Shippers besparen miljarden op vervoerskosten
14.05.2007 / 09:02 / Rubriek: Informatief / Organisatie: Controlpay b.v.
Controlpay b.v.
Shippers besparen miljarden op vervoerskosten
BREDA, Nederland, May 14 /PRNewswire/ --
Het vervoer over de weg, de zee, de lucht en over het spoor wordt met de dag complexer. De
onoverzichtelijkheid in de financiële controle van de bijbehorende transportfacturen
echter ook, met alle bijkomende kosten van dien. Outsourcing blijkt hierin een oplossing
te zijn waar steeds meer multinationals voor kiezen.
Vervoer wordt onoverzichtelijker
Onlangs heeft Beth Enslow, werkzaam bij het gerenommeerde onderzoeksbureau The
AberdeenGroup, een uitgebreid onderzoek gehouden onder 380 multinationals behorend tot de
Fortune 500. Het onderzoek richt zich op de wijze waarop deze verladers omgaan met het
controleren en betalen van transportfacturen. De resultaten zijn verbazingwekkend.
Door een 100 controle op juist gehanteerde tarieven, aantallen en gewichten, kan er
ruim 8 aan kosten bespaard worden in de Financial Supply Chain, tussen het moment van de
daadwerkelijke order tot aan de uiteindelijke betaling van de vrachtfactuur. Het blijkt
echter dat er niet of nauwelijks gecontroleerd wordt gezien de complexiteit van factoren.
Alleen al in Europa liggen de totale transportkosten op meer dan 900 miljard Euro. Door
een 100 controle die een minimale besparing van 8 oplevert liggen de kosten waarvoor het
bedrijfsleven zichzelf jaarlijks benadeelt al op 72 miljard Euro.
Reeds langer is bekend dat steeds meer multinationals de productie units naar de
zogenaamde "best cost countries" verplaatsen of dit overwegen te gaan doen. Dat betekent
langere aanvoerlijnen, meer transport, meer overslag en meer combinaties van diverse
soorten transport. Het betekent echter ook dat er geen sprake meer is van een simpel
transporttarief gebaseerd op vervoer van A naar B, maar een vervoersfactuur die steeds
ingewikkelder wordt en met een complexere kostenstructuur.
En is die factuur nog wel te controleren? Want wie controleert het tarief voor het
wegvervoer in China, met aansluitend de zeevrachtkosten met al haar toeslagen zoals CAF,
BAF, olietoeslagen, in time delevery / out of time delivery / next day delivery, MAUT
tarieven en ga zo maar door? En als er dan nog gecontroleerd wordt, wordt dit dan
centraal gedaan of juist decentraal? En waar worden al deze vervoerstarieven bewaard en
wie waakt ervoor dat deze up-to-date zijn en blijven?
Uit het AberdeenGroup onderzoek komt eveneens naar voren dat 81 van de onderzochte
bedrijven de komende twee jaar van plan zijn om kostenbesparende maatregelen te gaan
implementeren die liggen op het vlak van procurement, factuurcontrole en betaling. Deze
zaken zouden dan eveneens gecentraliseerd moeten gaan worden aan bijvoorbeeld een externe
partij.
Een van de bedrijven die deel heeft genomen aan het AberdeenGroup onderzoek, met een
vrachtomzet van 40 miljoen Euro heeft ervoor gekozen de volledige factuurcontrole te
outsourcen aan een gespecialiseerd bedrijf. Resultaat: na het eerste jaar een directe
besparing van 3 miljoen Euro door middel van een efficiëntere en effectievere
vervoersfactuur controle, een nauwkeurigere reporting, een betere inkoop en dit alles met
een lagere personeelsbezetting.
Gespecialiseerde controle
Dit fenomeen, het zogenaamde "Freight Payment'; het outsourcen van de controle en
betaling van vervoersfacturen, bestaat in de USA vanwege overheidregulatie al jaren. In
Europa is het echter totaal nieuw en is er tot nu toe slechts één bedrijf
dat zich volledig op dit vlak heeft gespecialiseerd.
ControlPay is tot op heden het enige bedrijf binnen Europa die zich met deze
specialistische financiële controle bezig houdt. Zij treedt hierbij op als "Trusted
Third Party" en heeft door haar werkwijze aangetoond enorme kostenbesparingen te kunnen
realiseren voor zowel de verlader als de vervoerder.
Kees de Jongh, COO van ControlPay geeft aan: "hierbij wordt gestreefd om slechts
één tarievendatabase op te zetten voor zowel de opdrachtgever als voor de
vervoerder van waaruit de transportorders worden voorgecalculeerd. Via internet hebben
beide partijen toegang tot deze database en kunnen wijzigingen die de transportprijs
bepalen (zoals gewicht, tijden, afstanden etc.) direct verwerkt worden zodat er te allen
tijde een correct eindbedrag ontstaat. Het complete proces is door KPMG gecertificeerd
zijnde SAS 70 Type 2.".
"Het betekent namelijk ook dat de factuur van de vervoerder altijd juist is, niet meer
gecorrigeerd hoeft te worden en dus binnen de gestelde betalingstermijn voldaan kan
worden. Het komt niet meer voor dat vrachtnota's blijven liggen, omdat er iets niet klopt
of omdat ze moeilijk te controleren zijn.
Multinationals zoals Bridgestone, PPG en Avery Dennison hebben hun controle van
vervoersfacturen al succesvol geoutsourced naar ControlPay.
bekijk de website www.controlpay.com.
Contact:
Meer informatie over het AberdeenGroup onderzoek en de werkwijze van ControlPay is te
verkrijgen via de heer de Jongh, +31-(0)76-599-1590