Gemeente Ede

Nummer 91 / Ede, 15 mei 2007

Klachtenrapportage gemeente Ede
Minder klachten in 2006

De gemeente Ede heeft over het jaar 2006 116 geregistreerde klachten ontvangen. Dat zijn er 38 minder dan in 2005. In dat jaar waren er 154 klachten. Dat staat in de Klachtenrapportage 2006.

In de Klachtenrapportage 2006 leggen de directeuren van de diverse diensten en sectoren verantwoording af over de in het verslagjaar afgedane klachten.
De sector Educatie, Welzijn en Zorg heeft veel minder klachten ontvangen. In 2005 waren dat er nog 146. Vorig jaar daalde dit aantal naar 99. Goede communicatie en goede afstemming met de cliënten is hiervan de reden.
Bij de sector Facilitair Bedrijf en Burgerzaken kwamen 9 klachten binnen en bij de sector Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer 8 klachten. Concernzaken en de Brandweer ontvingen geen klachten.

Verordening
Sinds 1 januari 2006 heeft de gemeente de Verordening klachtbehandeling Ede. Wettelijk is de gemeente verplicht om een dergelijke regeling te hebben op grond waarvan elke burger een klacht kan indienen.
De gemeente krijgt zo ook de kans om fouten te herstellen en de dienstverlening verder te verbeteren. De klacht moet gaan over een concreet en schriftelijk ingediend worden. Een klachtbehandelaar van de gemeente zelf behandelt de klacht.

Ombudscommissie
Sinds 1 januari 2004 is de Lokale Ombudscommissie Ede aan het werk. Deze beoordeelt in tweede instantie ingediende klachten van klagers niet tevreden zijn over de afhandeling van klachten door de gemeente. Het is een commissie die onafhankelijk werkt van de gemeente Ede. In het jaarverslag 2006 geeft de commissie inzicht in haar werkzaamheden. Verder gaat ze in op de verzoekschriften en aanbevelingen van de drie beroepszaken die in 2006 zijn behandeld.
---