Zorgverzekeraar moet consument helpen bij keuze
15.05.2007 / 15:53 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Nederlandse zorgautoriteit
Nederlandse zorgautoriteit
NZa: Keuzeondersteuning is onmisbaar voor goed werkende markt
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wil dat verzekeraars een actievere rol spelen bij de
keuze van de consument voor een zorgaanbieder. Zo moeten verzekeraars bevorderen dat
zorgaanbieders kortere wachttijden of betere service leveren. Dat gebeurt op dit moment
nog onvoldoende. Verzekeraars contracteren alle aanbieders en selecteren daarbij
nauwelijks op kwaliteit en prijs. Als verzekeraars actiever worden op de inkoopmarkt
krijgt de consument meer keuzemogelijkheden tussen zorg. Deze conclusies staan in het
rapport 'Richting geven aan keuzes' dat de NZa vandaag aan de minister van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) aanbiedt.
De NZa heeft onderzocht waarom verzekeraars nog weinig aan keuzeondersteuning doen. Een
van de oorzaken is dat onder verzekeraars onduidelijkheid heerst over de vergoeding van
niet-gecontracteerde zorg. Met verschil in de hoogte van vergoeding kan een verzekeraar
zijn klant richting bepaalde aanbieders sturen en daarbij rekening houden met de
geleverde prijs en kwaliteit. Onderzoek van de NZa wijst uit dat consumenten sterk op
hoogteverschillen in de vergoeding reageren bij de keuze voor een aanbieder. De NZa
hanteert bij de beoordeling van polissen de stelregel dat elke restitutievergoeding
acceptabel is, zolang dit voor de verzekerde duidelijk omschreven is in de
polisvoorwaarden. De NZa heeft daarom per direct de richtlijnen voor
informatieverstrekking aangescherpt. De nieuwe versie van het 'Richtsnoer
informatieverstrekking' wordt vandaag aan de verzekeraars gestuurd. Daarnaast ziet de NZa
er scherp op toe dat zorgverzekeraars aan hun zorgplicht blijven voldoen en dus voldoende
zorg contracteren. In alle polissen is de consument dan ook verzekerd van ruime toegang
tot verzekerde zorg.
Op een aantal zorgmarkten is nog onvoldoende aanbod. Verzekeraars zijn daardoor gedwongen
alle aanbieders te contracteren en niet alleen die aanbieders die de beste kwaliteit
leveren. Ook het gebrekkige inzicht in kwaliteitsverschillen maakt een goede keuze tussen
aanbieders moeilijk. Het is voor verzekeraars niet goed mogelijk de consument te
overtuigen naar een bepaalde, door hem gecontracteerde, aanbieder te gaan.
Daarnaast speelt bij de keuze voor een zorgaanbieder voor veel mensen de huisarts een
belangrijke rol. De huisarts geeft zelf aan niet altijd over voldoende informatie te
beschikken om een goede keuze te maken en wijst vaak door binnen zijn lokale netwerk. De
NZa wil dat er een experiment komt onder huisartsen, met goede informatiesystemen die zij
kunnen benutten om patiënten gericht door te sturen. De NZa overlegt hierover met de
Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV).
Met de verruiming van het deel van de zorg waar vrij wordt onderhandeld, is het van groot
belang dat verzekeraars een actieve rol gaan spelen bij keuzeondersteuning. Verzekeraars
moeten hun klanten ervan overtuigen dat een polis met selectief gecontracteerde zorg
voordelen oplevert op gebied van kwaliteit en prijs. De consument wordt daardoor
kritischer in zijn keuze voor een zorgverzekering en stelt daarmee de verzekeraar weer in
staat scherpe afspraken te maken over bijvoorbeeld wachttijden en service. De NZa
adviseert de verzekeraars om samenwerking te zoeken met huisartsen en
consumentenorganisaties.
Het rapport is vanaf heden te downloaden op www.nza.nl
------------------------------------