Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Manpower Professional onderzocht sociaal bedrijfskapitaal:

Vertrouwen voorwaarde voor succesvol leiderschap

Diemen - 15 mei 2007 - Manpower Professional presenteert vandaag een nieuw Witboek over de resultaten van een onderzoek naar leiderschap en vertrouwen. De belangrijkste conclusies zijn: vertrouwen is van invloed op het bedrijfsresultaat, vertrouwen moet deel uitmaken van de procedures van een organisatie, vertrouwen is essentieel voor innovatie, vertrouwen is kapitaal (leiders moeten het opbouwen voordat ze het kunnen uitgeven), en ten slotte: vertrouwen is steeds belangrijker voor succes maar ook steeds moeilijker te handhaven voor leiders.

"Duidelijk is dat bestuurders vertrouwen hoog op de agenda moeten plaatsen en ervoor moeten zorgen dat het op alle organisatieniveaus verankerd raakt. Op die manier zorgt de organisatie voor blijvende betrokkenheid van zowel vaste als tijdelijke krachten. Met name in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt is betrokkenheid wezenlijk voor werving én behoud van medewerkers," aldus Ernst Dekker, directeur van Manpower Professional.

Vertrouwen is noodzaak
Uit het onderzoek blijkt dat bestuurders het nog altijd moeilijk vinden om vertrouwen te kweken op organisatieniveau. Ook al weten ze dat vertrouwen en de betrokkenheid van medewerkers mede bepalend zijn voor innovatie en resultaat. En ondanks het feit dat uit de Edelman Trust Barometer, een enquête onder 2000 opinieleiders wereldwijd, blijkt dat 50% van de ondervraagden weigert te werken voor een bedrijf als er geen vertrouwen is. Sterk bepalend voor het creëren van een omgeving met veel vertrouwen blijken technologiegerelateerde ontwikkelingen (zoals het toenemend aantal afstandwerkers), demografische veranderingen, grootschalige migratie binnen Europa en de grotere vraag naar vertrouwen onder kenniswerkers.

Sociaal IQ
Ernst Dekker: "Gebrek aan vertrouwen kost bedrijven geld, niet alleen vanwege de tijd die gemoeid is met nodeloze controles en extra controles, maar ook door gemiste kansen op inkomsten. Sterk vertrouwen is nodig voor innovatie - het levensbloed van Europa's kenniseconomie. Gezien de steeds complexere omgeving waarin leiders opereren, moeten ze beschikken over een hoog sociaal IQ om vertrouwen te kunnen kweken. Vertrouwen stimuleert betrokkenheid en onderzoek laat zien dat sterke betrokkenheid een positief effect kan hebben op het bedrijfsresultaat."

Authenticiteit
Het Manpower Witboek wordt ingeleid door Dr. Rens van Loon, leiderschapsexpert van Right Management (binnen de Manpower Groep specialist voor loopbaantransitie, organisatieontwikkeling en outplacement). Hij benadrukt het belang van authenticiteit voor succesvol leiderschap en wijst erop dat 'vertrouwen' behalve een zelfstandig naamwoord óók een werkwoord is. Behalve theorie over leiderschap, intellectueel of sociaal kapitaal en categorieën van vertrouwen, presenteert Manpower een aantal leerzame case study's van o.a. Hewlett-Packard, UPS, Cirque du Soleil, Bata, én de Mount Everest-expeditie. Het Witboek eindigt met een dertigtal praktische tips: 10 signalen van gebrek aan vertrouwen, 10 tips om vertrouwen te kweken en 10 tips om een betrouwbare leider te worden.

Het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door een consortium, bestaande uit vertegenwoordigers van zes multinationale ondernemingen: Manpower, BT, Cisco Systems, IBLF (International Business Leaders Forum), UNHCR (het VN-Commissariaat voor de vluchtelingen) en Unilever. Het consortium heeft zijn conclusies over leiderschap en vertrouwen opgesteld na een reeks ronde tafelbijeenkomsten en een diepgaande evaluatie van relevante literatuur. De groep ondernemingen heeft overlegd met toonaangevende deskundigen in de industrie om zijn conclusies verder uit te werken en extra te onderbouwen. Met de serie Witboeken en andere onderzoekspublicaties informeert Manpower kandidaten en opdrachtgevers over de veranderende wereld van werk en wordt een kennisbank over de (internationale) arbeidsmarkt opgezet.

Over Manpower Professional
Manpower Professional bemiddelt ervaren hoogopgeleide professionals, met nadruk op de sectoren Engineering, Finance en Sales & Marketing, voor lokale, nationale en internationale ondernemingen. Manpower Professional helpt ondernemingen en professionals te winnen in de veranderende wereld van werk.



Ingezonden persbericht