Cerberus neemt meerderheidsbelang in Chrysler Group
(5/15/2007)
De raad van bestuur van DaimlerChrysler AG (beursafkorting DCX) heeft
vandaag, onder voorbehoud van de toestemming van de raad van
commissarissen, het toekomstige concept voor de Chrysler Group en de
herstructurering van DaimlerChrysler AG bekendgemaakt. De uitvoering
van de transactie is onder meer afhankelijk van overheidstoestemming
en van de financiering door Cerberus.
Structuur van de transactie
Voor het aandeel van 80,1% in de toekomstige Chrysler Holding LLC
wordt door een dochteronderneming van de private equity onderneming
Cerberus Capital Management, L.P., New York een inleg van ⬠5,5
miljard ($ 7,4 miljard) ingebracht. DaimlerChrysler zal een deelneming
in de nieuwe onderneming hebben van 19,9%. De Chrysler Holding LLC
behoudt 100% van de toekomstige Chrysler Corporation LLC, die de
automobielactiviteiten van de merken Chrysler, Jeep en Dodge behartigd
en van de toekomstige Chrysler Financial Services LLC, dat zich zal
bezighouden met de bijbehorende financiële dienstverlening in het
NAFTA-gebied.
Van de ⬠5,5 miljard vloeien ⬠3,7 miljard in de industriële
activiteiten (Chrysler Corporation LLC) en ⬠0,8 miljard in de
financiële dienstverleningsactiviteiten (Chrysler Financial Services
LLC), teneinde de basis van het eigen vermogen van beide ondernemingen
te versterken. Het resterende bedrag van ⬠1,0 miljard krijgt
DaimlerChrysler. Tegelijkertijd verleent DaimlerChrysler een lening
van ⬠0,3 miljard aan Chrysler Corporation LLC.
In het contract is opgenomen dat DaimlerChrysler de industriële
activiteiten van de Chrysler Group op het moment van de closing
compleet schuldenvrij overdraagt. Vanwege de verwachte negatieve cash
flow van de Chrysler Group zal in combinatie met het
herstructureringsplan voor DaimlerChrysler een belasting van de cash
flow van in totaal ⬠1,2 miljard ontstaan. Per saldo ontstaat voor
DaimlerChrysler een belasting van de liquide middelen van ⬠0,5
miljard. Bovendien zal DaimlerChrysler, in het kader van de
transactie, langlopende schulden van de Chrysler Group aflossen.
Daardoor ontstaan voortijdig vervallende schadevergoedingen van ca. â¬
650 miljoen, die door DaimlerChrysler moeten worden gedragen.
Daarnaast ontstaan de gebruikelijke transactiekosten.
De Chrysler Group behoudt haar financiële verplichtingen voor
pensioenen en ziektekosten voor haar medewerkers en die van de onder
de Chrysler Group vallende financiële dienstverleningstak. Momenteel
bestaat voor de pensioenplannen een duidelijke overdekking.
Gevolgen voor de kerncijfers
De transactie heeft de volgende consequenties voor DaimlerChrysler AG:
* In totaal ontstaan bij de netto winst op basis van IFRS in het
jaar 2007 volgens voorlopige schattingen lasten in een bandbreedte
van ⬠3 tot ⬠4 miljard.
* Door de Chrysler ondernemingen uit de consolidatie te halen en het
daardoor veranderende balanstotaal, wordt een stijging van het
eigen vermogen voor de industriële activiteiten van
DaimlerChrysler tot 2008 van meer dan 40% verwacht.
* Voor de door DaimlerChrysler AG uitgegeven en gegarandeerde
leningen verandert er niets. Bij de financiële
dienstverleningsactiviteiten van de merken Chrysler, Jeep en Dodge
lost Cerberus de huidige financiering van DaimlerChrysler AG af.
* De deelname van DaimlerChrysler AG in de toekomstige Chrysler
Holding LLC van 19,9% wordt na de closing op basis van de 'at
equity'-methode in het segment Van, Bus, Other ondergebracht.
* Verwacht wordt, dat de closing van de transactie in het derde
kwartaal 2007 definitief zijn beslag zal krijgen.
Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van
DaimlerChrysler AG en directeur van de divisie Mercedes Car Group:
'Wij zijn ervan overtuigd dat wij een oplossing hebben gevonden die
over de gehele linie genomen de beste waarde biedt, zowel voor Daimler
als voor Chrysler. Met deze transactie hebben wij de voorwaarden
geschapen voor een nieuwe start van Chrysler en voor Daimler.'
Ron Gettelfinger, president van de vakbond UAW: 'Met de transactie met
Cerberus zijn de belangen van onze UAW-leden, de Chrysler Group en
Daimler het beste gediend. Wij zijn blij dat de beslissing is
gevallen. Want nu kunnen onze leden en het management zich weer
volledig concentreren op de ontwikkeling en productie van
kwaliteitsproducten voor de toekomst van de Chrysler Group.'
John W. Snow, bestuursvoorzitter van Cerberus Capital Management L.P.:
'Wij heten Chrysler welkom in de Cerberus-familie en zijn ervan
overtuigd, dat Cerberus een goede thuishaven zal zijn voor Chrysler.
Cerberus gelooft in de kracht van de Amerikaanse automobielindustrie.
Maar het allerbelangrijkste is; we geloven in Chrysler.'
En verder zegt Snow: 'Wij danken DaimlerChrysler voor de
verantwoording die de onderneming in de afgelopen tien jaar voor deze
Amerikaanse icoon aan de dag heeft gelegd. Wij zijn ons ervan bewust,
dat Chrysler grote uitdagingen te wachten staat. Maar wij zijn vol
vertrouwen, dat deze overwonnen kunnen worden. Een private investment
onderneming als Cerberus zal een management aanstellen dat zich op de
lange termijn richt, in plaats van de nadruk te leggen op
resultaatsverwachtingen voor de korte termijn.
De business bevorderd
In bijna tien jaar als DaimlerChrysler is veel gedaan om de business
te bevorderen. De synergieën die tussen Mercedes-Benz en Chrysler
mogelijk zijn, werden ten volle benut. Verdergaande mogelijkheden tot
samenwerking zijn vanwege de diversiteit van de segmenten beperkt. De
sterke veranderlijkheid en de prijsdruk op de Noord-Amerikaanse
thuismarkt van de Chrysler Group gaan voor DaimlerChrysler
uiteindelijk ten koste van de winstgevendheid en de ontwikkeling van
de aandelenkoers.
In de afgelopen jaren heeft de Chrysler Group aanzienlijke vooruitgang
geboekt. Zo is de productietijd per auto gereduceerd van 48 uur in
2001 naar tegenwoordig iets meer dan 30 uur. De kwaliteit is in de
afgelopen zes jaar met meer dan 40% verbeterd. Sinds 2002 werd meer
dan ⬠7,4 miljard ($ 10 miljard) in nieuwe productielijnen en
technologieën geïnvesteerd. Met 34 nieuwe modellen sinds 2001 heeft
Chrysler een van de jongste productprogramma's in de
automobielbranche.
Zetsche: 'Qua resultaat staat Chrysler er tegenwoordig structureel
beter voor dan zijn Amerikaanse concurrenten. En met partner Cerberus
heeft Chrysler de beste kansen om zijn volledige potentieel te
benutten.'
Samenwerking wordt voortgezet
Bestaande projecten met de Mercedes Car Group worden voortgezet,
bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van conventionele en alternatieve
aandrijflijnen, bij de inkoop, in de verkooporganisatie en bij
Financial Services buiten Noord-Amerika. Verder wordt een 'Joint
Automotive Council' opgericht, waarin vertegenwoordigers van beide
partijen kijken naar het potentieel van nieuwe en lopende projecten en
daar beslissingen over nemen. Dit college wordt geleid door
bestuursleden van beide ondernemingen.
