abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
14 mei 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/WV/U.701183 2060713680
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de door de leden Van der Staaij en
Duyvendak gestelde vragen over de forse toename van dodelijke fietsongevallen.
1. Heeft u kennisgenomen van de toename met meer dan 20% van het aantal dodelijke
fietsongevallen in 2006 ten opzichte van 2005?
1. Ik heb kennisgenomen van de toename van een stijging met 19% van het aantal
verkeersdoden onder fietsers in 2006. Ik constateer dat het aantal doden onder
fietsers de afgelopen jaren wisselend is geweest, maar ook dat er, anders dan bij
andere vervoerswijzen, geen dalende trend in zit (zie het overzicht hieronder).
2001 2002 2003 2004 2005 2006
225 195 219 180 181 216
2. Hoe verklaart u deze forse stijging?
2. Zoals ik in mijn brief van 23 april 2007 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006-2007, 29
398, nr. 50) heb aangegeven, is in 2006 ten opzichte van 2005 het aantal
verkeersdoden onder oudere fietsers toegenomen. Tevens is het aantal botsingen
tussen (vracht)auto's en fietsers toegenomen. Uit de ongevalcijfers blijkt dat de
meerderheid van het aantal ongevallen plaatsvindt op kruisingen of oversteekplaatsen.
De meerderheid van de fietsers komt te overlijden op wegen binnen de bebouwde
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 7895
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
DGP/WV/U.701183
kom. Anders dan bericht in sommige media, vormen de eenzijdige ongevallen met
dodelijke afloop een beperkte groep van min of meer constante omvang (14 in 2006).
Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk een meer precieze verklaring voor de
stijging te geven. Daarvoor is nader onderzoek nodig om meer te weten over de
oorzaken van ongevallen. Eerst dan kan worden bepaald welke maatregelen kunnen
worden genomen. Dat juist onder de meest risicomijdende groep fietsers - de ouderen
- het aantal slachtoffers het sterkst gestegen is, is hierbij een punt van extra zorg.
Bij de analyse van de dode hoek ongevallen in 2006 vallen enkele bijzonderheden op,
namelijk:
- Vrijwel alle ongevallen gebeuren bij daglicht, bij droog weer en in de bebouwde
kom;
- Een verdeling over de maanden laat geen trend zien;
- Er is geen sprake van alcoholgebruik bij deze ongevallen;
- De stijging betreft voornamelijk oudere verkeersdeelnemers.
3. Wat wilt u doen om deze zorgelijke ontwikkeling om te buigen?
3. Ik vind dit net als u een zorgelijke ontwikkeling. Ik ben voornemens om de volgende
activiteiten te ontplooien om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren:
- Fietsveiligheid algemeen:
- Conform de uitvoeringsagenda van de Nota Mobiliteit draagt Veilig Verkeer
Nederland (VVN) zorg voor agendering van verkeersveiligheid op het lokale
niveau. In samenwerking met andere partijen werkt VVN een actieprogramma
uit voor het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers binnen de
bebouwde kom;
- Het verbeteren van de verkeersveiligheid voor de fietser in het verkeer (ook
kinderen en ouderen) is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle
wegbeheerders en maatschappelijke organisaties. Ik ga met deze partijen
bezien welke mogelijkheden bestaan om het aantal fietsslachtoffers te
verminderen. Zo onderzoek ik samen met de Fietsersbond de mogelijkheid om
te komen tot fietslessen (voertuigbeheersing) voor de kwetsbare groepen.
Zoals aangegeven in genoemde brief wil ik in samenwerking met de andere
wegbeheerders de CROW-richtlijnen screenen en bezien hoe deze beter op
elkaar kunnen worden afgestemd en toegepast. Voor voertuigveiligheid
verwijs ik naar het onderstaande voorstel over botscompatibiliteit.
- Dode hoek ongevallen: Vanaf januari 2007 is volgens een Europese richtlijn
voorgeschreven dat alle nieuwe vrachtwagens zijn uitgerust met een zogenaamd
vooruitkijksysteem. Dit systeem verbetert het zicht aan de voorzijde van de
vrachtauto waar veel ongevallen plaatsvinden. Dit systeem kan een spiegel zijn,
maar ook een camerasysteem. Op dit moment wordt in een demonstratieproject
onderzocht wat de eventuele verschillende effecten zijn van beide systemen.
Medio dit jaar zijn de resultaten bekend. Ik ben voornemens de resultaten te zijner
---
DGP/WV/U.701183
tijd in Europees verband onder de aandacht te brengen. Binnen de EU wordt voor
de zomer een besluit verwacht over het voorstel om alle Europese vrachtauto's
van minder dan 7 jaar oud verplicht uit te rusten met extra zichtveldverbeterende
systemen.
Voor wat betreft voorlichting over de dode hoek zet ik een breed pakket aan
middelen in om de diverse doelgroepen op verschillende manieren te informeren
over de gevaren van de dode hoek. Zo is het afgelopen najaar de
voorlichtingsactie `blijf uit de dode hoek, daar kun je mee thuiskomen' van start
gegaan. De voorlichtingsactie wordt dit jaar voortgezet onder andere met het
kinderboek `Ontsnapt uit de dode hoek' en extra verkeerslessen. Voor de
vrachtwagenchauffeurs is een speciale folder ontwikkeld en verspreid. De folder
gaat in op het regelmatig afstellen en goed gebruik van de spiegels. Samen met
de branche en verzekeringsmaatschappijen wordt het aantal van de zogenaamde
spiegelafstelplaatsen voor chauffeurs verder uitgebreid.
- Botscompatibiliteit: Vorig jaar heeft de Tweede Kamer een amendement
aangenomen. Dit amendement behelst een onderzoek uit te voeren naar de
mogelijkheden om door middel van een beperkt aantal technische aanpassingen
van auto's het aantal slachtoffers onder fietsers substantieel te verminderen. In
samenwerking met de Fietsersbond wordt het onderzoeksvoorstel uitgewerkt. In
dat onderzoek wordt, mede naar aanleiding van een eerdere studie, aandacht
besteed aan de volgende aspecten:
- Literatuurstudie naar en analyse van ongevalbestanden van auto-fiets
botsingen;
- Een studie naar optimale voorkanten van auto's;
- Een studie naar de effecten van beschermende instrumenten op auto's;
- Het opstellen van een beoordelingssysteem voor de botsvriendelijkheid van
auto's.
4. Waarom wordt bij dodelijke ongevallen nog steeds niet het bloed van slachtoffers
standaard gecontroleerd op alcohol? Wanneer zal dit wel standaard plaatsvinden?
4. Om maatregelen te kunnen treffen die bijdragen aan de verbetering van de
verkeersveiligheid is een goed en betrouwbaar inzicht in de oorzaak van
verkeersongevallen nodig. Voor dat inzicht is het niet noodzakelijk dat standaard
wordt gecontroleerd of het bloed van de slachtoffers van dodelijke ongevallen alcohol
bevat. Dat inzicht kan bij benadering ook op andere wijze dan via een zogenaamd
postmortem-onderzoek worden verkregen die wetenschappelijk even betrouwbaar is.
---
DGP/WV/U.701183
Bovendien is reeds voldoende wetenschappelijke informatie voorhanden om
maatregelen te kunnen nemen die het gebruik van alcohol in het verkeer verder
kunnen terugdringen. Ik acht daarom thans een als standaard voorgeschreven
postmortem-onderzoek onvoldoende toegevoegde waarde hebben.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat