Stijgende verkoop Renault Trucks in 2006
(5/15/2007)
2006 was een belangrijk jaar voor Renault Trucks. Zo rondde het
bedrijf de optimalisatie. De totale verkoop van Renault Trucks groeide
in 2006 voor het derde opeenvolgende jaar, dankzij een totaal
geoptimaliseerde productlijn.
In een gunstige economie steeg de vraag naar transportmiddelen in 2006
met 6% vergeleken met 2005 (voertuigen boven 6 ton GVW). In totaal
waren er 396.000 geregistreerde verkopen. De prognose voor 2007 is
opnieuw gunstig. Een recordniveau van circa 400.000 geregistreerde
verkopen wordt verwacht.
Duitsland was de grootste markt. Er werden 95.000 verkopen
geregistreerd, gevolgd door Frankrijk en Engeland (respectievelijk
3,9% en 4,5% lager vergeleken met het voorafgaande jaar) en gevolgd
door Italië en Spanje. Duitsland was bovendien één van de meest
dynamische markten (+ 10,1%) samen met Polen (+35,1%) en Nederland
(44,2%).
Voor Renault was 2006 een belangrijk jaar met talloze
productvernieuwingen. Zo introduceerde Renault Trucks een nieuwe
generatie schone Euro 4 en 5 motoren, waaronder een nieuwe dertien
liter motor voor de Renault Magnum en werd de opwaardering van het
totale programma afgerond met de lancering van de nieuwe Distribution
range in april 2006 (de nieuwe Midlum en de Premium Distribution), een
nieuwe Construction range (de nieuwe Kerax en de Premium Lander).
Renault Trucks heeft hiermee een uitzonderlijke prestatie geleverd en
600 miljoen euro geïnvesteerd in haar modellenprogramma, een
optimalisatie die slechts 3 jaar geleden startte.
De introductie van deze nieuwe modellen bracht een grondige
verandering teweeg in het industriële systeem van Renault Trucks. Een
van de belangrijkste veranderingen was het begin van de productie van
de nieuwe Kerax truck in Bourg-en-Bresse. De Spaanse vestiging
Villaverde (Madrid), die de voorafgaande generatie van het voertuig
bouwde, concentreert zich nu op de productie van krukassen voor de
motoren van de Volvo Groep, een productie van het bedrijf die
binnenkort zal worden verplaatst naar een splinternieuw gebied in de
buurt.
Stijging verkoop
In totaal registreerde Renault Trucks 78.604 voertuigen. Een stijging
van 5,34% ten opzichte van 2005. De lichte bedrijfswagens
vertegenwoordigen eenderde van alle verkopen.
De verkoop van lichte bedrijfswagens steeg met 12,9%. De Renault
Master model, vernieuwd in de lente van 2006, toonde een groei van
3,7%, terwijl de verkoop van de Mascott toenam met 21,1%. Afgezien van
een dalende verkoop van de Renault Magnum werd in dit segment een
toename gerealiseerd met 22,4%. Dit werd gerealiseerd door de zeer
succesvolle Renault Premium. Het marktaandeel voor trucks met een GVW
tot 6 ton was het marktaandeel van Renault Trucks in 2006 10,7%. Voor
GVWâs van 6 tot 15,9 ton was dat 11%. Het marktaandeel boven 16 ton
GVW was10,7%.
Voor 2007 verwacht Renault Trucks opnieuw een goed jaar.
BedrijfsautoRAI