Zetsche: 'We verheugen ons erop, de samenwerking op vele gebieden als
zakenpartners voort te zetten, teneinde ook in de toekomst de
voordelen van de samenwerking voor beide partijen te kunnen benutten.
Dat is een van de redenen, waarom wij een aandeel van 19,9% in
Chrysler blijven behouden.'
Nieuwe Daimler AG
Als gevolg van de nieuwe concernstructuur is het de bedoeling dat de
naam DaimlerChrysler AG zal worden veranderd in Daimler AG. Daarover
zullen de aandeelhouders naar verwachting in het najaar van 2007
tijdens een buitengewone vergadering een beslissing nemen.
De raad van bestuur van de nieuwe onderneming zal tot zes
bestuursleden worden gereduceerd. Tom LaSorda, Eric Ridenour en Tom
Sidlik zullen het huidige concernbestuur verlaten.
In de nieuwe Daimler AG vervalt de zelfstandige bestuursfunctie voor
inkoop. In de toekomst worden alle inkoopactiviteiten rechtstreeks
tussen de divisies gecoördineerd. In de raad van bestuur neemt Bodo
Uebber additioneel de verantwoordelijkheid voor inkoop op zich.
Het management van de Mercedes Car Group, de Truck Group en Financial
Services blijft onveranderd en dat geldt eveneens voor de leiding van
de Vans en Bussen activiteiten.
Zetsche: 'We hebben bij onze administratieve functies en in alle
divisies ons huiswerk gemaakt. Als resultaat van onze strategische
heroriëntatie hebben wij een duidelijke marsroute voor de toekomst
uitgestippeld.'
De Mercedes Car Group zal dit jaar een omzetrendement van ten minste
7% behalen en dat de komende jaren verder uitbouwen.
De Truck Group wil vanaf 2008 een gemiddeld omzetrendement van 7%
bereiken. Dit komt overeen met een return on net assets van ca. 30%.
DaimlerChrysler is qua winstgevendheid een benchmark en
wereldmarktleider voor Bussen. De nieuwe Sprinter zet in het
succesvolle Bestelwagensegment het succesverhaal van zijn voorganger
voort.
De divisie Financial Services wil een rendement op eigen vermogen van
meer dan 14% bereiken.
Groeipotentieel
'Onze uitgangspositie is solide. We zijn bovengemiddeld
kapitaalkrachtig en onze toekomstperspectieven zijn goed', aldus
Zetsche. Groei ziet de onderneming vooral voor de volgende gebieden:
* Verdere groei bij de kernactiviteiten, dat wil zeggen in de
traditionele segmenten die het meeste winstpotentieel en de
hoogste groeipercentages laten zien, alsmede het ontwikkelen van
nieuwe kansen op regionale markten.
* Uitbreiding van innovatieve, klantgeoriënteerde en op maat
gesneden services en activiteiten over de gehele keten.
* Meer aanspraak op de leidende positie op het gebied van duurzame,
verantwoorde en milieuvriendelijke technologieën.
Door zich op deze gebieden te concentreren, wordt het totale
potentieel van Daimler benut en de ondernemingswaarde door
winstgevende en duurzame groei verhoogd. Dit wil Daimler op eigen
kracht bereiken en tegelijkertijd profiteren van de schaalgrootte die
de samenwerking met Chrysler biedt.
Zetsche over de doelstellingen van Daimler: 'Wij willen wereldwijd de
toonaangevende fabrikant zijn van premium voertuigen en van premium
services in elk marksegment waarin we actief zijn. En wij willen het
âCommitment to Excellenceâ uitstralen, in een cultuur die gebaseerd is
op een rijke geschiedenis vol innovaties en pioniersgeest met
Mercedes-Benz, het sterkste automobielmerk ter wereld.'
Cerberus
Cerberus Capital Management, L.P., New York, is een van de grootste
private investment ondernemingen ter wereld met een investeringsvolume
van ca. $ 23,5 miljard. Cerberus werd in 1992 opgericht en heeft
momenteel participaties in meer dan 50 ondernemingen met een totale
omzet van meer dan $ 60 miljard.
AutoRai