Bedrijfsleven verspilt marketinggeld aan online communities
15.05.2007 / 14:37 / Rubriek: Economie / Organisatie: Marketresponse b.v.
Marketresponse b.v.
-Bezoekers community niet nieuwsgierig naar adverteerder-
Leusden, 15 mei 2007 - Het Nederlandse bedrijfsleven weet niet hoe ze de consument moet
aanspreken op online communities als Hyves en Second Life. De advertentie-inspanningen
van de bedrijven appelleren niet aan de nieuwsgierigheid van de consument. Dat blijkt uit
onderzoek door MarketResponse naar de houding van 505 Nederlanders ten aanzien van online
communities.
Van de ondervraagden is 67% niet nieuwsgierig naar de adverteerders en 37% heeft geen
positieve indruk van de adverteerders. Slechts een kwart van de ondervraagden vindt de
adverteerders op online communities innovatief. Uit het onderzoek blijkt dat 36% van de
consumenten vooral een rol ziet weggelegd voor bedrijven om jongeren te bereiken.
De consumenten zien online communities als een sociale ontmoetingsplaats met amusement als
voornaamste functie. Online communities vergemakkelijken (nieuwe)contacten maar brengen
ook nieuwe risicos met zich mee. Zo is de consument zich er van bewust dat de anonimiteit
van bezoekers leidt tot stiekem gedrag. De consument is zich meer bewust van de gevaren
voor de eigen privacy.
Meer gedetailleerde resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat bijna driekwart van de Nederlanders bekend is met online
communities. Van deze groep heeft 63% wel eens een bezoek gebracht aan een community en
3% is van plan om dat te doen. Voor 45% is het in contact komen met bekenden of vrienden
de voornaamste reden voor een bezoek, 17% doet dit uit nieuwsgierigheid en 14% voor
ontspanning. Tweederde van de respondenten die bekend zijn met online communities, geeft
aan dat online communities voor iedereen zijn bedoeld.
Methode
MarketResponse vroeg 505 Nederlandse internetgebruikers van 16 tot 45 jaar aan de hand van
een representatieve steekproef naar hun houding ten aanzien van online communities.
Respondenten werden telefonisch benaderd voor deelname aan het onderzoek. Daarna
ontvingen zij direct een e-mail met daarin een link naar de online vragenlijst. De
selectie van het onderzoek is uitgevoerd binnen de telefonische omnibus van
MarketResponse: 'De Onderzoek Groep'.
Vervolgens vond binnen deze groep het online veldwerk plaats in de periode van 12 tot en
met 24 februari 2007.
MarketInFocus over online communities
Op donderdag 21 juni organiseert MarketResponse een nieuwe MarketInFocus-bijeenkomst met
als thema 'Online Communities'.Kijk voor aanmelding en informatie op
www.marketresponse.nl
Noot voor de redactie,