Een agentschap voor acquisitie en buitenlandpromotie
15.05.2007 / 15:25 / Rubriek: Economie / Organisatie: Vereniging vno-ncw
Vereniging vno-ncw
Onderzoek investeringsklimaat regio Amsterdam pleit voor:
Een agentschap voor acquisitie en buitenlandpromotie
Hoewel internationale bedrijven nog altijd positief oordelen over Amsterdam en de Randstad
als vestigingsgebied, verliest de regio terrein ten opzichte van andere Europese
metropolen. Buitenlandse investeerders verdwalen in de hoeveelheid bestuurslagen in ons
land. De profilering van de regio Amsterdam in het buitenland is versnipperd.
Dit zijn enkele uitkomsten van het onderzoek naar het investeringsklimaat in Amsterdam en
de Noordvleugel van de Randstad, dat is uitgevoerd door het accountancy en adviesbureau
KPMG op verzoek van de regionale werkgeversorganisatie VNO-NCW West.
KPMG presenteert het onderzoek op het jaarcongres van VNO-NCW West op 15 mei in Amsterdam.
De resultaten zijn gebaseerd op diepte-interviews met topmanagers en bestuursvoorzitters
van internationale ondernemingen en instellingen. Uit het onderzoek blijkt dat de regio
Amsterdam rijk is aan kansrijke takken van industrie en dienstverlening die de
concurrentie met het buitenland goed aankunnen. Het ontbreekt evenwel aan voldoende massa
en een samenhangend netwerk van innovatie en onderzoek. Daarom moeten onder publiekprivate
regie slechts enkele sterke sectoren en kennisclusters worden uitgekozen voor verdere
ontwikkeling. Deze specialisatie is noodzakelijk omdat de concurrentie tussen Europese
regio s zal verscherpen. Amsterdam kan niet langer op alle paarden wedden. Door
specialisatie kan het gebied zich ook beter profileren in het buitenland.
Acquisitie
De acquisitie van bedrijven en de profilering van de regio in het buitenland is
versnipperd. Gemeenten, provincies en ook instellingen als Schiphol hebben hun eigen
kanalen, samenwerking ontbreekt. Hierdoor weten de instellingen bijvoorbeeld niets af van
elkaars handelsmissies. De oprichting van één agentschap dat
verantwoordelijk wordt voor de acquisitie van bedrijven en de profilering van de regio,
is aan te bevelen.
Het Nederlandse immigratiebeleid leidt tot onbegrip en irritatie bij de buitenlandse
zakengemeenschap. De regels worden te star toegepast, wat onze status van open economie
aantast.
Verdwalen
Buitenlandse investeerders verdwalen in de hoeveelheid bestuurslagen in ons land. Dat
blijkt eveneens uit het KPMG-onderzoek. Een ondernemer die zich in de Randstad vestigt
heeft met vier tamelijk autonome overheden te maken. Hij weet niet tot welke
overheidslaag hij zich moet richten om zijn belangen te behartigen. De internationale
zakengemeenschap vraagt om een overheid die snel schakelt met marktpartijen,
aanspreekbaar is via één loket en haar belangen vlot behartigt.
De vertegenwoordigers van internationale bedrijven zijn ook buitengewoon kritisch over de
files binnen de Randstad en het onvermogen van de Nederlandse overheid te investeren in
een betere bereikbaarheid. Zij verwachten dat publiekprivate samenwerking de situatie kan
veranderen.
Waar andere Europese steden veel aandacht besteden aan de verdere begeleiding van pas
gevestigde ondernemingen en hun personeel, ontbreekt in de regio Amsterdam deze vorm van
nazorg. Behalve oprichting van één loket voor alle vergunningen, kunnen
business ambassadors een oplossing zijn; bemiddelaars die bureaucratische obstakels
wegnemen en die de weg effenen voor buitenlandse investeerders.
---
Noot pers
Tijdens het jaarcongres van VNO-NCW West in het Muziekgebouw aan het IJ geven
topondernemers en bestuurders hun visie op de onderzoeksresultaten. Mogelijk worden
concrete acties afgesproken.
Die zullen dan in een tweede persbericht later op de dag bekendgemaakt worden.
Het integrale onderzoeksrapport is vanaf dinsdagmiddag 15 mei 2007 te downloaden via
www.kpmg.nl
Meer informatie jaarcongres VNO-NCW:
Annemarie van Oorschot, Communicatiemanager VNO-NCW West, T. 070 349 08 14, T. 06 250 023
87, E. oorschot@vno-ncwwest.nl
Verslag en fotoreportage congres vanaf 16 mei 2007: www.vno-ncwwest.nl
Meer informatie onderzoek KPMG:
Jurjen Bügel, Communicatiemanager KPMG, T. 06 233 694 82, E. bugel.jurjen@kpmg.nl