Zorgverzekeraar moet consument helpen bij keuze

15.05.2007 / 15:53 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Nederlandse zorgautoriteit

Nederlandse zorgautoriteit

NZa: Keuzeondersteuning is onmisbaar voor goed werkende markt

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wil dat verzekeraars een actievere rol spelen bij de keuze van de consument voor een zorgaanbieder. Zo moeten verzekeraars bevorderen dat zorgaanbieders kortere wachttijden of betere service leveren. Dat gebeurt op dit moment nog onvoldoende. Verzekeraars contracteren alle aanbieders en selecteren daarbij nauwelijks op kwaliteit en prijs. Als verzekeraars actiever worden op de inkoopmarkt krijgt de consument meer keuzemogelijkheden tussen zorg. Deze conclusies staan in het rapport 'Richting geven aan keuzes' dat de NZa vandaag aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) aanbiedt.

De NZa heeft onderzocht waarom verzekeraars nog weinig aan keuzeondersteuning doen. Een van de oorzaken is dat onder verzekeraars onduidelijkheid heerst over de vergoeding van niet-gecontracteerde zorg. Met verschil in de hoogte van vergoeding kan een verzekeraar zijn klant richting bepaalde aanbieders sturen en daarbij rekening houden met de geleverde prijs en kwaliteit. Onderzoek van de NZa wijst uit dat consumenten sterk op hoogteverschillen in de vergoeding reageren bij de keuze voor een aanbieder. De NZa hanteert bij de beoordeling van polissen de stelregel dat elke restitutievergoeding acceptabel is, zolang dit voor de verzekerde duidelijk omschreven is in de polisvoorwaarden. De NZa heeft daarom per direct de richtlijnen voor informatieverstrekking aangescherpt. De nieuwe versie van het 'Richtsnoer informatieverstrekking' wordt vandaag aan de verzekeraars gestuurd. Daarnaast ziet de NZa er scherp op toe dat zorgverzekeraars aan hun zorgplicht blijven voldoen en dus voldoende zorg contracteren. In alle polissen is de consument dan ook verzekerd van ruime toegang tot verzekerde zorg.

Op een aantal zorgmarkten is nog onvoldoende aanbod. Verzekeraars zijn daardoor gedwongen alle aanbieders te contracteren en niet alleen die aanbieders die de beste kwaliteit leveren. Ook het gebrekkige inzicht in kwaliteitsverschillen maakt een goede keuze tussen aanbieders moeilijk. Het is voor verzekeraars niet goed mogelijk de consument te overtuigen naar een bepaalde, door hem gecontracteerde, aanbieder te gaan.

Daarnaast speelt bij de keuze voor een zorgaanbieder voor veel mensen de huisarts een belangrijke rol. De huisarts geeft zelf aan niet altijd over voldoende informatie te beschikken om een goede keuze te maken en wijst vaak door binnen zijn lokale netwerk. De NZa wil dat er een experiment komt onder huisartsen, met goede informatiesystemen die zij kunnen benutten om patiënten gericht door te sturen. De NZa overlegt hierover met de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV).

Met de verruiming van het deel van de zorg waar vrij wordt onderhandeld, is het van groot belang dat verzekeraars een actieve rol gaan spelen bij keuzeondersteuning. Verzekeraars moeten hun klanten ervan overtuigen dat een polis met selectief gecontracteerde zorg voordelen oplevert op gebied van kwaliteit en prijs. De consument wordt daardoor kritischer in zijn keuze voor een zorgverzekering en stelt daarmee de verzekeraar weer in staat scherpe afspraken te maken over bijvoorbeeld wachttijden en service. De NZa adviseert de verzekeraars om samenwerking te zoeken met huisartsen en consumentenorganisaties.

Het rapport is vanaf heden te downloaden op www.nza.nl


------------------------------------