Gerven over dermatologen die huisartsen passeren bij het online
aanbieden van consulten
Antwoorden op kamervragen van Van Gerven over dermatologen die huisartsen
passeren bij het online aanbieden van consulten
Kamerstuk, 14 mei 2007
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-K-U-2763922
14 mei 2007
Antwoorden van minister Klink op Kamervragen van het Kamerlid Van Gerven
(SP) over dermatologen die huisartsen passeren bij het online aanbieden van
consulten (2060712140).
Vraag 1
Wat is uw mening over het initiatief van dermatologen uit Bergen op
Zoom om via internet consulten aan te bieden waarbij de huisarts wordt
gepasseerd? 1)
Antwoord 1
Het staat dermatologen en alle andere medisch specialisten vrij om
consulten aan te bieden rechtstreeks aan patiënten/consumenten,
waarbij de huisarts wordt gepasseerd.
Vraag 2
Hoe rijmt u dit met artikel 14.2 van de Zorgverzekeringswet?
Antwoord 2
Artikel 14.2 van de Zorgverzekeringswet bepaalt dat de zorgverzekeraar
in zijn modelovereenkomst opneemt dat geneeskundige zorg zoals
medisch-specialisten die plegen te bieden, met uitzondering van acute
zorg, slechts toegankelijk is na verwijzing door in die overeenkomst
aangewezen categorieën zorgaanbieders, waaronder in ieder geval de
huisarts.
Aangezien de betreffende dermatologen hun consulten aanbieden zonder
verwijzing van de huisarts, betreft het hier zorg die niet wordt
vergoed.
Vraag 3
Is dit wat bedoeld wordt met de door het kabinet beoogde marktwerking
in de zorg? Zo ja, waarom?
Antwoord 3
Neen.
Vraag 4
Vindt u het niet onwenselijk dat bij de beoordeling van
huidaandoeningen de huisarts als aangewezen eerstelijnsgeneeskundige
wordt gepasseerd? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 4
Ja.
Vraag 5
Onderschrijft u het standpunt dat in deze kwestie het wenselijk is dat
de huisarts zijn poortwachtersfunctie behoudt? 2) Zo ja, wilt u dit
toelichten?
Antwoord 5
De rol van de huisarts als poortwachter is een essentieel onderdeel
van ons zorgsysteem. Steeds meer huisartsen leveren
tele-dermatologische zorg in samenwerking met tele-dermatologen.
Wanneer de patiënt aanspraak wil maken op planbare verzekerde zorg, is
de huisarts in zijn/haar poortwachtersfunctie de eerste om zich over
het zorgprobleem te buigen.
Vraag 6
Is het gevaar niet reëel dat dergelijke initiatieven zullen leiden tot
onnodige consumptie van medische zorg en medicijnen? Zo neen, waarom
niet?
Antwoord 6
Er is geen reden om aan te nemen dat de betreffende dermatologen zich
buiten hun professionele standaarden begeven. Zie vraag 7.
Vraag 7
Hoe wordt gecontroleerd dat deze dermatologen bij dit initiatief
kwalitatief goede zorg leveren? Hoe gaat de Inspectie voor de
Gezondheidszorg hierop toezien?
Antwoord 7
Op verzoek van de inspectie heeft de KNMG een richtlijn Online
arts-patiëntcontact opgesteld die aangeeft onder welke voorwaarden
verantwoorde online arts-patiëntcontacten kunnen plaatsvinden. De
KNMG-richtlijn gaat in op alle online contacten tussen arts en patiënt
waarbij de arts een op de patiënt gericht advies geeft, of een
(farmaco-)therapie start, of een herhaalrecept verstrekt. De richtlijn
stelt dat contacten tussen arts en patiënt via internet of e-mail in
principe ingebed moeten zijn in een bestaande behandelrelatie, maar
strikt noodzakelijk is dat niet. Door toedoen van de inspectie is dat
laatste onlangs door de tuchtrechter aangescherpt. Er dient ten minste
de beschikking te zijn over een betrouwbaar medisch dossier van de
patiënt. De beslissing om online advies te geven of te behandelen moet
elke keer door de arts worden genomen. Hij moet deze keuze kunnen
motiveren. Een arts kan besluiten tot online contact met een patiënt
als hij eventuele risico's heeft afgewogen en hij de kwaliteit van
zorg voldoende kan garanderen. De beslissing van de arts moet
medisch-inhoudelijk verantwoord zijn.
De richtlijn moet worden gezien als een aanvulling op de professionele
standaard. Besluit een arts tot online contact met een patiënt, dan
gelden dus ook alle voorwaarden uit de richtlijn naast de bestaande
professionele zorgvuldigheidsnormen. Voorop staat dat alle, in de wet
BIG geregelde, beroepsbeoefenaren de verplichting en
verantwoordelijkheid hebben om het beroep zo uit te oefenen dat sprake
is van verantwoorde zorg. De IGZ houdt hierop toezicht en kan
ingrijpen in geval sprake is van onverantwoorde zorg of naar
aanleiding van meldingen en incidenten.
Vraag 8
Wat vindt u van de gehanteerde tarieven van de dermatologen?
Antwoord 8
Vrije beroepers kunnen niet zelfstandig prijzen vaststellen voor
verrichtingen die in het tweede compartiment een tarief kennen. Op dit
moment heeft Zorgverzekeraars Nederland een aanvraag ingediend voor
een productomschrijving/tarief voor teledermatologie bij de
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Daar er nog geen tarief is vastgesteld, kan ik op dit moment geen
uitspraak doen over het gehanteerde tarief.
Vraag 9
Heeft u mogelijkheden om in te grijpen met betrekking tot de
prijsstelling? Zo ja, welke? Gaat u van deze mogelijkheden gebruik
maken? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 9
Als minister heb ik de mogelijkheid een aanwijzing te sturen naar de
NZa over een prestatiebeschrijving/tarief, wanneer een tarief eenmaal
is vastgesteld, kan via een Koninklijk Besluit de vaststelling
vernietigd worden. Vooralsnog zie ik geen aanleiding om in te grijpen.
Vraag 10
Vindt u dat zorgverzekeraars, die door dit particulier initiatief
worden benaderd, een dergelijk direct aanbod uit de tweedelijn in hun
basis- en/of aanvullende pakketten mogen opnemen? Zo ja, waarom? Zo
neen, welke maatregelen gaat u nemen om te voorkomen dat dit gaat
gebeuren?
Antwoord 10
Zorgverzekeraars kunnen een dergelijk direct aanbod uit de tweedelijn
niet opnemen in het het basispakket. Wanneer de tele-dermatologische
zorg via de huisarts verloopt, valt deze binnen het basispakket.
Zorgverzekeraars zijn vrij bij de invulling van hun aanvullende
pakketten.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport