Brancheorganisaties starten onderzoek naar Mediacompetenties

14.05.2007 / 13:04 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Cmc, kvgo en nuv

Cmc, kvgo en nuv

PERSBERICHT

Brancheorganisaties starten onderzoek naar 'Mediacompetenties'

Amsterdam, 14 mei 2007- Het Centrum voor Merk en Communicatie (CMC), het Koninklijke Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) en het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) onderzoeken wat de veranderingen in de media- en communicatiesector voor invloed hebben op de benodigde competenties van medewerkers.

CMC, KVGO en NUV signaleren een verschuiving van taken en rollen in de hele media- en communicatiesector. Dat wordt onderbouwd door talloze onderzoeken en publicaties. Willen de branches hun marktpositie behouden dan zullen ook de competenties van de medewerkers moeten veranderen. Dat gebeurt in de meeste gevallen niet vanzelf. Daarom willen de samenwerkende brancheorganisaties actief bijdragen aan het totstandkomen van passende opleidingsmogelijkheden of HRM-instrumenten. Doel is zorg te dragen voor een adequate competentie-ontwikkeling bij professionals in de multimediale communicatie-industrie.

Het projectplan voorziet in drie fases, te weten Onderzoek, Ontwikkeling en Implementatie. Kenniscentrum GOC voert het onderzoek uit in nauwe samenwerking met het onderzoeksinstituut TNO-ICT. Het onderzoek wordt mede gefinancierd door een subsidie van het Bedrijfsfonds voor de Pers.
Het resultaat van het onderzoek moet volgens de initiatiefnemers leiden tot een branchebreed opleidingsprogramma dat medewerkers de juiste kennis en vaardigheden laat verwerven. De drie organisaties streven naar een opleidingsprogramma dat medewerkers toerust de nieuwste trends op het gebied van content en technologie te kunnen vertalen naar de markt.

Ook moet het onderzoek inzicht geven in de onderlinge economische verwevenheid van de drie branches, de mogelijke innovatiekansen en de daarbij behorende businessmodellen. Met de kennis uit het onderzoek kunnen zowel bedrijven als onderwijsinstellingen hun voordeel doen.

Kenniscentrum GOC, HBO- en WO-instellingen kunnen bijvoorbeeld traceren of en hoe competenties binnen een beroep en de keten veranderen. Een en ander kan uiteindelijk leiden tot nieuwe opleidingen, diploma's of HRM-instrumenten voor bedrijven.

Het Plan van Aanpak Mediacompetenties is geïnitieerd door samenwerkende brancheorganisaties CMC (Centrum voor Merk en Communicatie), de Koninklijke KVGO en NUV (Nederlands Uitgeversverbond).