Campina
Campina verkoopt Belgische kaasmakerij Passendale
Groep Cheese & Butter richt zich op verdere versterking van haar
internationale positie in natuurgerijpte halfharde kaas,
waaronder Campina Milner, Campina Volmer en Noord-Hollandse kaas.
Campina is van plan haar Belgische kaasmakerij Passendale, onderdeel
van de groep Cheese & Butter, te verkopen aan het Franse Bongrain SA.
De groep Cheese & Butter gaat zich namelijk de komende jaren vooral
richten op natuurgerijpte halfharde kaas, met de nadruk op de merken
Campina Milner, Campina Volmer en Noord-Hollandse kaas met de
Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) van de Europese Unie. In dit
assortiment neemt Campina een internationaal toonaangevende positie in
die de onderneming nog verder gaat uitbouwen. Daarom wil Campina de
Kaasmakerij Passendale, gespecialiseerd in halfzachte Belgische
kaasspecialiteiten, verkopen. Het huidige personeel van Kaasmakerij
Passendale gaat mee naar Bongrain.
Campinas huidige halfzachte kaasspecialiteiten worden gemaakt bij de
kaasmakerij in het Belgische Passendale. De productie van het
assortiment beantwoordt aan de modernste kwaliteitseisen, waarbij
tevens het traditionele kaasambacht wordt gerespecteerd. Op die manier
hebben specialiteiten als Passendale, Père Joseph en Loo binnen hun
marktsegment een toonaangevende plek verworven in België, Duitsland en
Frankrijk. Bij Kaasmakerij Passendale werken ongeveer 120 mensen.
Bongrain SA, gevestigd te Viroflay (Frankrijk), is wereldwijd
marktleider in kaasspecialiteiten. De strategie van de onderneming is
gericht op marktleiderschap in lokale specialiteiten, ook voor wat
betreft het assortiment halfzachte kaas-specialiteiten. Kaasmakerij
Passendale past daarmee uitstekend in de groeistrategie van Bongrain.
De onderneming telt ongeveer 18.600 werknemers en een omzet van EUR
3,38 miljard (2006). Het is de bedoeling dat Kaasmakerij Passendale
deel uit gaat maken van Bongrain Benelux, gevestigd te Brussel.
Campina gaat zich met de groep Cheese & Butter vooral richten op de
productie en het internationaal vermarkten van natuurgerijpte
halfharde kaas. Met Campina Milner hebben we in diverse landen een
ijzersterk merk, waaraan we gestaag verder bouwen. Verder zijn we
volop bezig met de introductie van Campina Volmer, wat opnieuw een
bewijs is van de groeipotentie van onze unieke Noord-Hollandse kaas.
Binnen dit assortiment gaan we onze sterke positie internationaal
verder uitbouwen. We concentreren ons daar volledig op, zegt drs P.J.
(Piet) Hilarides, groepsdirecteur Cheese & Butter. Daarom zijn we
ervan overtuigd, dat de nieuwe eigenaar een betere thuisbasis kan
bieden aan onze toegewijde en professionele Belgische kaasmakers.
Partijen hebben afgesproken geen mededelingen te doen over de
verkoopprijs van Kaasmakerij Passendale.
Vakbonden, ondernemingsraden en regelgevende instanties zijn
geïnformeerd en zullen waar nodig bij het proces betrokken zijn.