BedrijfsautoRAI

Stijgende verkoop Renault Trucks in 2006

(5/15/2007)
2006 was een belangrijk jaar voor Renault Trucks. Zo rondde het bedrijf de optimalisatie. De totale verkoop van Renault Trucks groeide in 2006 voor het derde opeenvolgende jaar, dankzij een totaal geoptimaliseerde productlijn.
In een gunstige economie steeg de vraag naar transportmiddelen in 2006 met 6% vergeleken met 2005 (voertuigen boven 6 ton GVW). In totaal waren er 396.000 geregistreerde verkopen. De prognose voor 2007 is opnieuw gunstig. Een recordniveau van circa 400.000 geregistreerde verkopen wordt verwacht.

Duitsland was de grootste markt. Er werden 95.000 verkopen geregistreerd, gevolgd door Frankrijk en Engeland (respectievelijk 3,9% en 4,5% lager vergeleken met het voorafgaande jaar) en gevolgd door Italië en Spanje. Duitsland was bovendien één van de meest dynamische markten (+ 10,1%) samen met Polen (+35,1%) en Nederland (44,2%).

Voor Renault was 2006 een belangrijk jaar met talloze productvernieuwingen. Zo introduceerde Renault Trucks een nieuwe generatie schone Euro 4 en 5 motoren, waaronder een nieuwe dertien liter motor voor de Renault Magnum en werd de opwaardering van het totale programma afgerond met de lancering van de nieuwe Distribution range in april 2006 (de nieuwe Midlum en de Premium Distribution), een nieuwe Construction range (de nieuwe Kerax en de Premium Lander). Renault Trucks heeft hiermee een uitzonderlijke prestatie geleverd en 600 miljoen euro geïnvesteerd in haar modellenprogramma, een optimalisatie die slechts 3 jaar geleden startte.

De introductie van deze nieuwe modellen bracht een grondige verandering teweeg in het industriële systeem van Renault Trucks. Een van de belangrijkste veranderingen was het begin van de productie van de nieuwe Kerax truck in Bourg-en-Bresse. De Spaanse vestiging Villaverde (Madrid), die de voorafgaande generatie van het voertuig bouwde, concentreert zich nu op de productie van krukassen voor de motoren van de Volvo Groep, een productie van het bedrijf die binnenkort zal worden verplaatst naar een splinternieuw gebied in de buurt.

Stijging verkoop
In totaal registreerde Renault Trucks 78.604 voertuigen. Een stijging van 5,34% ten opzichte van 2005. De lichte bedrijfswagens vertegenwoordigen eenderde van alle verkopen.

De verkoop van lichte bedrijfswagens steeg met 12,9%. De Renault Master model, vernieuwd in de lente van 2006, toonde een groei van 3,7%, terwijl de verkoop van de Mascott toenam met 21,1%. Afgezien van een dalende verkoop van de Renault Magnum werd in dit segment een toename gerealiseerd met 22,4%. Dit werd gerealiseerd door de zeer succesvolle Renault Premium. Het marktaandeel voor trucks met een GVW tot 6 ton was het marktaandeel van Renault Trucks in 2006 10,7%. Voor GVWâs van 6 tot 15,9 ton was dat 11%. Het marktaandeel boven 16 ton GVW was10,7%.

Voor 2007 verwacht Renault Trucks opnieuw een goed jaar.