datum: 15 mei 2007
Het Onderwijsverslag 2005/2006, de staat van het onderwijs,
dat vandaag gepresenteerd is door de inspectie van het onderwijs bevat
geen grote verrassingen volgens de Algemene Onderwijsbond. Veel van de
genoemde problemen zijn al bekend.
De AOb concludeert net als de Inspectie dat het onderwijs volop in
beweging is, overwegend in de goede richting, maar dat op belangrijke
onderdelen reden tot zorg is. Daadwerkelijke investeringen zijn dan
ook broodnodig. Want scholen met voldoende kwaliteit en mankracht
scoren goed en hebben minder leerlingenuitval.
âWat ik zo jammer vind, is dat het Onderwijsverslag zo de nadruk legt
op wat er misgaat terwijl we bijvoorbeeld in het basisonderwijs
volgens de harde cijfers gewoon vooruitgang zien.â Liesbeth Verheggen,
dagelijks bestuurder van de Algemene Onderwijsbond, ziet geen grote
verrassingen in het nieuwe Onderwijsverslag. De zorgelijke situatie in
het speciaal onderwijs en op de cluster 4 scholen zijn bekend, en ook
daar is lichte vooruitgang. Maar het gaat te langzaam vindt ook
Verheggen. âAlleen kan je dat niet de scholen verwijten. Zij hebben te
maken met een reeks van veranderingen en problemen van buitenaf.â
Het speciaal basisonderwijs is volgens haar druk bezig om een
cultuuromslag te maken, in plaats van meer opvanggericht is scherper
neergezet dat deze groep kinderen ook iets kunnen leren. âZij worden
alleen wel nu al beoordeeld als gewone basisscholen, zonder dat die
omslag al volledig is doorgevoerd.â De cluster 4 scholen hebben te
maken met én een enorme groei van leerlingen én een sterk groeiende
vraag naar ambulante begeleiding. De wachtlijst in de jeugdzorg stijgt
weer explosief. Op 1 april wachtten 1600 kinderen langer dan negen
weken op hulp terwijl de wachtlijst in januari geheel was weggewerkt.
Deze kinderen zitten in tussentijd wel op school. De verwachting is
dat de wachtlijst zal groeien tot 5000 dit jaar. Verheggen: âHet
onderwijs kan er niet zo veel aan doen dat er meer kinderen met
ernstige gedragsstoornissen zijn. Deze scholen zetten alles op alles
om die groei aan te kunnen. Zo staan het speciaal basisonderwijs en de
cluster 4 scholen voor problemen die ze eigenlijk niet echt aan kunnen
pakken. Dat kan de inspectie jaar in jaar uit opschrijven, maar de
scholen zouden er meer mee gebaat zijn als ze de tijd en de ruimte
krijgen om zichzelf te verbeteren. En ik mis dan een beetje een advies
van de inspectie hoe zij denken dat de problemen aangepakt kunnen
worden.â
Hieronder kunt u drie artikelen over het Onderwijsverslag 2005-2006
uit het Onderwijsblad van komende zaterdag downloaden..
Algemene Onderwijsbond