AutoRai

Cerberus neemt meerderheidsbelang in Chrysler Group

(5/15/2007)
De raad van bestuur van DaimlerChrysler AG (beursafkorting DCX) heeft vandaag, onder voorbehoud van de toestemming van de raad van commissarissen, het toekomstige concept voor de Chrysler Group en de herstructurering van DaimlerChrysler AG bekendgemaakt. De uitvoering van de transactie is onder meer afhankelijk van overheidstoestemming en van de financiering door Cerberus.

Structuur van de transactie
Voor het aandeel van 80,1% in de toekomstige Chrysler Holding LLC wordt door een dochteronderneming van de private equity onderneming Cerberus Capital Management, L.P., New York een inleg van ⬠5,5 miljard ($ 7,4 miljard) ingebracht. DaimlerChrysler zal een deelneming in de nieuwe onderneming hebben van 19,9%. De Chrysler Holding LLC behoudt 100% van de toekomstige Chrysler Corporation LLC, die de automobielactiviteiten van de merken Chrysler, Jeep en Dodge behartigd en van de toekomstige Chrysler Financial Services LLC, dat zich zal bezighouden met de bijbehorende financiële dienstverlening in het NAFTA-gebied.

Van de ⬠5,5 miljard vloeien ⬠3,7 miljard in de industriële activiteiten (Chrysler Corporation LLC) en ⬠0,8 miljard in de financiële dienstverleningsactiviteiten (Chrysler Financial Services LLC), teneinde de basis van het eigen vermogen van beide ondernemingen te versterken. Het resterende bedrag van ⬠1,0 miljard krijgt DaimlerChrysler. Tegelijkertijd verleent DaimlerChrysler een lening van ⬠0,3 miljard aan Chrysler Corporation LLC.

In het contract is opgenomen dat DaimlerChrysler de industriële activiteiten van de Chrysler Group op het moment van de closing compleet schuldenvrij overdraagt. Vanwege de verwachte negatieve cash flow van de Chrysler Group zal in combinatie met het herstructureringsplan voor DaimlerChrysler een belasting van de cash flow van in totaal ⬠1,2 miljard ontstaan. Per saldo ontstaat voor DaimlerChrysler een belasting van de liquide middelen van ⬠0,5 miljard. Bovendien zal DaimlerChrysler, in het kader van de transactie, langlopende schulden van de Chrysler Group aflossen. Daardoor ontstaan voortijdig vervallende schadevergoedingen van ca. ⬠650 miljoen, die door DaimlerChrysler moeten worden gedragen. Daarnaast ontstaan de gebruikelijke transactiekosten.

De Chrysler Group behoudt haar financiële verplichtingen voor pensioenen en ziektekosten voor haar medewerkers en die van de onder de Chrysler Group vallende financiële dienstverleningstak. Momenteel bestaat voor de pensioenplannen een duidelijke overdekking.

Gevolgen voor de kerncijfers
De transactie heeft de volgende consequenties voor DaimlerChrysler AG:
* In totaal ontstaan bij de netto winst op basis van IFRS in het jaar 2007 volgens voorlopige schattingen lasten in een bandbreedte van ⬠3 tot ⬠4 miljard.

* Door de Chrysler ondernemingen uit de consolidatie te halen en het daardoor veranderende balanstotaal, wordt een stijging van het eigen vermogen voor de industriële activiteiten van DaimlerChrysler tot 2008 van meer dan 40% verwacht.
* Voor de door DaimlerChrysler AG uitgegeven en gegarandeerde leningen verandert er niets. Bij de financiële dienstverleningsactiviteiten van de merken Chrysler, Jeep en Dodge lost Cerberus de huidige financiering van DaimlerChrysler AG af.
* De deelname van DaimlerChrysler AG in de toekomstige Chrysler Holding LLC van 19,9% wordt na de closing op basis van de 'at equity'-methode in het segment Van, Bus, Other ondergebracht.
* Verwacht wordt, dat de closing van de transactie in het derde kwartaal 2007 definitief zijn beslag zal krijgen.

Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG en directeur van de divisie Mercedes Car Group: 'Wij zijn ervan overtuigd dat wij een oplossing hebben gevonden die over de gehele linie genomen de beste waarde biedt, zowel voor Daimler als voor Chrysler. Met deze transactie hebben wij de voorwaarden geschapen voor een nieuwe start van Chrysler en voor Daimler.'

Ron Gettelfinger, president van de vakbond UAW: 'Met de transactie met Cerberus zijn de belangen van onze UAW-leden, de Chrysler Group en Daimler het beste gediend. Wij zijn blij dat de beslissing is gevallen. Want nu kunnen onze leden en het management zich weer volledig concentreren op de ontwikkeling en productie van kwaliteitsproducten voor de toekomst van de Chrysler Group.'

John W. Snow, bestuursvoorzitter van Cerberus Capital Management L.P.: 'Wij heten Chrysler welkom in de Cerberus-familie en zijn ervan overtuigd, dat Cerberus een goede thuishaven zal zijn voor Chrysler. Cerberus gelooft in de kracht van de Amerikaanse automobielindustrie. Maar het allerbelangrijkste is; we geloven in Chrysler.'

En verder zegt Snow: 'Wij danken DaimlerChrysler voor de verantwoording die de onderneming in de afgelopen tien jaar voor deze Amerikaanse icoon aan de dag heeft gelegd. Wij zijn ons ervan bewust, dat Chrysler grote uitdagingen te wachten staat. Maar wij zijn vol vertrouwen, dat deze overwonnen kunnen worden. Een private investment onderneming als Cerberus zal een management aanstellen dat zich op de lange termijn richt, in plaats van de nadruk te leggen op resultaatsverwachtingen voor de korte termijn.

De business bevorderd
In bijna tien jaar als DaimlerChrysler is veel gedaan om de business te bevorderen. De synergieën die tussen Mercedes-Benz en Chrysler mogelijk zijn, werden ten volle benut. Verdergaande mogelijkheden tot samenwerking zijn vanwege de diversiteit van de segmenten beperkt. De sterke veranderlijkheid en de prijsdruk op de Noord-Amerikaanse thuismarkt van de Chrysler Group gaan voor DaimlerChrysler uiteindelijk ten koste van de winstgevendheid en de ontwikkeling van de aandelenkoers.

In de afgelopen jaren heeft de Chrysler Group aanzienlijke vooruitgang geboekt. Zo is de productietijd per auto gereduceerd van 48 uur in 2001 naar tegenwoordig iets meer dan 30 uur. De kwaliteit is in de afgelopen zes jaar met meer dan 40% verbeterd. Sinds 2002 werd meer dan ⬠7,4 miljard ($ 10 miljard) in nieuwe productielijnen en technologieën geïnvesteerd. Met 34 nieuwe modellen sinds 2001 heeft Chrysler een van de jongste productprogramma's in de automobielbranche.

Zetsche: 'Qua resultaat staat Chrysler er tegenwoordig structureel beter voor dan zijn Amerikaanse concurrenten. En met partner Cerberus heeft Chrysler de beste kansen om zijn volledige potentieel te benutten.'

Samenwerking wordt voortgezet
Bestaande projecten met de Mercedes Car Group worden voortgezet, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van conventionele en alternatieve aandrijflijnen, bij de inkoop, in de verkooporganisatie en bij Financial Services buiten Noord-Amerika. Verder wordt een 'Joint Automotive Council' opgericht, waarin vertegenwoordigers van beide partijen kijken naar het potentieel van nieuwe en lopende projecten en daar beslissingen over nemen. Dit college wordt geleid door bestuursleden van beide ondernemingen.

Zetsche: 'We verheugen ons erop, de samenwerking op vele gebieden als zakenpartners voort te zetten, teneinde ook in de toekomst de voordelen van de samenwerking voor beide partijen te kunnen benutten. Dat is een van de redenen, waarom wij een aandeel van 19,9% in Chrysler blijven behouden.'

Nieuwe Daimler AG
Als gevolg van de nieuwe concernstructuur is het de bedoeling dat de naam DaimlerChrysler AG zal worden veranderd in Daimler AG. Daarover zullen de aandeelhouders naar verwachting in het najaar van 2007 tijdens een buitengewone vergadering een beslissing nemen.

De raad van bestuur van de nieuwe onderneming zal tot zes bestuursleden worden gereduceerd. Tom LaSorda, Eric Ridenour en Tom Sidlik zullen het huidige concernbestuur verlaten.

In de nieuwe Daimler AG vervalt de zelfstandige bestuursfunctie voor inkoop. In de toekomst worden alle inkoopactiviteiten rechtstreeks tussen de divisies gecoördineerd. In de raad van bestuur neemt Bodo Uebber additioneel de verantwoordelijkheid voor inkoop op zich.

Het management van de Mercedes Car Group, de Truck Group en Financial Services blijft onveranderd en dat geldt eveneens voor de leiding van de Vans en Bussen activiteiten.

Zetsche: 'We hebben bij onze administratieve functies en in alle divisies ons huiswerk gemaakt. Als resultaat van onze strategische heroriëntatie hebben wij een duidelijke marsroute voor de toekomst uitgestippeld.'

De Mercedes Car Group zal dit jaar een omzetrendement van ten minste 7% behalen en dat de komende jaren verder uitbouwen.

De Truck Group wil vanaf 2008 een gemiddeld omzetrendement van 7% bereiken. Dit komt overeen met een return on net assets van ca. 30%.

DaimlerChrysler is qua winstgevendheid een benchmark en wereldmarktleider voor Bussen. De nieuwe Sprinter zet in het succesvolle Bestelwagensegment het succesverhaal van zijn voorganger voort.

De divisie Financial Services wil een rendement op eigen vermogen van meer dan 14% bereiken.

Groeipotentieel
'Onze uitgangspositie is solide. We zijn bovengemiddeld kapitaalkrachtig en onze toekomstperspectieven zijn goed', aldus Zetsche. Groei ziet de onderneming vooral voor de volgende gebieden:
* Verdere groei bij de kernactiviteiten, dat wil zeggen in de traditionele segmenten die het meeste winstpotentieel en de hoogste groeipercentages laten zien, alsmede het ontwikkelen van nieuwe kansen op regionale markten.

* Uitbreiding van innovatieve, klantgeoriënteerde en op maat gesneden services en activiteiten over de gehele keten.
* Meer aanspraak op de leidende positie op het gebied van duurzame, verantwoorde en milieuvriendelijke technologieën.

Door zich op deze gebieden te concentreren, wordt het totale potentieel van Daimler benut en de ondernemingswaarde door winstgevende en duurzame groei verhoogd. Dit wil Daimler op eigen kracht bereiken en tegelijkertijd profiteren van de schaalgrootte die de samenwerking met Chrysler biedt.

Zetsche over de doelstellingen van Daimler: 'Wij willen wereldwijd de toonaangevende fabrikant zijn van premium voertuigen en van premium services in elk marksegment waarin we actief zijn. En wij willen het âCommitment to Excellenceâ uitstralen, in een cultuur die gebaseerd is op een rijke geschiedenis vol innovaties en pioniersgeest met Mercedes-Benz, het sterkste automobielmerk ter wereld.'

Cerberus
Cerberus Capital Management, L.P., New York, is een van de grootste private investment ondernemingen ter wereld met een investeringsvolume van ca. $ 23,5 miljard. Cerberus werd in 1992 opgericht en heeft momenteel participaties in meer dan 50 ondernemingen met een totale omzet van meer dan $ 60 miljard.