Lijst van vragen + antwoorden HSL-Zuid
Nr Vraag
1 Kunt u in de toegezegde brief inzake de risico's en stand van zaken rond de HSL-
Zuid, welke de Kamer ruim voor 24 mei a.s. wenst te ontvangen, een bijgewerkt
overzicht van de mijlpalen en integrale planning voegen?
Ik verwijs hiervoor naar mijn brief.
2 Is of wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de tijdsduur van de gehele
testfase te bekorten, bijvoorbeeld door bepaalde testen gelijktijdig of volgtijdelijk te
verrichten?
Ik ben in overleg met alle testende partijen (mijn eigen projectorganisatie, ProRail,
Infraspeed en vervoerder HSA) om een zo efficiënt mogelijk testprogramma op te
stellen. Beperkingen daarbij zijn onder andere de beperkte beschikbaarheid van
geschikte testtreinen en menskracht. Het vergt alle inspanning om de huidige
planning te halen. Ik zie daarom op dit moment geen mogelijkheden om het
testprogramma te versnellen
3 Wat zijn de kosten van het meerwerk voor de versiemigratie van ERTMS 2.2.2 naar
2.3.0? Zijn die voor rekening van het Rijk en komen die (dus) ten laste van de
risicoreservering?
Ik verwijs hiervoor naar mijn brief.
4 Kunt u aangeven of het geluidsniveau in de Groene Harttunnel en in de directe
omgeving daarvan aan de wettelijke normen voldoet?
De passage in VGR 20 over het geluid in de tunnels heeft betrekking op het geluid
dat tijdens de rit door de tunnels in de rijtuigen wordt waargenomen. Bij het gebruik
van bepaald treinmaterieel werd in de trein geluid in de lage frequenties
waargenomen. Dit lijkt samen te hangen met het ontwerp van de trein. Hier wordt
momenteel nader onderzoek naar verricht.
Er zijn geen problemen ten aanzien van de geluidsniveaus buiten de tunnels.
5 Wat zijn de gevolgen voor de projectfinanciën en voor de start van het commercieel
vervoer van de extra maatregelen aan de 8 kilometer geluidsschermen in Brabant?
Om welke "ingrijpender maatregelen" gaat het precies? Wanneer is er meer
duidelijkheid over een mogelijk kostenverhaal op de onderbouwaannemers?
Met betrekking tot de financiële gevolgen kan ik u melden dat er inmiddels een
bedrag van 7 mln is gebruikt uit de risicoreservering. Er zal naar verwachting nog
een aanvullend bedrag nodig zijn van 11,3 mln. Ook dit bedrag zal onttrokken
moeten worden aan de risicoreservering. Als alleen gebruik gemaakt kan worden van
de nachtelijke buitendiensstellingen beïnvloedt dat in sterke mate de kosten.
In de eerste maanden van 2007 is nader onderzoek gedaan naar de te treffen
maatregelen aan de geluidsschermen in Brabant en de inpassing van de
br.1964.bijlage3.DOC 1/3
werkzaamheden in de planning. Bij het merendeel van de geluidsschermen kunnen de
problemen worden opgelost door het aan de achterzijde aanbrengen van betonnen
fundaties. Daarnaast zal bij een scherm bij Lage Zwaluwe over een lengte van 1,2 km
aanvullend een staalconstructie worden aangebracht. Deze werkzaamheden kunnen
alleen aan de spoorse kant worden uitgevoerd, hiervoor is derhalve een
buitendienststelling nodig. Bij de inplanning hiervan wordt prioriteit gegeven aan het
testrijden
De Landsadvocaat is aan het onderzoeken welke mogelijkheden de Staat heeft om de
kosten van de maatregelen op de aannemers te verhalen. In verband met de
claimpositie van de Staat kan ik hier niet verder op ingaan.
6 Wat zijn de gevolgen voor de projectfinanciën en voor de start van het commercieel
vervoer van de vertraging van de nieuwe versie GSM-R? Wanneer is de precieze
omvang van deze vertraging bekend?
Voor de definitieve oplossing op basis van Europese specificaties is nog geen datum
bekend. Deze is afhankelijk van de uitkomst van Europese afstemming. ProRail heeft
aangegeven in afwachting van de definitieve oplossing een tussenoplossing te
implementeren, waardoor GSM-R geen belemmerende factor meer is.
