ProRail
Persbericht
15-05-2007
Trams op het spoor wint ProRail PrijsVraag
Het plan van Rob van der Bijl en Arcadis om het regionale spoor
aantrekkelijker en goedkoper te exploiteren, is gekozen als winnaar
van de ProRail PrijsVraag. De winnaars stellen voor om trams te laten
rijden op het spoor, de zogenoemde vertramming. De dienstregeling kan
hierdoor worden uitgebreid en er kunnen meer stations of
opstapplaatsen worden gerealiseerd. De jury oordeelde dat het plan
goed is onderbouwd wat betreft de kosten en baten. Voor de uitwerking
van dit plan is medewerking van andere partijen zoals de provincie
noodzakelijk.
De jury oordeelt dat de samenwerking tussen Van der Bijl en Arcadis
een aansprekend en volledig geintegreerd concept heeft opgeleverd.
Financien, marketing, veiligheid en planologische consequenties zijn
goed uitgewerkt. De tram is letterlijk en figuurlijk laagdrempelig en
maakt de overstap van auto naar openbaar vervoer aantrekkelijk. Het
plan voorziet in een pilot op de lijn Zwolle-Kampen. Deze pilot zal
voldoende ervaring en informatie op-leveren over de optimale vorm van
vertramming. Ook de kosten van onderhoud en materieel zullen door de
pilot inzichtelijk worden. Om de vertramming mogelijk te maken moeten
ondermeer de veiligheidssystemen worden aangepast. Dan kunnen er zowel
gewone treinen en goederentreinen als trams over het spoor rijden.
De winnaars stellen dat door de toepassing van de vertramming methode
een substantieel deel van het regionale spoor aantrekkelijker en
goedkoper kan worden geexploiteerd. âDit geeft een impuls voor de
regio en heeft grote kans om mensen uit de auto in het openbaar
vervoer te krijgen. Het biedt lokale overheden en het lokale
bedrijfsleven kansen om meer uit het regionale spoor te halen. Voor
ProRail biedt dit mogelijkheden om een vernieuwende rol te spelenâ, zo
stellen zij.
ProRail heeft de PrijsVraag nu voor de tweede keer georganiseerd. In
het voorjaar van 2006 stelde ProRail de vraag âHoe krijgen we op
regionale lijnen meer reizigers in de trein tegen lagere kostenâ. De
jury selecteerde uit 59 inzendingen 6 ideeen die in aanmerking konden
komen voor de prijs. De winnaar ontvangt 100.000 Euro voor de
uitvoering van het idee.
De overige genomineerden zijn Lloydâs Register Rail, Strukton
Railinfra, Delta Rail en dhr. Sierts. De jury staat onder
voorzitterschap van OV-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven. In de jury
zitten verder: Gerlach Cerfontaine, president en CEO Schiphol Group,
Marijke van Haaren, gedeputeerde provincie Gelderland, Bert Klerk,
voorzitter Raad van Bestuur ProRail, Tjibbe Stelwagen, voormalig NS
directeur en Margot Weijnen, professor aan de TU Delft en lid van het
Innovatieplatform.