kunnen. Uitgaande van de data van afgelopen jaar, die we dit seizoen als referentie gebruiken, weten we dat de auto uitstekend presteert op het Spaanse circuit en met de verbeteringen van dit jaar zouden we bij de topposities moeten kunnen zitten. Natuurlijk hebben Alain en ik wat extra ballast bij ons als gevolg van de een-twee zege in Zandvoort, maar ik denk dat we weer voor een podiumplaats kunnen gaan. Persoonlijk kan ik bovendien niet langer wachten om zo snel mogelijk weer achter het stuur te kruipen. Ik snak naar een overwinning!â

Alain Menu: âHet is positief dat we dit jaar al eerder in Valencia rijden, zodat we niet zoveel extra gewicht mee hoeven te nemen. Zelfs met de omgekeerde startvolgorde tijdens de tweede race in Zandvoort wist Nicola in Race 2 toch bijna het podium te bereiken. In Spanje zouden we alle drie dus moeten vechten voor een podiumplek, waarbij Rob duidelijk de beste kaarten heeft voor een overwinning in de eerste race. Omdat Nicola en ik zwaarder zijn, zullen we ons best doen om Race 1 zo strategisch mogelijk te rijden, om zo een goede uitgangspositie voor Race 2 te realiseren.â

Mark Busfield: âOmdat de races elkaar zo snel opvolgen, was er natuurlijk nauwelijks tijd om de autoâs opnieuw te prepareren voor Valencia. Desalniettemin hebben we de auto van Rob gerepareerd en die is weer zo goed als nieuw. In Zandvoort hebben we gezien dat de verbeteringen aan de auto uitstekend hebben gewerkt en dat de overall prestaties goed waren, waarvan we ook in Valencia zouden moeten kunnen profiteren. Alain en Rob zijn lichter dan Nicola, dus dit zou Robâs kans op een overwinning moeten zijn, vooral omdat een aantal van onze concurrenten zwaar begint te worden, met tot 50 kilo aan extra ballast in de auto. Aansluitend aan het raceweekend zullen we nog een dag langer blijven om met Alain te testen.â

Eric Nève: âMet een hectische planning in het verschiet is dit het moment om onszelf echt te bewijzen. In Zandvoort bleek dat we met de 2007 spec Nubira een potentiële winnaar in huis hebben. Nu moeten we bewijzen dat we het momentum vast kunnen houden. De races in Zandvoort hebben, ondanks de beperkte inhaalmogelijkheden als gevolg van het ontwerp van het circuit, aangetoond dat de verschillen tussen de autoâs nu echt minimaal zijn, waarbij de voorste autoâs tijdens de twee races bumper-aan-bumper finishten en waarbij er drie merken op het podium verschenen. Ik denk dat we tussen Valencia en Brno â waar we het voorheen goed deden â en Pau â dat voor iedereen nieuw is â in staat moeten zijn om onze ambitie als kampioenskandidaten te bevestigen en consolideren. Hoe dan ook, Alain en Nicola kunnen weer een nieuw Louis Chevrolet horloge aan hun collectie toevoegen, omdat ook dit jaar iedere Chevrolet-coureur die op het podium weet te finishen, één van deze prachtige uurwerken ontvangt. Ze zullen hun horloges in Valencia uitgereikt krijgen in het bijzijn van de Italiaanse en Griekse Chevrolet-distributeurs, die dat weekend zullen aangrijpen om hun favoriete team en coureurs aan te moedigen.â