Universiteit van Amsterdam

Its-academy: docenten hoger onderwijs geven les op scholen

Platform Bèta Techniek geeft 2 miljoen euro subsidie

Het Platform Bèta Techniek heeft 2 miljoen euro subsidie toegekend aan een gezamenlijk initiatief van de Universiteit van Amsterdam (UvA), de Vrije Universiteit, de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool INHOLLAND en veertig middelbare scholen. Dankzij de subsidie kunnen de samenwerkende partners in september beginnen met de its-academy, waarbij docenten uit het hoger onderwijs les gaan geven op middelbare scholen. De UvA is penvoerder van het project.

Aan de its-academy (its staat voor informatica, techniek en science) gaan docenten uit het hoger onderwijs samen met docenten uit het voortgezet onderwijs de bètavakken informatica, NLT (natuur, leven en technologie) en wiskunde D geven aan leerlingen uit havo en vwo. Daarnaast worden op de deelnemende hoger-onderwijsinstellingen its-labs ingericht als leer-/werkplaatsen voor talentontwikkeling. De initiatiefnemers willen hiermee een kwaliteitsimpuls geven aan het bètaonderwijs in de regio Noord-Holland en tevens de mobiliteit van docenten uit het hoger onderwijs (HO) naar het voortgezet onderwijs (VO) en omgekeerd bevorderen. De samenwerking moet het bètaonderwijs in beide sectoren versterken.

HO-docenten zijn goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in hun vakgebied en kunnen de deskundigheid van VO-docenten stimuleren. Aan de andere kant kunnen HO-docenten van hun VO-collega's leren wat het eindniveau is van havo- en vwo-leerlingen en daarmee de aansluiting op het vervolgonderwijs verbeteren. Bovendien levert het inzetten van HO-docenten in het voortgezet onderwijs een toename op van het aantal eerstegraders (docenten met een wetenschappelijke graad). In eerste instantie zal dit het toenemende tekort niet kunnen opvangen, maar de initiatiefnemers menen dat de interactie tussen VO en HO het vak van eerstegraadsdocent wel aantrekkelijker kan maken.

De deelnemende instellingen willen leerlingen meer interesseren voor bèta en techniek en zodoende de kenniseconomie die Nederland voorstaat, waarborgen. De subsidie van het Platform Bèta Techniek is behalve een financiële impuls voor de initiatiefnemers ook een bevestiging dat deze vorm van samenwerking inderdaad veelbelovend is.



Universiteit van Amsterdam