Algemene Onderwijsbond

datum: 15 mei 2007
Het Onderwijsverslag 2005/2006, de staat van het onderwijs, dat vandaag gepresenteerd is door de inspectie van het onderwijs bevat geen grote verrassingen volgens de Algemene Onderwijsbond. Veel van de genoemde problemen zijn al bekend.
De AOb concludeert net als de Inspectie dat het onderwijs volop in beweging is, overwegend in de goede richting, maar dat op belangrijke onderdelen reden tot zorg is. Daadwerkelijke investeringen zijn dan ook broodnodig. Want scholen met voldoende kwaliteit en mankracht scoren goed en hebben minder leerlingenuitval.

âWat ik zo jammer vind, is dat het Onderwijsverslag zo de nadruk legt op wat er misgaat terwijl we bijvoorbeeld in het basisonderwijs volgens de harde cijfers gewoon vooruitgang zien.â Liesbeth Verheggen, dagelijks bestuurder van de Algemene Onderwijsbond, ziet geen grote verrassingen in het nieuwe Onderwijsverslag. De zorgelijke situatie in het speciaal onderwijs en op de cluster 4 scholen zijn bekend, en ook daar is lichte vooruitgang. Maar het gaat te langzaam vindt ook Verheggen. âAlleen kan je dat niet de scholen verwijten. Zij hebben te maken met een reeks van veranderingen en problemen van buitenaf.â Het speciaal basisonderwijs is volgens haar druk bezig om een cultuuromslag te maken, in plaats van meer opvanggericht is scherper neergezet dat deze groep kinderen ook iets kunnen leren. âZij worden alleen wel nu al beoordeeld als gewone basisscholen, zonder dat die omslag al volledig is doorgevoerd.â De cluster 4 scholen hebben te maken met én een enorme groei van leerlingen én een sterk groeiende vraag naar ambulante begeleiding. De wachtlijst in de jeugdzorg stijgt weer explosief. Op 1 april wachtten 1600 kinderen langer dan negen weken op hulp terwijl de wachtlijst in januari geheel was weggewerkt. Deze kinderen zitten in tussentijd wel op school. De verwachting is dat de wachtlijst zal groeien tot 5000 dit jaar. Verheggen: âHet onderwijs kan er niet zo veel aan doen dat er meer kinderen met ernstige gedragsstoornissen zijn. Deze scholen zetten alles op alles om die groei aan te kunnen. Zo staan het speciaal basisonderwijs en de cluster 4 scholen voor problemen die ze eigenlijk niet echt aan kunnen pakken. Dat kan de inspectie jaar in jaar uit opschrijven, maar de scholen zouden er meer mee gebaat zijn als ze de tijd en de ruimte krijgen om zichzelf te verbeteren. En ik mis dan een beetje een advies van de inspectie hoe zij denken dat de problemen aangepakt kunnen worden.â

Hieronder kunt u drie artikelen over het Onderwijsverslag 2005-2006 uit het Onderwijsblad van komende zaterdag downloaden..