Ingezonden persbericht


Persbericht
15 mei 2007

NS Hispeed hanteert gefaseerde introductie op HSL-Zuid


. Fase 1: Schiphol - Rotterdam in 26 minuten

De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag per brief aan de Tweede Kamer laten weten dat het zijn streven is eind dit jaar een deel van de HSL-Zuid in gebruik te nemen. Voorzien is dat de gehele hogesnelheidslijn in 2008 beschikbaar is voor treindiensten. De Minister laat verder weten dat hij verwacht in september meer zicht te hebben op de realiteit van de streefdata. NS Hispeed, het hogesnelheidsmerk van NS, zal daarom haar treindiensten gefaseerd introduceren. Hierdoor kan NS Hispeed inspelen op de onzekerheden die de Minister nog verwacht bij de afronding van de bouw. Bovendien kan NS Hispeed op deze manier direct na gereed komen van een deel van de HSL-Zuid treindiensten opstarten om zo haar klanten zo snel mogelijk laten kennismaken met de voordelen van de hogesnelheidslijn op een veilige en betrouwbare wijze. NS Hispeed verwacht te kunnen starten op 9 december 2007 op HSL-Zuid met op doordeweekse dagen ieder uur, 16 keer per dag, een trein tussen Amsterdam en Rotterdam. "Wij zijn teleurgesteld over deze vertraging en wij begrijpen dat dit een bittere pil is voor onze klanten. In het bijzonder de onzekerheid tot september, is niet in het voordeel van onze klanten. Wij zijn wel - samen met de Minister - van mening dat veiligheid boven alles gaat. Wij zijn er volledig op gericht om 9 december met fase 1, Amsterdam-Schiphol-Rotterdam, van start te gaan", aldus Jan-Willem Siebers, Commercieel Directeur NS Hispeed.

In de brief meldt de Minister dat de reden voor de gefaseerde ingebruikname van de HSL-Zuid te maken heeft met de voortgang van het beveiligingssysteem ERTMS, een systeem dat in ontwikkeling is. Het is de planning dat projectorganisatie HSL-Zuid ERTMS heeft geïnstalleerd en getest in april 2008. Daarna moet NS Hispeed nog diverse testen uitvoeren om hogesnelheidsvervoer in Nederland veilig en betrouwbaar te kunnen uitvoeren.

Op 1 oktober 2008 zal naar verwachting de gehele lijn in gebruik worden genomen zodat NS Hispeed haar treindiensten met 300 km/p uur naar Antwerpen, Brussel en door naar Parijs kan beginnen. Als gevolg van deze gefaseerde ingebruikname zal de InterCity Brussel (Beneluxtrein) over het huidige tracé via Den Haag, Rotterdam en Roosendaal blijven rijden, totdat de gehele HSL-Zuid in gebruik is genomen.

Met de start op de hogesnelheidslijn zullen reizigers in december 2007 al direct profiteren van forse reistijdwinst. De reistijd tussen Amsterdam en Rotterdam gaat met ruim 20 minuten omlaag. De stadscentra van deze twee steden liggen dan nog 40 minuten van elkaar af, een reistijdwinst van bijna 40%.

NS Hispeed heeft voor haar treindiensten hogesnelheidstreinen besteld bij AnsaldoBreda in Italië. De vertraging als gevolg van ERTMS, het beveiligingssysteem van de lijn, heeft geleid tot vertraging bij aflevering van deze trein. Om toch zo snel mogelijk na gereedkomen van een deel van de HSL-Zuid reizigers de voordelen te kunnen bieden van de HSL-Zuid, zal er in de eerste fase gereden worden met Traxx-locomotieven met vernieuwde rijtuigen. Deze moderne treinen rijden 160 km per uur. Vanaf oktober 2008 zal er maandelijks een hogesnelheidstrein worden afgeleverd en deze zal meteen worden ingezet op de HSL-Zuid. Naar verwachting zal in het voorjaar 2009 de HSL-Zuid ten volle in gebruik zijn.

De pijlers van NS Hispeed zijn snelheid en gemak. Reizigers zullen bij de start van de dienstregeling in december reizen in moderne, totaal in- en extern gerenoveerde rijtuigen, voorzien van alle gemak en comfort, waaronder internetfaciliteiten en uitgebreide catering. Daarnaast komen op de stations NS Hispeed Lounges, waarvan de eerste al in januari in Amsterdam is geopend en komen er verbeterde parkeerfaciliteiten waaronder valet parking op Schiphol. NS Hispeed heeft de ambitie om 24 miljoen reizigers te vervoeren in 2010, waarvan 16 miljoen in het binnenland en 8 miljoen naar buitenlandse bestemmingen. Daarnaast wil NS Hispeed een marktaandeel van 40% behalen op de vervoerscorridor Amsterdam - Rotterdam.

Over NS Hispeed
NS Hispeed is de merknaam waaronder High Speed Alliance (HSA) haar activiteiten uitvoert. HSA is voor 90% eigendom van NS, de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. De overige 10% is in handen van KLM. NS Hispeed levert nieuwe innovatieve diensten, waaronder (inter)nationale hogesnelheidsverbindingen en hoogwaardige, klantgerichte services. NS Hispeed is tevens de Nederlandse exploitatiemaatschappij van de volgende transportmogelijkheden:
. Thalys (joint venture van NS, NMBS en SNCF), Amsterdam-Brussel-Parijs
. ICE (joint venture van NS en DB), Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Oberhausen-Dusseldof-Keulen-Frankfurt
. Nieuwe hogesnelheidstrein over de HSL-Zuid (joint venture van NS Hispeed en NMBS), Amsterdam-Schiphol- Rotterdam-Breda en Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Antwerpen-Brussel Het HSL-Zuid tracé is niet in handen van NS Hispeed. Het consortium Infraspeed is verantwoordelijk voor de bouw van het tracé. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zullen taken zijn van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Michiel Jonker, Persvoorlichter NS Hispeed: Tel: 06 - 557 43913 of e-mail: michiel.jonker@nshispeed.nl

---- --