Gemeente Capelle a/d IJssel

Klanttevredenheidsonderzoek

In oktober 2006 heeft Sociale Zaken een klanttevredenheidsonderzoek laten uitvoeren onder 600 klanten. Hiervan hebben 289 klanten aan het onderzoek meegedaan. Uit het onderzoek bleek dat de klanten van Sociale Zaken de dienstverlening waarderen met gemiddeld een 6,7.

De stiptheid waarmee de uitkering wordt betaald, krijgt de hoogste waardering (cijfer 7,8). Daarnaast beoordelen de klanten de duidelijkheid van de formulieren goed (cijfer 7,1). Ook is men tevreden over de stiptheid waarmee de medewerkers hun afspraken nakomen en de wijze waarop zij de privacy van de klant respecteren. Ontevreden is men over de begeleiding van andere instanties (cijfer 5,8). 68% van de klanten heeft aangegeven minder tevreden te zijn over de snelheid en de efficiency van Sociale Zaken. Ook is 24 keer aangegeven dat men ontevreden was over de bejegening door de medewerkers. Er zijn opmerkingen gemaakt over begrip tonen, luisteren, serieus nemen en beleefdheid.

Helaas heeft Sociale Zaken weinig invloed op de manier waarop andere instanties hun werk doen. Bij onvrede in individuele gevallen probeert Sociale Zaken met de betreffende instantie te bemiddelen. Als het gaat om snel en efficiënt werken gaat Sociale Zaken door met de maatregelen die in 2006 zijn genomen. Om ervoor te zorgen dat de tevredenheid van klanten over de behandeling/bejegening toeneemt, neemt Sociale Zaken de onderstaande maatregelen:

- alle medewerkers krijgen een training om zowel mondeling als schriftelijk op een goede manier met de klant te communiceren;
- alle medewerkers met klantencontacten krijgen een specifieke training regievoering in gesprekken;

- de medewerkers van de informatielijn krijgen een training telefonische klantencontacten.

Het volgende klanttevredenheidsonderzoek vindt in 2008 plaats.