Ingezonden persbericht


Persbericht,
15 mei 2007

'Selexyz meest sexy boekhandel van Nederland'

Het zal weinigen ontgaan zijn: selexyz heeft de meest sexy boekhandel van Nederland. Dat is de conclusie die getrokken kan worden uit de spraakmakende studie die Flycatcher (verbonden aan de Universiteit van Maastricht) heeft gedaan voor De Bedrijfsnamenfabriek, een uitgave over bedrijfsnamen in Nederland, van journalist Erwin Wijman bij Nieuw Amsterdam Uitgevers.

Zeker de online media hadden het druk met de uitkomst van het onderzoek. Bizz.nl geeft aan dat 70% van de mensen bij het horen van selexyz aan een sekspostorderaar denkt, of aan afslankmiddelen en zoekmachines. FEM Business online voegt toe dat Nederlandse bedrijven de neiging hebben te kiezen voor vage, fantasieloze, eenvormige namen die leiden tot compleet verkeerde associaties....

Sex of boeken?
Een blik op het onderzoek biedt de volgende interessante aanvullingen over wie in Nederland, wanneer aan sex en aanverwante zaken denkt. Van de 356 respondenten - waarvan 27% 60 jaar of ouder is - gaf 17% spontaan aan van de naam selexyz gehoord te hebben en 28% associeerde selexyz met boeken en/of met boekhandel (overigens de hoogste concrete feedback). Bij de geholpen vraag waarbij de respondenten konden kiezen uit vier opties ­ inderdaad, de alternatieven waren een afslankproductenketen, een online zoekmachine en een postorderbedrijf voor erotische artikelen ­ koos 30% voor het juiste antwoord. Nadat de respondenten is aangegeven welk bedrijf bij de bedrijfsnaam hoort, geeft 51% aan dat de naam prima bij de sector waarin het bedrijf actief is past (helemaal mee eens, eens of neutraal). 57% van de respondenten stond neutraal tot heel positief tegenover de geloofwaardigheid van de naam.

Selexyz: eerder boeken dan sex
Hoewel selexyz graag als de meest sexy boekhandelsgroep gezien wil worden, dienen de resultaten van het onderzoek wat bescheidener gepresenteerd te worden. Immers, meer mensen denken bij de naam selexyz spontaan aan boeken (27%) dan aan sex (10%). Gezien de recente introductie van de naam is selexyz erg trots op deze naamsbekendheid. AdfoBlog ­ let op, de auteur van De Bedrijfsnamenfabriek is aan Adformatie verbonden ­ noemt als eindconclusie van de onderzoekers: "Alleen met een astronomisch bedrag red je het misschien met een nietszeggende bedrijfsnaam. Maar wie minder dan 20 miljoen reclamebudget ter beschikking heeft, kan beter een onderscheidende naam kiezen."

Wij voegen daar graag aan toe: Of zorg dat iemand goede promotie voor zijn boek maakt, via jouw bedrijfsnaam, dan komt het ook helemaal goed met de naamsbekendheid. Erwin Wijman, bedankt!



Ingezonden persbericht