Campina

Campina verkoopt Belgische kaasmakerij Passendale

Groep Cheese & Butter richt zich op verdere versterking van haar internationale positie in natuurgerijpte halfharde kaas, waaronder Campina Milner, Campina Volmer en Noord-Hollandse kaas.

Campina is van plan haar Belgische kaasmakerij Passendale, onderdeel van de groep Cheese & Butter, te verkopen aan het Franse Bongrain SA. De groep Cheese & Butter gaat zich namelijk de komende jaren vooral richten op natuurgerijpte halfharde kaas, met de nadruk op de merken Campina Milner, Campina Volmer en Noord-Hollandse kaas met de Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) van de Europese Unie. In dit assortiment neemt Campina een internationaal toonaangevende positie in die de onderneming nog verder gaat uitbouwen. Daarom wil Campina de Kaasmakerij Passendale, gespecialiseerd in halfzachte Belgische kaasspecialiteiten, verkopen. Het huidige personeel van Kaasmakerij Passendale gaat mee naar Bongrain.

Campinas huidige halfzachte kaasspecialiteiten worden gemaakt bij de kaasmakerij in het Belgische Passendale. De productie van het assortiment beantwoordt aan de modernste kwaliteitseisen, waarbij tevens het traditionele kaasambacht wordt gerespecteerd. Op die manier hebben specialiteiten als Passendale, Père Joseph en Loo binnen hun marktsegment een toonaangevende plek verworven in België, Duitsland en Frankrijk. Bij Kaasmakerij Passendale werken ongeveer 120 mensen.

Bongrain SA, gevestigd te Viroflay (Frankrijk), is wereldwijd marktleider in kaasspecialiteiten. De strategie van de onderneming is gericht op marktleiderschap in lokale specialiteiten, ook voor wat betreft het assortiment halfzachte kaas-specialiteiten. Kaasmakerij Passendale past daarmee uitstekend in de groeistrategie van Bongrain. De onderneming telt ongeveer 18.600 werknemers en een omzet van EUR 3,38 miljard (2006). Het is de bedoeling dat Kaasmakerij Passendale deel uit gaat maken van Bongrain Benelux, gevestigd te Brussel.

Campina gaat zich met de groep Cheese & Butter vooral richten op de productie en het internationaal vermarkten van natuurgerijpte halfharde kaas. Met Campina Milner hebben we in diverse landen een ijzersterk merk, waaraan we gestaag verder bouwen. Verder zijn we volop bezig met de introductie van Campina Volmer, wat opnieuw een bewijs is van de groeipotentie van onze unieke Noord-Hollandse kaas. Binnen dit assortiment gaan we onze sterke positie internationaal verder uitbouwen. We concentreren ons daar volledig op, zegt drs P.J. (Piet) Hilarides, groepsdirecteur Cheese & Butter. Daarom zijn we ervan overtuigd, dat de nieuwe eigenaar een betere thuisbasis kan bieden aan onze toegewijde en professionele Belgische kaasmakers.

Partijen hebben afgesproken geen mededelingen te doen over de verkoopprijs van Kaasmakerij Passendale.

Vakbonden, ondernemingsraden en regelgevende instanties zijn geïnformeerd en zullen waar nodig bij het proces betrokken zijn.