De nieuwe compacte auto voor Europa: Suzuki Splash
(5/14/2007)
De Suzuki Splash beleeft in september 2007 zijn wereldpremière op de
internationale autoshow IAA in Frankfurt. In het voorjaar van 2008
staat deze nieuwe compacte Suzuki in de showroom.
De Splash valt op door zijn moderne design, de aerodynamische
vormgeving, het rijplezier en zijn prestaties. Met het oog op het
milieu ligt de CO -uitstoot van de drie motoren die voor de Splash
verkrijgbaar zijn onder de 140 g/km.
De Suzuki Motor Corporation wil met de Splash zijn Europees
marktaandeel in het segment van compacte autoâs verhogen en jaarlijks
60.000 exemplaren van de Splash verkopen. De nieuwe Suzuki combineert
de sportiviteit van de Swift met vooruitstrevende techniek en grote
kennis die Suzuki heeft opgebouwd bij de ontwikkeling van compacte
autoâs. Daarbij is continu gekeken naar de wensen van de Europese
consument op het gebied van interieurruimte, compacte buitenmaten,
modern design, aerodynamische vormgeving, kwaliteit, rijplezier,
prestaties en milieuvriendelijkheid. De Splash oogt verfrissend,
energiek en jong. Eigenschappen die naadloos aansluiten bij de naam
die de auto heeft meegekregen.
Buitengewoon ruim
Binnen zijn marktsegment onderscheidt de Splash zich door zijn
relatief hoge carrosserie (1,6 meter) dat gebaseerd is op het
onderstel van de sportieve Suzuki Swift. Met een lengte van 3,7 meter
en een breedte van 1,7 meter biedt de Splash een buitengewoon ruim
interieur met voldoende beenruimte voor volwassenen op alle
zitplaatsen. De uitgebreide veiligheidsuitrusting van de Splash omvat
zes airbags en elektronische stabiliteitscontrole (ESP*).
Keus uit drie motoren
De Splash is leverbaar met twee verschillende benzinemotoren. Beide
benzinemotoren zijn volledig nieuw ontwikkeld door de Suzuki Motor
Corporation. Er is keus uit een driecilinder, 1.0-liter-,
12-kleppenmotor met 48 kW (65 pk) en een viercilinder 1.2-liter-,
16-kleppenmotor met 63 kW (86 pk). Deze motoren bieden veel trekkracht
bij lage en middenhoge toerentallen in combinatie met een gunstig
brandstofverbruik en een beperkte CO -uitstoot.
Ook is er de 1.3-liter, common-rail 16-kleppendieselmotor met
optioneel partikelfilter en een maximum vermogen van 55 kW (75 pk).
Met het oog op de groeiende zorg voor milieu en klimaat ligt de
uitstoot van de drie motoren met handbediende vijfversnellingsbak
tussen slechts 120 g/km en 140 g/km. De dieselmotor van de Splash
wordt geproduceerd in de Suzuki-fabriek in India, onder licentie van
GM Powertrain Europe.
Binnen de globale groeistrategie van Suzuki, is de Splash al het
vierde compleet nieuwe model in drie jaar tijd, na de Swift, Grand
Vitara en de SX4. Modellen die stuk voor stuk Suzukiâs unieke Way of
Life-filosofie belichamen. De exacte prijsstelling en
modelspecificaties voor de Nederlandse markt worden ten tijde van de
introductie bekend gemaakt.
* ESP is een geregistreerd handelsmerk van DaimlerChrysler AG.
AutoRai