Kick-off eerste TCO- benchmarkstudie onderwijs

14.05.2007 / 13:13 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Kennisnet ict op school

Kennisnet ict op school

Vandaag wordt het startsein gegeven voor de eerste benchmarkstudie waarbij Total Cost of Ownership (TCO) binnen het Nederlandse voortgezet onderwijs centraal staat. Verdonck, Klooster & Associates(VKA) voert samen met ITSMF in opdracht van de Kennisrotonde van Kennisnet Ict op school, het onderzoek uit bij 8 middelbare scholen.

Ict in de school, wat kost dat nu eigenlijk?
Schoolbesturen geven steeds vaker aan onvoldoende inzicht te hebben in de doelmatigheid van ict-kosten. Vragen die bij de benchmarkstudie daarom centraal staan zijn: Op welke wijze is de Total Cost of Ownership van ict uit te rekenen voor een school? Kan er een betrouwbaar, schoolspecifiek rekenmodel gemaakt worden om het aantal benodigde beheerders te bepalen of om de extra kosten te bepalen bij uitbreiding van het aantal computers? In augustus worden de eerste resultaten verwacht.

Specifiek model voor het Nederlandse onderwijs
Vaak zijn buitenlandse onderwijsinstellingen anders van opzet en financieringsstructuur. Het Nederlandse onderwijs heeft daarom behoefte aan een eigen specifiek TCO-model. Scholen hebben ict in verschillende mate in hun onderwijsproces geïntegreerd. Het puur en alleen vergelijken van kosten per werkplek zal daarom verschillen laten zien. Het model moet niet alleen inzicht geven in kosten van infrastructuur, maar ook in de proces- en organisatiekosten.

Volg voortgang op Kennisrotonde
U kunt de voortgang van dit onderzoek volgen via www.kennisrotonde.nl/snel/tco. Ga voor meer informatie over Kennisnet Ict op school naar www.kennisnetictopschool.nl
Meer informatie over Verdonck, Klooster & Associates of ITSMF? Lees meer op www.vka.nl en www.itsmf-benchmarking.nl.

---