Nummer 91 / Ede, 15 mei 2007
Klachtenrapportage gemeente Ede
Minder klachten in 2006
De gemeente Ede heeft over het jaar 2006 116 geregistreerde klachten
ontvangen. Dat zijn er 38 minder dan in 2005. In dat jaar waren er 154
klachten. Dat staat in de Klachtenrapportage 2006.
In de Klachtenrapportage 2006 leggen de directeuren van de diverse
diensten en sectoren verantwoording af over de in het verslagjaar
afgedane klachten.
De sector Educatie, Welzijn en Zorg heeft veel minder klachten
ontvangen. In 2005 waren dat er nog 146. Vorig jaar daalde dit aantal
naar 99. Goede communicatie en goede afstemming met de cliënten is
hiervan de reden.
Bij de sector Facilitair Bedrijf en Burgerzaken kwamen 9 klachten
binnen en bij de sector Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer 8 klachten.
Concernzaken en de Brandweer ontvingen geen klachten.
Verordening
Sinds 1 januari 2006 heeft de gemeente de Verordening
klachtbehandeling Ede. Wettelijk is de gemeente verplicht om een
dergelijke regeling te hebben op grond waarvan elke burger een klacht
kan indienen.
De gemeente krijgt zo ook de kans om fouten te herstellen en de
dienstverlening verder te verbeteren. De klacht moet gaan over een
concreet en schriftelijk ingediend worden. Een klachtbehandelaar van
de gemeente zelf behandelt de klacht.
Ombudscommissie
Sinds 1 januari 2004 is de Lokale Ombudscommissie Ede aan het werk.
Deze beoordeelt in tweede instantie ingediende klachten van klagers
niet tevreden zijn over de afhandeling van klachten door de gemeente.
Het is een commissie die onafhankelijk werkt van de gemeente Ede.
In het jaarverslag 2006 geeft de commissie inzicht in haar
werkzaamheden. Verder gaat ze in op de verzoekschriften en
aanbevelingen van de drie beroepszaken die in 2006 zijn behandeld.
---
Gemeente Ede