Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 14 mei 2007

Contact: Daniëlle Meijne

Edelman

+31 20 30 10 980

danielle.meijne@edelman.com

IMAGO BELANGRIJKSTE DRIJFVEER VOOR MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN (MVO) VOLGENS TOPMANAGERS IN EUROPA

Topmanagers in Nederland doen vooral aan MVO om de

wet- en regelgeving in de sector na te leven


* MVO-activiteiten maken bedrijven aantrekkelijk voor werknemers
* MVO-initiatieven niet ingegeven door kritiek van NGO's, media en publiek
* Weinig topmanagers in Nederland geven aan MVO-activiteiten te ondernemen vanwege een algemene MVO-trend binnen de industrie

Dit zijn slechts enkele resultaten van de 16de editie van de jaarlijkse UPS Europe Business Monitor, waarin 1.450 topmanagers uit zeven Europese landen geïnterviewd werden over een reeks zaken die het Europese bedrijfsleven beïnvloeden.

Amsterdam, 14 mei 2007 - Imago is meestal de motivatie achter maatschappelijk verantwoord ondernemen, zeggen bedrijfsleiders in Europa. Uit de resultaten van de UPS Europe Business Monitor blijkt dat de helft van de ondervraagde topmanagers (49%) zegt dat de behoefte om de merkreputatie en het bedrijfsimago te verbeteren de grootste drijfveer is voor de MVO-activiteiten van het bedrijf. 43% van de respondenten geeft aan dat MVO helpt een bedrijf aantrekkelijk te maken voor zowel huidige als potentiële werknemers. Eén derde (33%) van de ondervraagden heeft het gevoel dat het ondernemen van MVO-initiatieven voor een competitief voordeel zorgt.

MVO draait echter niet alleen om het imago, ook goede intenties spelen mee. Achtendertig procent van de respondenten zegt dat voor hen de behoefte om iets positiefs terug te doen voor de maatschappij één van de grootste drijfveren is. De topmanagers in Nederland blijken echter, samen met die in Frankrijk, het minst sociaal georiënteerd; een bijdrage leveren aan de gemeenschap is slechts voor respectievelijk 20% en 25% een grote motivatie.

Wet- en regelgeving in de industrie zijn ook belangrijke beweegredenen. Van alle respondenten in Europa geeft 36% dit aan als reden voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Voor zowel de bedrijfsleiders in Nederland (36%) als in Frankrijk (49%) vormt dit zelfs de hoofdreden voor MVO-initiatieven.

20% van de respondenten geeft aan MVO-activiteiten te ondernemen omdat het een trend is in de industrie. Slechts 10% van de topmanagers in Nederland geeft aan dat dit voor hen een motivatie is.

Opvallend is dat kritiek van NGO´s, media en publiek geen reden zijn om aan MVO te doen. Een magere 6% van de topmanagers in Europa geeft aan dat zij MVO-activiteiten ondernemen om kritiek van deze partijen te weerleggen. In Nederland geeft slechts 7% dit aan als een belangrijke stimulans.

Het blijkt dat managers in Duitsland vooral aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen om hun reputatie hoog te houden (66%). Hiermee zitten zij ver boven het Europese gemiddelde van 49%. Ook managers in Spanje lijken het vooral te doen voor hun imago (54%), maar laten daarnaast zien dat hun sociale bewustzijn ook een belangrijke motivatie is; 49% zegt dat MVO hen helpt iets terug te geven aan de maatschappij. Managers in Italië zijn ook sociaal georiënteerd (46%), en een merendeel (48%) denkt dat MVO hen concurrentievoordelen geeft.

Noot aan de redactie:


1. Voor de zestiende editie van de UPS Europe Business Monitor werden 1.450 topmanagers uit een representatieve steekproef van topondernemingen in Europa ondervraagd. Dit jaarlijks terugkerende onderzoek vond plaats tussen 14 september en 3 november 2006.


2. De interviews werden uitgevoerd in de volgende landen: België (100), Frankrijk (250), Duitsland (250), Italië (250), Nederland (100), Spanje (250) en Verenigd Koninkrijk (250). De ondervraagde managers bevinden zich aan de top van het bedrijfsleven. De gemiddelde omzet van de geïnterviewde bedrijven is 1,2 miljard euro. Het gemiddelde personeelsbestand van deze bedrijven bedraagt meer dan 3.000. De interviews zijn telefonisch afgenomen in de taal van de geïnterviewde door de internationale telefonische unit van Taylor Nelson Sofres in Londen.


3. De eerste editie van de Monitor vond plaats in de lente van 1992, de tweede editie in de herfst van datzelfde jaar. Vanaf 1993 wordt dit onderzoek jaarlijks in de herfst uitgevoerd. Al deze resultaten en de resultaten van de zestiende editie zijn vanaf eind januari 2007 beschikbaar op de website www.ebm.ups.com die speciaal voor de UPS Europe Business Monitor werd gemaakt.


4. Vanaf 1992 geeft UPS de UPS Europe Business Monitor ieder jaar uit met als doel inzicht te geven in de laatste verandering van de mening van Europese topondernemers. UPS is de grootste pakketdienst ter wereld en is wereldwijd toonaangevend op het gebied van supply chain services. Het bedrijf biedt tal van mogelijkheden voor het synchroniseren van de levering van goederen, informatie en fondsen. De resultaten van de enquête geven UPS, haar klanten en iedereen die zich interesseert in economische informatie, een inzicht in de meest recente trends en obstakels die het zakendoen in Europa kunnen beïnvloeden.


5. Met haar hoofdkantoor in Atlanta, VS bezorgt UPS dagelijks meer dan 15,6 miljoen pakketten in meer dan 200 landen en gebieden. UPS heeft wereldwijd meer dan 427.700 medewerkers in dienst en had in 2006 een omzet van USD 47.5 miljard. De aandelen van UPS worden verhandeld aan de New York Stock Exchange (UPS). Meer informatie over het bedrijf vindt u op het Internet onder www.ups.com.

Voor verdere informatie neemt u alstublieft contact op met:

Danielle.meijne@edelman.com of ebm@europe.ups.com