Gemeente Haaren



* Woonstee in Esch

* Gemeentehuis gesloten op 17 en 18 mei

* Bestuursoverdracht van de OBS De Hasselbraam
* Minimale bezetting bij Loket WegWijs

* Woonstee in Esch

Het project de Woonstee in Esch loopt vanaf eind 2004 en is een samenwerking tussen zorggroep Elde uit Boxtel, woningbouwvereniging de Woonstee uit Esch en de gemeente Haaren.

Het project draait er om dat senioren uit het zorgcentrum St. Jozef naar nog te ontwikkelen zelfstandige zorgappartementen aan de Weiakker verhuizen. Hierdoor komt er in het zorgcentrum extra ruimte voor verpleging van geriatrische patiënten (dementerende ouderen). Ook ontstaat er een groter aanbod van goed toegankelijke seniorenwoningen in Esch. Om ruimte te maken zal aan de Weiakker een vijftal zorgwoningen moeten worden afgebroken.

Het door de architect ontworpen plan bestaat uit twee gebouwen van twee verdiepingen met een plat dak. Deze twee gebouwen bieden plaats aan in totaal 18 zorgappartementen voor senioren. Alle appartementen zijn ingericht voor senioren met een zorgindicatie. Zo hebben beide gebouwen een eigen lift, zijn de woningen rolstoeltoegankelijk en is er direct aan de galerij een ruimte in het appartement voor de stalling van bijvoorbeeld een scootmobiel. Tevens is er vanuit één van de gebouwen een directe verbinding gemaakt met het zorgcentrum.

Bovenstaand plan is als schetsplan op 8 november 2006 ingediend. Deze schetsplannen zijn door welstand goedgekeurd. Ook zijn op 31 januari 2007 de plannen na welstandsgoedkeuring aan de omwonenden, bewoners en belanghebbenden gepresenteerd.

Om uiteindelijk een bouwvergunning voor het project te kunnen verlenen dient een vrijstellingsprocedure op basis van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening te worden doorlopen. Dit omdat de plannen niet in het huidige bestemmingsplan passen.

In een aantal gevallen is het mogelijk om een verkorte vrijstellingsprocedure te doorlopen. De provincie heeft hiervoor lijst met eisen opgesteld waarin is opgenomen waneer dit mogelijk is. Het plan voldoet aan deze eisen en de provincie toetst daarom alleen achteraf of de gemeente zich aan zijn uitgangspunten gehouden heeft.

Naast het gebied waar de ontwikkeling van de zorgwoningen plaatsvindt ligt de begraafplaats van Esch. Het ongebruikte gedeelte daarvan werd de afgelopen jaren gebruikt als Dahliatuin. Uit onderzoeken blijkt dat in Esch in de nabije toekomst behoefte is aan een uitbreiding van de bestaande begraafplaats. Tevens zal een deel van de tuin gebruikt worden voor de bouw van de appartementen. Hierdoor zal de dahliatuin naar een alternatieve locatie moeten uitwijken. Aangezien de begraafplaats in hetzelfde gebied ligt, is ervoor gekozen de uitbreiding van de begraafplaats ook in de vrijstellingsprocedure mee te nemen.

Om alle afspraken die gemaakt zijn over het project vast te leggen hebben de verschillende partijen besloten een samenwerkings- en exploitatieovereenkomst te sluiten. Aan wie de appartementen verhuurd zullen worden is een voorbeeld van de afspraken die in de overeenkomst staan.


* Gemeentehuis gesloten op 17 en 18 mei

In verband met Hemelvaartsdag is het gemeentehuis gesloten op donderdag 17 en vrijdag 18 mei.


* Bestuursoverdracht van de OBS De Hasselbraam

Bestuursoverdracht van OBS De Hasselbraam aan Stichting Regionaal Openbaar Onderwijs Maas en Meierij.

De bestuurscommissie van de Openbare Basisschool De Hasselbraam heeft het gemeentebestuur voorgesteld om de school over te dragen aan de Stichting Regionaal Openbaar Onderwijs Maas en Meierij (STROOMM) te Maasdriel. Door deze bestuursoverdracht kan uitvoering worden gegeven aan de wens van het gemeentebestuur tot verdere verzelfstandiging en schaalvergroting van het openbaar schoolbestuur.

