Een agentschap voor acquisitie en buitenlandpromotie

15.05.2007 / 15:25 / Rubriek: Economie / Organisatie: Vereniging vno-ncw

Vereniging vno-ncw

Onderzoek investeringsklimaat regio Amsterdam pleit voor:

Een agentschap voor acquisitie en buitenlandpromotie

Hoewel internationale bedrijven nog altijd positief oordelen over Amsterdam en de Randstad als vestigingsgebied, verliest de regio terrein ten opzichte van andere Europese metropolen. Buitenlandse investeerders verdwalen in de hoeveelheid bestuurslagen in ons land. De profilering van de regio Amsterdam in het buitenland is versnipperd. Dit zijn enkele uitkomsten van het onderzoek naar het investeringsklimaat in Amsterdam en de Noordvleugel van de Randstad, dat is uitgevoerd door het accountancy en adviesbureau KPMG op verzoek van de regionale werkgeversorganisatie VNO-NCW West.

KPMG presenteert het onderzoek op het jaarcongres van VNO-NCW West op 15 mei in Amsterdam. De resultaten zijn gebaseerd op diepte-interviews met topmanagers en bestuursvoorzitters van internationale ondernemingen en instellingen. Uit het onderzoek blijkt dat de regio Amsterdam rijk is aan kansrijke takken van industrie en dienstverlening die de concurrentie met het buitenland goed aankunnen. Het ontbreekt evenwel aan voldoende massa en een samenhangend netwerk van innovatie en onderzoek. Daarom moeten onder publiekprivate regie slechts enkele sterke sectoren en kennisclusters worden uitgekozen voor verdere ontwikkeling. Deze specialisatie is noodzakelijk omdat de concurrentie tussen Europese regio s zal verscherpen. Amsterdam kan niet langer op alle paarden wedden. Door specialisatie kan het gebied zich ook beter profileren in het buitenland.

Acquisitie
De acquisitie van bedrijven en de profilering van de regio in het buitenland is versnipperd. Gemeenten, provincies en ook instellingen als Schiphol hebben hun eigen kanalen, samenwerking ontbreekt. Hierdoor weten de instellingen bijvoorbeeld niets af van elkaars handelsmissies. De oprichting van één agentschap dat verantwoordelijk wordt voor de acquisitie van bedrijven en de profilering van de regio, is aan te bevelen.

Het Nederlandse immigratiebeleid leidt tot onbegrip en irritatie bij de buitenlandse zakengemeenschap. De regels worden te star toegepast, wat onze status van open economie aantast.

Verdwalen
Buitenlandse investeerders verdwalen in de hoeveelheid bestuurslagen in ons land. Dat blijkt eveneens uit het KPMG-onderzoek. Een ondernemer die zich in de Randstad vestigt heeft met vier tamelijk autonome overheden te maken. Hij weet niet tot welke overheidslaag hij zich moet richten om zijn belangen te behartigen. De internationale zakengemeenschap vraagt om een overheid die snel schakelt met marktpartijen, aanspreekbaar is via één loket en haar belangen vlot behartigt.

De vertegenwoordigers van internationale bedrijven zijn ook buitengewoon kritisch over de files binnen de Randstad en het onvermogen van de Nederlandse overheid te investeren in een betere bereikbaarheid. Zij verwachten dat publiekprivate samenwerking de situatie kan veranderen.

Waar andere Europese steden veel aandacht besteden aan de verdere begeleiding van pas gevestigde ondernemingen en hun personeel, ontbreekt in de regio Amsterdam deze vorm van nazorg. Behalve oprichting van één loket voor alle vergunningen, kunnen business ambassadors een oplossing zijn; bemiddelaars die bureaucratische obstakels wegnemen en die de weg effenen voor buitenlandse investeerders.


---
Noot pers

Tijdens het jaarcongres van VNO-NCW West in het Muziekgebouw aan het IJ geven topondernemers en bestuurders hun visie op de onderzoeksresultaten. Mogelijk worden concrete acties afgesproken.
Die zullen dan in een tweede persbericht later op de dag bekendgemaakt worden.

Het integrale onderzoeksrapport is vanaf dinsdagmiddag 15 mei 2007 te downloaden via www.kpmg.nl

Meer informatie jaarcongres VNO-NCW:
Annemarie van Oorschot, Communicatiemanager VNO-NCW West, T. 070 349 08 14, T. 06 250 023 87, E. oorschot@vno-ncwwest.nl

Verslag en fotoreportage congres vanaf 16 mei 2007: www.vno-ncwwest.nl

Meer informatie onderzoek KPMG:

Jurjen Bügel, Communicatiemanager KPMG, T. 06 233 694 82, E. bugel.jurjen@kpmg.nl