25 nieuwe vrouwenbladen in periode 2000-2006
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 15 mei 2007
---
25 nieuwe vrouwenbladen verschenen in periode 2000-2006
In 2006 werden totaal 572 miljoen tijdschriften in Nederland verspreid
De gemiddelde totale verspreide oplage van publiekstijdschriften in
Nederland is in de eerste zes jaar van deze eeuw met 5 procent
gestegen tot 25 miljoen exemplaren. Dat blijkt uit een analyse van de
HOI-cijfers van 2000 t/m 2006. Vandaag verschijnen de cijfers over
2006. In 2006 werden in Nederland in totaal 572.131.486 tijdschriften
verspreid, waarvan 360 miljoen als abonnement werden ontvangen en 122
miljoen exemplaren in de winkel werden gekocht, de overige exemplaren
vonden op een andere wijze de weg naar de lezer.
Grootste groeiers in 2006
Dat tijdschriften bij jongeren, en dan vooral meiden, populair zijn
blijkt uit de groei van de gemiddelde totale verspreide oplage van
Girlz! (103.000, +34%), VI for Kids (14.000, +26%), ElleGirl (88.000,
+22%) en CosmoGirl! (100.000, +15%). Maar liefst zeven auto- en
motorbladen stegen in 2006 in oplage. Grootste stijger in dit segment
is Formule 1 Race Report (32.000, +22%). Aan de groei van Happinez
lijkt geen einde te komen, inmiddels is de oplage gestegen naar
140.000 (+63%). Elsevier blijft koploper bij de opiniebladen (145.000,
+4%). Bij de omroepbladen laten TV Film (+9%) en TV Krant (+8%) als
enigen een stijging zien. In het segment special interest bladen is
Grasduinen de grote winnaar met een stijging van 78% naar een oplage
van 46.000 exemplaren, op de voet gevolgd door Zoom.nl (40.000, +70%).
Oplageontwikkeling in de afgelopen zes jaar
De dynamiek in de tijdschriftenmarkt in het begin van de 21ste eeuw
wordt geïllustreerd door het grote aantal nieuwe tijdschriften dat in
de afgelopen zes jaar op de markt is verschenen. Ook zijn er een
aantal tijdschriften van de markt gehaald. Daarnaast zijn er
duidelijke verschillen in oplageontwikkeling tussen de segmenten.
Acht van de vijftien segmenten tonen volop groei: een stijging van 36%
in deze segmenten zorgt voor een totale oplage van 9,3 miljoen. De
grootste groei was er bij de populair wetenschappelijke bladen. Dit
segment groeide in de periode 2000-2006 met 175 procent tot 582.000
exemplaren. Verantwoordelijk voor dit resultaat zijn nieuwkomer Quest,
dat in 2006 een oplage realiseerde van 172.000 en Psychologie
Magazine, dat in de genoemde periode de oplage met 185 procent zag
stijgen tot 118.000.
De totale verspreide oplage van de woon-, tuin en doe het zelf-bladen
steeg in de periode 2000-2006 met 34 procent tot 1,9 miljoen
exemplaren. ELLE Wonen deed het goed. In de genoemde periode steeg de
oplage met 24 procent tot 61.000. Succesvolle nieuwkomers in dit
segment waren Buitenleven (70.000) en More than Classic (42.000).
Andere segmenten die groeiende oplages laten zien, zijn de special
interest bladen (+98%, 100.000), de opvoedingsbladen (+45%, 100.000),
de reis- en recreatiebladen (+20%, 500.000), de opiniebladen (+20%,
300.000) en de culinaire bladen (+20%, 300.000)
Vrouwenbladen populair
De totale verspreide oplage van de vrouwenbladen steeg in de periode
2000-2006 met 17 procent tot 3,6 miljoen exemplaren. De sterkste groei
in dit segment was voor Glossy (+86%, 134.000), Midi (+65%, 76.000),
Vriendin (+54%, 150.000), Flair (+26%, 130.000) en ELLE (+17%,
89.000). Hoewel Margriet en Libelle dalen zijn deze twee tezamen nog
altijd goed voor 23% van de totale oplage van de vrouwenbladen
(837.000). Maar de Nederlandse vrouw kreeg in het begin van de 21ste
eeuw veel keuze uit nieuwe titels. In de periode 2000-2006 werden in
Nederland maar liefst 25 nieuwe vrouwenbladen gelanceerd. Niet
allemaal zijn ze succesvol. Inmiddels zijn o.a. Body + Mind Woman, New
Shopping Magazine, Pulse, Sis en Strictly van de markt gehaald.
Andere introducties zijn juist wel heel succesvol verlopen. De
grootste oplages werden behaald door Glamour (156.000), Happinez
(140.000) en LINDA. (133.000). Andere nieuwe vrouwenbladen zijn Esta
(85.000), Celebrity (66.000), JAN (62.000), Stars (62.000), Red
(60.000), Eva (56.000) en Starstyle (53.000).
* bovengenoemde totalen zijn exclusief oplages van sponsored magazines
en dagbladmagazines
---
-----------------------------
Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het
Nederlands Uitgeversverbond. Meer informatie: Harriët Schrier,
telefoon 020-4309162 of per e-mail h.schrier@nuv.nl
Nederlands Uitgeversverbond