STROOMM is per 1 januari 2007 opgericht door de gemeenten Boxtel, Maasdriel, Sint-Michielsgestel en Vught. Per die datum is het openbaar basisonderwijs in deze gemeenten aan de stichting overgedragen. De oprichting van STROOMM is voorbereid op initiatief van de schoolbesturen openbaar onderwijs in bovengenoemde gemeenten. Op een later tijdstip heeft de bestuurscommissie van De Hasselbraam zich aangesloten bij dit initiatief. Er is afgesproken om te streven naar een bestuursoverdracht van De Hasselbraam per 1 augustus 2007. De feitelijke bestuursoverdracht zal begin juli a.s. bij notariële akte plaatsvinden.


* Minimale bezetting bij Loket WegWijs

In de week van 21 tot en met 24 mei is WegWijs alleen voor dringende zaken bereikbaar

Omdat zoveel mensen tegelijk het vereenvoudigde aanvraagformulier voor minimaregelingen hebben ingediend, zien we ons genoodzaakt om medewerking te vragen van de Haarense burgers. Want als onze medewerkers van loket WegWijs tussen 21 en 24 mei zich kunnen richten op het afhandelen, is het mogelijk de ingediende aanvragen af te handelen. Vandaar ons verzoek om in die week alleen voor dringende zaken contact op te nemen met loket WegWijs.

Vanaf 1 januari 2007 werkt de gemeente Haaren met vereenvoudigde aanvraagformulieren voor de minimaregelingen. Met behulp van één formulier kunnen tegelijkertijd aanvragen worden ingediend voor bijzondere bijstand, Welzijnsfonds, Categoriale bijzondere bijstand voor chronisch zieken, gehandicapten en 65+ers en voor de Langdurigheidtoeslag. Alle mensen die in 2006 gebruik hebben gemaakt van een van die regelingen hebben een aanvraagformulier thuisgestuurd gekregen om ook voor 2007 een aanvraag te kunnen indienen. Wij hebben ervoor gekozen om al deze cliënten tegelijkertijd aan te schrijven om iedereen de gelegenheid te geven vroeg in het jaar een (gecombineerde) aanvraag in te dienen.

Deze actie heeft er toe geleid, dat er heel veel aanvragen zijn ingediend. Er liggen inmiddels zoveel aanvragen, dat de tijdige afhandeling in de knel komt. Wie een aanvraag heeft ingediend wil graag zo snel mogelijk weten waar hij op kan rekenen. Daarom gaan onze medewerkers in de week van 21 tot en met 24 mei 2007 alles op alles zetten om zoveel mogelijk aanvragen af te werken.

Loket WegWijs zal in die week daarom met een beperkte bezetting werken en is dan zowel voor bezoek als voor telefoontjes alleen voor dringende zaken bereikbaar. Wanneer u een vraag heeft, die nog even uitstel kan lijden, dan vragen wij u om pas vanaf 29 mei een beroep te doen op de Loket WegWijs. De medewerkers hebben daardoor meer tijd om de ingediende aanvragen af te werken.

Wij begrijpen dat dit voor u ongemakkelijk kan zijn. Wij hopen echter dat u er begrip voor heeft dat wij deze keuze maken om ervoor te zorgen dat het afhandelen van de stapels aanvragen tijdig gebeurt. Uiteraard kunt u voor dringende zaken wel een beroep doen op Loket WegWijs in de week van 21 tot en met 24 mei. Vanaf 29 mei is de bezetting weer optimaal en kunt u ook voor andere zaken bellen of binnenlopen bij WegWijs.

WegWijs Haaren, ook voor u !

Bij WegWijs Haaren kunt u terecht met vragen op het gebied van wonen, welzijn, zorg en inkomensondersteuning. WegWijs Haaren denkt met u mee, adviseert en regelt. Bij WegWijs Haaren kunt u voor een aantal regelingen direct een aanvraag indienen, voor andere zaken kan WegWijs u aanmelden bij een andere instantie of daarnaar doorverwijzen. WegWijs Haaren maakt u wegwijs in de wirwar van voorzieningen, regelingen en vergoedingen die er zijn en waar u mogelijk een beroep op zou kunnen doen. U wordt er al gauw beter van.

WegWijs Haaren is gevestigd in het gemeentehuis. De openingstijden zijn van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 12.00 u.

Van maandag 21 mei tot en met donderdag 24 mei is WegWijs alléén voor dringende zaken bereikbaar.

WAT IS ER ALLEMAAL TE DOEN DE KOMENDE TIJD?

14 juni: raadscommissie