Gemeente Haaren
* Woonstee in Esch
* Gemeentehuis gesloten op 17 en 18 mei
* Bestuursoverdracht van de OBS De Hasselbraam
* Minimale bezetting bij Loket WegWijs
* Woonstee in Esch
Het project de Woonstee in Esch loopt vanaf eind 2004 en is een
samenwerking tussen zorggroep Elde uit Boxtel, woningbouwvereniging de
Woonstee uit Esch en de gemeente Haaren.
Het project draait er om dat senioren uit het zorgcentrum St. Jozef
naar nog te ontwikkelen zelfstandige zorgappartementen aan de Weiakker
verhuizen. Hierdoor komt er in het zorgcentrum extra ruimte voor
verpleging van geriatrische patiënten (dementerende ouderen). Ook
ontstaat er een groter aanbod van goed toegankelijke seniorenwoningen
in Esch. Om ruimte te maken zal aan de Weiakker een vijftal
zorgwoningen moeten worden afgebroken.
Het door de architect ontworpen plan bestaat uit twee gebouwen van
twee verdiepingen met een plat dak. Deze twee gebouwen bieden plaats
aan in totaal 18 zorgappartementen voor senioren. Alle appartementen
zijn ingericht voor senioren met een zorgindicatie. Zo hebben beide
gebouwen een eigen lift, zijn de woningen rolstoeltoegankelijk en is
er direct aan de galerij een ruimte in het appartement voor de
stalling van bijvoorbeeld een scootmobiel. Tevens is er vanuit één van
de gebouwen een directe verbinding gemaakt met het zorgcentrum.
Bovenstaand plan is als schetsplan op 8 november 2006 ingediend. Deze
schetsplannen zijn door welstand goedgekeurd. Ook zijn op 31 januari
2007 de plannen na welstandsgoedkeuring aan de omwonenden, bewoners en
belanghebbenden gepresenteerd.
Om uiteindelijk een bouwvergunning voor het project te kunnen verlenen
dient een vrijstellingsprocedure op basis van artikel 19 van de Wet op
de Ruimtelijke Ordening te worden doorlopen. Dit omdat de plannen niet
in het huidige bestemmingsplan passen.
In een aantal gevallen is het mogelijk om een verkorte
vrijstellingsprocedure te doorlopen. De provincie heeft hiervoor lijst
met eisen opgesteld waarin is opgenomen waneer dit mogelijk is. Het
plan voldoet aan deze eisen en de provincie toetst daarom alleen
achteraf of de gemeente zich aan zijn uitgangspunten gehouden heeft.
Naast het gebied waar de ontwikkeling van de zorgwoningen plaatsvindt
ligt de begraafplaats van Esch. Het ongebruikte gedeelte daarvan werd
de afgelopen jaren gebruikt als Dahliatuin. Uit onderzoeken blijkt dat
in Esch in de nabije toekomst behoefte is aan een uitbreiding van de
bestaande begraafplaats. Tevens zal een deel van de tuin gebruikt
worden voor de bouw van de appartementen. Hierdoor zal de dahliatuin
naar een alternatieve locatie moeten uitwijken. Aangezien de
begraafplaats in hetzelfde gebied ligt, is ervoor gekozen de
uitbreiding van de begraafplaats ook in de vrijstellingsprocedure mee
te nemen.
Om alle afspraken die gemaakt zijn over het project vast te leggen
hebben de verschillende partijen besloten een samenwerkings- en
exploitatieovereenkomst te sluiten. Aan wie de appartementen verhuurd
zullen worden is een voorbeeld van de afspraken die in de overeenkomst
staan.
* Gemeentehuis gesloten op 17 en 18 mei
In verband met Hemelvaartsdag is het gemeentehuis gesloten op
donderdag 17 en vrijdag 18 mei.
* Bestuursoverdracht van de OBS De Hasselbraam
Bestuursoverdracht van OBS De Hasselbraam aan Stichting Regionaal
Openbaar Onderwijs Maas en Meierij.
De bestuurscommissie van de Openbare Basisschool De Hasselbraam heeft
het gemeentebestuur voorgesteld om de school over te dragen aan de
Stichting Regionaal Openbaar Onderwijs Maas en Meierij (STROOMM) te
Maasdriel. Door deze bestuursoverdracht kan uitvoering worden gegeven
aan de wens van het gemeentebestuur tot verdere verzelfstandiging en
schaalvergroting van het openbaar schoolbestuur.
