Brancheorganisaties starten onderzoek naar Mediacompetenties
14.05.2007 / 13:04 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Cmc, kvgo en nuv
Cmc, kvgo en nuv
PERSBERICHT
Brancheorganisaties starten onderzoek naar 'Mediacompetenties'
Amsterdam, 14 mei 2007- Het Centrum voor Merk en Communicatie (CMC), het Koninklijke
Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) en het Nederlands Uitgeversverbond (NUV)
onderzoeken wat de veranderingen in de media- en communicatiesector voor invloed hebben
op de benodigde competenties van medewerkers.
CMC, KVGO en NUV signaleren een verschuiving van taken en rollen in de hele media- en
communicatiesector. Dat wordt onderbouwd door talloze onderzoeken en publicaties. Willen
de branches hun marktpositie behouden dan zullen ook de competenties van de medewerkers
moeten veranderen. Dat gebeurt in de meeste gevallen niet vanzelf. Daarom willen de
samenwerkende brancheorganisaties actief bijdragen aan het totstandkomen van passende
opleidingsmogelijkheden of HRM-instrumenten. Doel is zorg te dragen voor een adequate
competentie-ontwikkeling bij professionals in de multimediale communicatie-industrie.
Het projectplan voorziet in drie fases, te weten Onderzoek, Ontwikkeling en Implementatie.
Kenniscentrum GOC voert het onderzoek uit in nauwe samenwerking met het
onderzoeksinstituut TNO-ICT. Het onderzoek wordt mede gefinancierd door een subsidie van
het Bedrijfsfonds voor de Pers.
Het resultaat van het onderzoek moet volgens de initiatiefnemers leiden tot een
branchebreed opleidingsprogramma dat medewerkers de juiste kennis en vaardigheden laat
verwerven. De drie organisaties streven naar een opleidingsprogramma dat medewerkers
toerust de nieuwste trends op het gebied van content en technologie te kunnen vertalen
naar de markt.
Ook moet het onderzoek inzicht geven in de onderlinge economische verwevenheid van de drie
branches, de mogelijke innovatiekansen en de daarbij behorende businessmodellen. Met de
kennis uit het onderzoek kunnen zowel bedrijven als onderwijsinstellingen hun voordeel
doen.
Kenniscentrum GOC, HBO- en WO-instellingen kunnen bijvoorbeeld traceren of en hoe
competenties binnen een beroep en de keten veranderen. Een en ander kan uiteindelijk
leiden tot nieuwe opleidingen, diploma's of HRM-instrumenten voor bedrijven.
Het Plan van Aanpak Mediacompetenties is geïnitieerd door samenwerkende
brancheorganisaties CMC (Centrum voor Merk en Communicatie), de Koninklijke KVGO en NUV
(Nederlands Uitgeversverbond).