Winnende vogelrookmelder tsjilpt bij onheil
De Chic-a-Dee, een rookmelder in de vorm van een vogel die begint te
tsjilpen als er brand uitbreekt, heeft de Mooi uit de brand-prijs
gewonnen. Studente Louise van der Veld van de Gerrit Rietveld Academie
bedacht het concept, omdat dieren mensen vaak kunnen waarschuwen bij
naderend onheil. Ze sleepte er niet alleen een geldprijs van
zesduizend euro en het Klavertje Vuur mee in de wacht, maar kreeg ook
de belofte dat haar vogel in productie wordt genomen.
Verbondsdirecteur Leo De Boer draaide er tijdens de prijsuitreiking
van de designwedstrijd Mooi uit de brand op 9 mei niet omheen: Minder
dan de helft van de Nederlandse huishoudens beschikt over werkende
rookmelders en nog minder mensen hebben een brandblusser of -deken in
huis. Dat is natuurlijk bar weinig, zeker als je bedenkt dat een
relatief simpel middel veel onheil kan voorkomen.
Dat zo weinig mensen aan preventie doen, komt volgens De Boer omdat
mensen het risico onderschatten. Andere complicatie is natuurlijk en
ik zal het maar eerlijk zeggen dat brandpreventiemiddelen vaak lelijk
zijn. Een brandblusser hang je niet in je huiskamer op, omdat je m
mooi vindt. Daarom hebben we deze wedstrijd uitgeschreven. We hopen
mensen met mooie brandpreventiemiddelen over de streep te trekken om
van preventie serieus werk te maken. Brandpreventie redt niet alleen
levens, maar kan ook mooi zijn: dat is het motto.
Vorm is belangrijk
Studenten op het gebied van industrieel ontwerpen werden de afgelopen
maanden uitgedaagd een brandpreventiemiddel (opnieuw) vorm te geven.
In maart selecteerde de jury de tien beste ideeën, die vervolgens
werden uitgewerkt tot een proefmodel. Volgens juryvoorzitter Ed Annink
(oprichter Ontwerpwerk) heeft de jury vooral gelet op de combinatie
van functionaliteit en aantrekkelijkheid. Toen ik werd benaderd om
deze wedstrijd te jureren, dacht ik: waarom zien
brandpreventiemiddelen eruit zoals ze eruit zien? Het antwoord vindt
zijn oorsprong in de Industriële Revolutie: toen die in opkomst was,
was de inzet van veel middelen vooral functioneel, maar tegenwoordig
red je het daar niet meer mee. Nu is ook de vorm belangrijk, maar
tegelijkertijd moeten brandpreventiemiddelen ook makkelijk te monteren
zijn. Mijn ervaring is dat ze vaak op zolder belanden, omdat de
installatie maar lastig is.
Hoog aaibaarheidsgehalte
Na rijp beraad koos de jury voor de Chic-a-Dee, omdat die volgens
Annink aan alle designvereisten voldoet. Een ontwerp moet niet alleen
grappig of leuk zijn; er moet ook een verhaal achter zitten. Emotie is
belangrijk. Louise van der Veld heeft daar perfect op ingespeeld door
gebruik te maken van het idee dat dieren mensen vaak waarschuwen voor
gevaar. In aardbevingsgevoelige gebieden gaan vogels bijvoorbeeld hoog
in de bomen zitten als er een aardbeving op komst is.
Naast de juryprijs werd ook een publieksprijs uitgereikt. In april
brachten maar liefst tienduizend mensen hun stem uit op
www.mooiuitdebrand.nl. Publieksprijswinnaar is Max van den Eijnden van
de Design Academy Eindhoven met zijn ResQube: een kleine brandblusser
in de vorm van een parfumverstuiver. Verder was er een eervolle
vermelding voor de sierlijke brandblusser van Sanne Pelgrom en Maarten
Heijltjes (TU Delft) en een voor Kirsten Voortman (Gerrit Rietveld
Academie) voor haar blusdekenset.
De winnende Chick-a-Dee wordt in samenwerking met Early Innovators
verder ontwikkeld. De verwachting is dat het vogeltje volgend jaar op
de markt komt.
Verzekerd!, mei 2007
Verbond van Verzekeraars