STROOMM is per 1 januari 2007 opgericht door de gemeenten Boxtel,
Maasdriel, Sint-Michielsgestel en Vught. Per die datum is het openbaar
basisonderwijs in deze gemeenten aan de stichting overgedragen. De
oprichting van STROOMM is voorbereid op initiatief van de
schoolbesturen openbaar onderwijs in bovengenoemde gemeenten. Op een
later tijdstip heeft de bestuurscommissie van De Hasselbraam zich
aangesloten bij dit initiatief. Er is afgesproken om te streven naar
een bestuursoverdracht van De Hasselbraam per 1 augustus 2007. De
feitelijke bestuursoverdracht zal begin juli a.s. bij notariële akte
plaatsvinden.
* Minimale bezetting bij Loket WegWijs
In de week van 21 tot en met 24 mei is WegWijs alleen voor dringende
zaken bereikbaar
Omdat zoveel mensen tegelijk het vereenvoudigde aanvraagformulier voor
minimaregelingen hebben ingediend, zien we ons genoodzaakt om
medewerking te vragen van de Haarense burgers. Want als onze
medewerkers van loket WegWijs tussen 21 en 24 mei zich kunnen richten
op het afhandelen, is het mogelijk de ingediende aanvragen af te
handelen. Vandaar ons verzoek om in die week alleen voor dringende
zaken contact op te nemen met loket WegWijs.
Vanaf 1 januari 2007 werkt de gemeente Haaren met vereenvoudigde
aanvraagformulieren voor de minimaregelingen. Met behulp van één
formulier kunnen tegelijkertijd aanvragen worden ingediend voor
bijzondere bijstand, Welzijnsfonds, Categoriale bijzondere bijstand
voor chronisch zieken, gehandicapten en 65+ers en voor de
Langdurigheidtoeslag. Alle mensen die in 2006 gebruik hebben gemaakt
van een van die regelingen hebben een aanvraagformulier thuisgestuurd
gekregen om ook voor 2007 een aanvraag te kunnen indienen. Wij hebben
ervoor gekozen om al deze cliënten tegelijkertijd aan te schrijven om
iedereen de gelegenheid te geven vroeg in het jaar een (gecombineerde)
aanvraag in te dienen.
Deze actie heeft er toe geleid, dat er heel veel aanvragen zijn
ingediend. Er liggen inmiddels zoveel aanvragen, dat de tijdige
afhandeling in de knel komt. Wie een aanvraag heeft ingediend wil
graag zo snel mogelijk weten waar hij op kan rekenen. Daarom gaan onze
medewerkers in de week van 21 tot en met 24 mei 2007 alles op alles
zetten om zoveel mogelijk aanvragen af te werken.
Loket WegWijs zal in die week daarom met een beperkte bezetting werken
en is dan zowel voor bezoek als voor telefoontjes alleen voor
dringende zaken bereikbaar. Wanneer u een vraag heeft, die nog even
uitstel kan lijden, dan vragen wij u om pas vanaf 29 mei een beroep te
doen op de Loket WegWijs. De medewerkers hebben daardoor meer tijd om
de ingediende aanvragen af te werken.
Wij begrijpen dat dit voor u ongemakkelijk kan zijn. Wij hopen echter
dat u er begrip voor heeft dat wij deze keuze maken om ervoor te
zorgen dat het afhandelen van de stapels aanvragen tijdig
gebeurt. Uiteraard kunt u voor dringende zaken wel een beroep doen op
Loket WegWijs in de week van 21 tot en met 24 mei. Vanaf 29 mei is de
bezetting weer optimaal en kunt u ook voor andere zaken bellen of
binnenlopen bij WegWijs.
WegWijs Haaren, ook voor u !
Bij WegWijs Haaren kunt u terecht met vragen op het gebied van wonen,
welzijn, zorg en inkomensondersteuning. WegWijs Haaren denkt met u
mee, adviseert en regelt. Bij WegWijs Haaren kunt u voor een aantal
regelingen direct een aanvraag indienen, voor andere zaken kan WegWijs
u aanmelden bij een andere instantie of daarnaar doorverwijzen.
WegWijs Haaren maakt u wegwijs in de wirwar van voorzieningen,
regelingen en vergoedingen die er zijn en waar u mogelijk een beroep
op zou kunnen doen. U wordt er al gauw beter van.
WegWijs Haaren is gevestigd in het gemeentehuis. De openingstijden
zijn van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 12.00 u.
Van maandag 21 mei tot en met donderdag 24 mei is WegWijs alléén voor
dringende zaken bereikbaar.
WAT IS ER ALLEMAAL TE DOEN DE KOMENDE TIJD?
14 juni: raadscommissie