CDA Statenfractie Gelderland

PERSBERICHT

Grote teleurstelling bij het Gelderse CDA over de uitkomst van de raadsvergadering over de MER Waalsprong in Nijmegen.

De Gelderse CDA fractie vindt het onbegrijpelijk, dat de coalitiepartijen in Nijmegen (PvdA, SP en Groenlinks) wel via een motie hebben besloten om bij de ontwikkeling van de verkeersstructuur in de Waalsprong uit te gaan van de Draagvlakvariant, maar de aanleg van de Dorpensingel daar buiten te laten. Daarvan zullen de huidige en toekomstige bewoners van het gebied de dupe worden. Dat geldt ook voor de gemeente Lingewaard, in het bijzonder Bemmel en Ressen die nu worden opgesloten. Een extra verkeersaantrekkende ontwikkeling als de aanleg van een megawinkelcentrum bij de Ovatonde gaat daarentegen in de plannen van Nijmegen wel door.

De CDA-fractie heeft op 9 mei (nog voordat de raadsvergadering in Nijmegen plaats zou vinden) de MER in de commissie Mobiliteit en Economische Zaken (MEZ) van de provincie aan de orde gesteld en een meerderheid van de commissie heeft zich bij het standpunt van het CDA aangesloten. Dit standpunt komt erop neer, dat het draagvlakalternatief (incl. de Dorpensingel) op een groot aantal verkeersaspecten beter scoort en daarom ook de voorkeur verdient. Op verzoek van de commissie is dit standpunt aan B&W van Nijmegen meegedeeld.

Naar aanleiding van vragen van het CDA tijdens de Statenvergadering van februari 2007 zijn Gedeputeerde Staten bereid om aan Provinciale Staten een voorstel voor te leggen om extra middelen bij te dragen voor een goede oplossing van de verkeersstructuur in de Waalsprong. Dit kan volgens de CDA-fractie echter alleen als ook het KAN, de gemeenten Nijmegen en Lingewaard een bijdrage daaraan leveren.

De bijdrage van de provincie moet daarbij ook gekoppeld worden aan het realiseren van een oplossing die regionaal draagvlak heeft en voldoende verkeerskundig effect in de regio heeft. Naar mening van het CDA en inmiddels ook een meerderheid in de Staten (die het budgetrecht in deze hebben) kan dat alleen het geval zijn als Nijmegen alsnog besluit de volledige Draagvlakvariant te realiseren, inclusief de Dorpensingel, die tegelijk met de overige infrastructuur aangelegd dient te worden. "Winkelen" binnen deze variant is onacceptabel. Laten we de bewoners wel serieus nemen! En een uitstel tot 2016 om dan pas de Dorpensingel aan te leggen is in de ogen van het CDA-Gelderland ook geen goede zaak. Met andere woorden: zonder Dorpensingel geen provinciale bijdrage !