Verbond van Verzekeraars

Winnende vogelrookmelder tsjilpt bij onheil

De Chic-a-Dee, een rookmelder in de vorm van een vogel die begint te tsjilpen als er brand uitbreekt, heeft de Mooi uit de brand-prijs gewonnen. Studente Louise van der Veld van de Gerrit Rietveld Academie bedacht het concept, omdat dieren mensen vaak kunnen waarschuwen bij naderend onheil. Ze sleepte er niet alleen een geldprijs van zesduizend euro en het Klavertje Vuur mee in de wacht, maar kreeg ook de belofte dat haar vogel in productie wordt genomen.

Verbondsdirecteur Leo De Boer draaide er tijdens de prijsuitreiking van de designwedstrijd Mooi uit de brand op 9 mei niet omheen: Minder dan de helft van de Nederlandse huishoudens beschikt over werkende rookmelders en nog minder mensen hebben een brandblusser of -deken in huis. Dat is natuurlijk bar weinig, zeker als je bedenkt dat een relatief simpel middel veel onheil kan voorkomen. Dat zo weinig mensen aan preventie doen, komt volgens De Boer omdat mensen het risico onderschatten. Andere complicatie is natuurlijk en ik zal het maar eerlijk zeggen dat brandpreventiemiddelen vaak lelijk zijn. Een brandblusser hang je niet in je huiskamer op, omdat je m mooi vindt. Daarom hebben we deze wedstrijd uitgeschreven. We hopen mensen met mooie brandpreventiemiddelen over de streep te trekken om van preventie serieus werk te maken. Brandpreventie redt niet alleen levens, maar kan ook mooi zijn: dat is het motto.

Vorm is belangrijk
Studenten op het gebied van industrieel ontwerpen werden de afgelopen maanden uitgedaagd een brandpreventiemiddel (opnieuw) vorm te geven. In maart selecteerde de jury de tien beste ideeën, die vervolgens werden uitgewerkt tot een proefmodel. Volgens juryvoorzitter Ed Annink (oprichter Ontwerpwerk) heeft de jury vooral gelet op de combinatie van functionaliteit en aantrekkelijkheid. Toen ik werd benaderd om deze wedstrijd te jureren, dacht ik: waarom zien brandpreventiemiddelen eruit zoals ze eruit zien? Het antwoord vindt zijn oorsprong in de Industriële Revolutie: toen die in opkomst was, was de inzet van veel middelen vooral functioneel, maar tegenwoordig red je het daar niet meer mee. Nu is ook de vorm belangrijk, maar tegelijkertijd moeten brandpreventiemiddelen ook makkelijk te monteren zijn. Mijn ervaring is dat ze vaak op zolder belanden, omdat de installatie maar lastig is.

Hoog aaibaarheidsgehalte
Na rijp beraad koos de jury voor de Chic-a-Dee, omdat die volgens Annink aan alle designvereisten voldoet. Een ontwerp moet niet alleen grappig of leuk zijn; er moet ook een verhaal achter zitten. Emotie is belangrijk. Louise van der Veld heeft daar perfect op ingespeeld door gebruik te maken van het idee dat dieren mensen vaak waarschuwen voor gevaar. In aardbevingsgevoelige gebieden gaan vogels bijvoorbeeld hoog in de bomen zitten als er een aardbeving op komst is. Naast de juryprijs werd ook een publieksprijs uitgereikt. In april brachten maar liefst tienduizend mensen hun stem uit op www.mooiuitdebrand.nl. Publieksprijswinnaar is Max van den Eijnden van de Design Academy Eindhoven met zijn ResQube: een kleine brandblusser in de vorm van een parfumverstuiver. Verder was er een eervolle vermelding voor de sierlijke brandblusser van Sanne Pelgrom en Maarten Heijltjes (TU Delft) en een voor Kirsten Voortman (Gerrit Rietveld Academie) voor haar blusdekenset.
De winnende Chick-a-Dee wordt in samenwerking met Early Innovators verder ontwikkeld. De verwachting is dat het vogeltje volgend jaar op de markt komt.

Verzekerd!, mei 2007