Door tijdelijk extra apparatuur aan te brengen is GSM-R vanaf december 2007
geschikt voor 300 km per uur . ProRail zal de kosten hiervan op zich nemen.
7 Op welke wijze wordt geborgd dat de planning van het Belgische deel van de HSL en
het Nederlandse deel synchroon loopt ten aanzien van het installeren en testen van
ERTMS 2.3.0 Corridor? Zijn hierbij risico's (vertragingen) te voorzien?
In het zogenaamde Opvolgingscomité wordt met de Belgische collega's over de
planning overlegd. De Belgen hebben laten weten dat de baan aan Belgische zijde
eind december 2007 gereed zal zijn.
8 Wanneer is de afronding van de definitieve samenwerkingsovereenkomst tussen HSA
en de NMBS voorzien? Welke mogelijke vertraging heeft het uitblijven hiervan op de
startdatum van het commercieel vervoer?
Commercieel grensoverschrijdend vervoer zal pas mogelijk zijn nadat het zuidelijke
tracé beschikbaar komt. Op dat moment is een definitieve
samenwerkingsovereenkomst noodzakelijk. Ik ben met mijn Belgische collega en de
vervoerders HSA en NMBS in gesprek om de totstandkoming van de overeenkomst
te bespoedigen.
9 Kunt u de zinsnede "Onderzocht wordt of HSA in december 2007 kan starten met
vervoer met 160 km/u" nader toelichten? Staat de in de brief van 13 februari jl.
genoemde aanvangsdatum van 01-12-2007 voor vervoer met 160 km/u nog steeds
overeind?
Ik verwijs hiervoor naar mijn brief.
10 Wanneer is er meer duidelijkheid over de vertraging bij het beschikbaar komen van
het V250 (shuttle)materiaal? Wat zijn de gevolgen hiervan voor de start van het
br.1964.bijlage3.DOC 2/3
commercieel vervoer?
Ik verwijs hiervoor naar mijn brief.
11 Waarom is de inbouw van ERTMS V300 in de Thalystreinen vertraagd? Wat zijn de
gevolgen van deze vertraging voor de start van het commercieel vervoer met 300
km/u?
De vertraging van de inbouw van ERTMS in de Thalystreinen heeft te maken met de
planning van de werkzaamheden van de Franse vervoerder SNCF die de ombouw
realiseert. HSA heeft mij gemeld dat vanaf Aanvangsdatum (oktober 2008) de
Thalys-treinen met 300 km/u naar Parijs kunnen gaan rijden.
12 Welke knelpunten zijn te voorzien bij het gebruik van hetzelfde (wagon)materieel
voor het vervoer op de Beneluxlijn en op de HSL-Zuid met 160 km/u ? En wat zijn de
gevolgen voor de dienstregelingen op deze twee lijnen? Hoe worden deze knelpunten
opgelost?
Vooralsnog is er geen knelpunt bij het gebruik van de het Benelux-materieel op de
HSL-Zuid. Ik heb met NS/HSA afgesproken dat de Benelux-trein in ieder geval tot de
zomer van 2008 gehandhaafd zal blijven. Ik heb ook met de NS/HSA afgesproken dat
NS/HSA het totale internationale aanbod over het HSL-traject in beeld brengt.
Overigens zal ik bij de beoordeling van de internationale verbindingen handelen
conform de motie Van Hijum.
13 Ligt het afgeven van de gebruiksvergunningen door de bij de HSL-Zuid betrokken
gemeenten op schema, na het sluiten van het bestuurlijk akkoord op 15 december
vorig jaar? Zijn hierbij vertragingen voorzien?
Na het bestuurlijk akkoord van 15 december is door mijn ministerie een start gemaakt
met de toegezegde onderzoeken. Deze lopen op dit moment.
De afspraak in het bestuurlijk akkoord dat de gemeenten binnen zes weken een
ontwerp gebruiksvergunning zouden afgeven, is gedeeltelijk nagekomen. Ik heb van
bijna alle gemeenten een concept vergunning ontvangen. Ik ben echter nog met de
gemeenten in overleg over de te volgen procedure en inhoud.
Hierdoor komen de gebruiksvergunningen wel op het kritieke pad te liggen. Ik
bespreek in mijn regelmatig terugkerend overleg met de coördinerend burgemeester
van Belzen (Barendrecht) de voortgang en de mogelijkheden om de vergunning
verlening te bespoedigen.
br.1964.bijlage3.DOC 3/3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat