Cap Gemini Nederland


PERSBERICHT

Utrecht, 14 mei 2007

Volume vrachtluchthavens weer toegenomen
Schiphol bezet 16e plaats in top 20

De wereldwijde luchthavens verwerkten in 2006 weer meer vracht dan in 2005. Dit blijkt uit onderzoek van Capgemini. Memphis, Amerikaanse thuishaven van koeriersbedrijf FedEx en luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines, bleek wederom de grootste. In 2006 was deze luchthaven goed voor meer dan 3,5 miljoen ton aan verwerkte vracht. Schiphol bezet een zestiende plek in de top 20 ranglijst, die is gebaseerd op het totale volume afgehandelde vracht in 2006.

Het onderzoek wijst uit dat de grootste vrachtluchthavens tussen 2005 en 2006 een flinke groei hebben laten zien. Onderling zijn echter grote verschillen waar te nemen.

Nederland bezet met Schiphol een zestiende plaats op de wereldranglijst, direct gevolgd door de luchthaven van het Arabische emiraat Dubai. Beiden verwerkten in 2006 een tonnage van ruim 1,5 miljoen. Dubai groeide ten opzichte van 2005 echter met 14,4%, waar Schiphol het volume met 4,3% zag stijgen. Dubai is met haar ambitieuze plannen om de grootste luchthaven ter wereld te worden een belangrijke concurrent voor Schiphol.

De tweede plaats op de lijst wordt bezet door de luchthaven van Hongkong, die daarmee tevens koploper is van Zuidoost-Azië. Frankfurt, thuisbasis van Lufthansa, is de Europese lijstaanvoerder. Het vliegveld groeide met 8,4% tot een volume van ruim twee miljoen ton. Schiphol bezet op Europees niveau de derde plaats.

Daartegenover laten de luchthavens van Londen, Los Angeles, Taipei en Tokyo een daling zien zien. Londen - nu nog op de achttiende plaats in de lijst - heeft te maken met de grootste terugval in afgehandelde vracht; 3,1% ten opzichte van 2005.

Het onderzoek kan worden verkregen door contact op te nemen met Martin Hamoen, senior consultant Capgemini (martin.hamoen@capgemini.com).

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 68.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet van 7,7 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op www.nl.capgemini.com.

EINDE PERSBERICHT

Voor meer informatie en/of het onderzoek:
Capgemini
Madelon Kaspers
Woordvoerder
Telefoon: +31 (0) 30 689 2453
Mobiel: +31 (0) 6 100 358 34
Email: madelon.kaspers@capgemini.com

Stassen Communicatie
Lucas Stassen
Telefoon: +31 (0) 30 693 0664
Mobiel: +31 (0) 6 41 725 315
Email: lucas@stassencommunicatie.nl