AutoRai

De nieuwe compacte auto voor Europa: Suzuki Splash

(5/14/2007)
De Suzuki Splash beleeft in september 2007 zijn wereldpremière op de internationale autoshow IAA in Frankfurt. In het voorjaar van 2008 staat deze nieuwe compacte Suzuki in de showroom.

De Splash valt op door zijn moderne design, de aerodynamische vormgeving, het rijplezier en zijn prestaties. Met het oog op het milieu ligt de CO -uitstoot van de drie motoren die voor de Splash verkrijgbaar zijn onder de 140 g/km.

De Suzuki Motor Corporation wil met de Splash zijn Europees marktaandeel in het segment van compacte autoâs verhogen en jaarlijks 60.000 exemplaren van de Splash verkopen. De nieuwe Suzuki combineert de sportiviteit van de Swift met vooruitstrevende techniek en grote kennis die Suzuki heeft opgebouwd bij de ontwikkeling van compacte autoâs. Daarbij is continu gekeken naar de wensen van de Europese consument op het gebied van interieurruimte, compacte buitenmaten, modern design, aerodynamische vormgeving, kwaliteit, rijplezier, prestaties en milieuvriendelijkheid. De Splash oogt verfrissend, energiek en jong. Eigenschappen die naadloos aansluiten bij de naam die de auto heeft meegekregen.

Buitengewoon ruim

Binnen zijn marktsegment onderscheidt de Splash zich door zijn relatief hoge carrosserie (1,6 meter) dat gebaseerd is op het onderstel van de sportieve Suzuki Swift. Met een lengte van 3,7 meter en een breedte van 1,7 meter biedt de Splash een buitengewoon ruim interieur met voldoende beenruimte voor volwassenen op alle zitplaatsen. De uitgebreide veiligheidsuitrusting van de Splash omvat zes airbags en elektronische stabiliteitscontrole (ESP*).

Keus uit drie motoren

De Splash is leverbaar met twee verschillende benzinemotoren. Beide benzinemotoren zijn volledig nieuw ontwikkeld door de Suzuki Motor Corporation. Er is keus uit een driecilinder, 1.0-liter-, 12-kleppenmotor met 48 kW (65 pk) en een viercilinder 1.2-liter-, 16-kleppenmotor met 63 kW (86 pk). Deze motoren bieden veel trekkracht bij lage en middenhoge toerentallen in combinatie met een gunstig brandstofverbruik en een beperkte CO -uitstoot.

Ook is er de 1.3-liter, common-rail 16-kleppendieselmotor met optioneel partikelfilter en een maximum vermogen van 55 kW (75 pk). Met het oog op de groeiende zorg voor milieu en klimaat ligt de uitstoot van de drie motoren met handbediende vijfversnellingsbak tussen slechts 120 g/km en 140 g/km. De dieselmotor van de Splash wordt geproduceerd in de Suzuki-fabriek in India, onder licentie van GM Powertrain Europe.

Binnen de globale groeistrategie van Suzuki, is de Splash al het vierde compleet nieuwe model in drie jaar tijd, na de Swift, Grand Vitara en de SX4. Modellen die stuk voor stuk Suzukiâs unieke Way of Life-filosofie belichamen. De exacte prijsstelling en modelspecificaties voor de Nederlandse markt worden ten tijde van de introductie bekend gemaakt.


* ESP is een geregistreerd handelsmerk van DaimlerChrysler AG.